Av Vegar Bjørge

De som følger med på bloggen vet at det er tid for ny Mini Countryman. Vi skrev om hybridutgaven av bilen, som får samme drivlinje som BMW 225xe Active Tourer. Nå får vi info om resten av modellrangen for nye Countryman, i tillegg til tekniske data. BMW er stolte av å kunne fortelle at bilen blir større og mer allsidig.

– Nye Mini Countryman markerer på mange måter et aldri så lite veiskille for Mini. Ikke bare byr den på langt mer plass, den strekker seg også lengre på utstyr og brukervennlighet, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Han kan også fortelle at Plug-in Hybriden er klar i løpet av neste år, mens en helelektrisk Countryman ventes i 2019.

Med sine 4,3 meter er nye Countryman den lengste Minien som har rullet ut fra fabrikken. Bredden er også økt, og nå måler den 1,82 meter fra ytterkant til ytterkant. Ganske så stor forskjellig til utgående modell som er 4,10 meter lang og 1,79 cm bred. Høyden strekker seg til 1,56 meter. Akselavstanden er også økt og er nå 2,67 meter. Dette gir mer plass til passasjerer og bagasje. Baksetene er justerbare med 13 cm i lengderetning, noe som gir enda bedre utnyttelse av bagasjerommet. Volumet bakerst er 450 liter og dette øker til 1309 liter når baksetene felles ned.

Et hjul i hvert hjørne er Mini kjent for og det gir fremragende kjøreegenskaper. Tak i egen farge er også noe vi har blitt bortskjemt med. Et sært sidevindu bakerst kan vi leve med og er med på å gjøre designet lekent. Grillen og frontlyktene er Mini Countryman, og hjulbuene er kraftige for å vise at Countryman også kan brukes til røffe formål. I fronten får man nå LED hovedlys om man ønsker det. Bilen kan i tillegg individualiseres etter eget ønske med mange fargevalg og omfattende utstyr.

Innvendig har det blitt mer plass både foran og bak. Man har en høy sittestilling og fin oversikt over trafikken. Ellers kjenner man igjen Mini-stilen i interiøret. For første gang kan den store infotainmentskjermen leveres som berøringsskjerm. Om man vil utnytte plassen helt bakerst maksimalt, kan man bestille bilen med «piknikkbenk» for plass til to.

Ved lansering tilbys 2 bensinmotorer og 2 dieselmotorer, alle med TwinPower Turboteknologi. Automatgir er tilgjengelig som ekstrautstyr, mens 8 trinns automat er standard på den største dieselversjonen. Bensinmotorene strekker seg fra 136 – 192 hk, den minste med en 3-sylindret motor. Dieselversjonene har 150 og 190 hk hvor sistnevnte kan skilte med 400 nm. Forbruket på dieselversjonene er 0,48 – 0,49 l/mil, mens bensinutgavene forbruker 0,61 – 0,70 l/mil.

Prisene starter på 324 600 kroner for en framhjulsdreven bensinbil. Om du vil ha diesel så starter prisen på 346 100 kroner. For ALL4-utgave må du betale 356 100 kroner og oppover.

Lansering er februar 2017.

Du kan lese om Plug-in Hybriden her