Av David K Andersen
Uten at vi helt forstår hvorfor, er ikke Honda CR-V så populær i Norge som den var. Andre steder ser det imidlertid ut til at SUV-kundene setter pris på mye plass, smarte løsninger og moderne drivlinjer. Faktisk er dette verdens mest solgte SUV uansett størrelse eller prisklasse. Nå kommer den i helt ny utgave.
Bilen vi skriver om og viser deg her er strengt tatt ikke ment for Europa, Honda viste den for amerikansk presse i går, og i USA vil den være på markedet i løpet av høsten. Når det gjelder oss i Europa og Norge har ikke vi fått noen offisiell informasjon om bilen av Honda, men med unntak av litt forskjellige motoralternativer og antakelig en justering av fjærer og dempere og sånne ting, regner vi med den kommer hit omtrent slik du ser den på bildene.
Dermed ser vi ingen grunn til å avvente denne viktige bilnyheten. Jeg tipper bilen er i Norge i løpet av høsten 2017.
Etter hva vi erfarer, er nye CR-V basert på en forlenget versjon av den nye plattformen Honda Civic hviler på (les mer om nye Civic her). Den er lettere, stivere, mer fleksibel og alt en moderne bilarkitektur skal ha i dag.
Bilen vokser med ca 3 cm på lengden og får 4 cm lenger akselavstand. Det betyr mer plass innvendig for bil som allerede i eksisterende versjon er klasseledende på den biten. Bagasjeromvolum er i USA oppgitt til å ha øket til 1 110 liter bak baksetet. Det er imidlertid totalt, og slik måler vi som kjent ikke i Europa, her er det under vinduene som gjelder.
Innvendig skal kvalitetsfølelsen ta et skikkelig steg oppover. Alice Lee, Senior Product Planner på Honda, sa i går til Autoblog at interiøret i BMW X3 har vært målestokken. Det lover godt.
Som du ser på bildene, er nå en mer moderne og bedre integrert infotainmentløsning på plass. Skjermen er på 7 tommer, og et viktig poeng er at volumhjul nå er tilbake på dashbordet. Det er nok alle veldig glade for etter noen år med pluss/minus-knapper. Apple Carplay og Android Auto er på plass.
Under panseret vil 1,5-liters turbo bensinmotoren som også kommer i nye Civic ta plass. Det ser ut til at den får noe økt effekt i Civic, vi tipper 190 hester. 1,6 diesel med singel eller dobbelturbo er sikkert også på plass når den kommer til Norge.
Utvendig fortsettes designtemaet fra eksisterende modell. Ikke så rart i og med at den har vært ekstremt suksessrik verden over. Blant nyhetene, får CR-V Hondas første aktive grill med luftinntak som åpnes og lukkes automatisk i takt med de ulike komponentenes behov for kjøling. Lavere luftmotstand og bedre drivstofføkonomi er resultatet.
Alle versjoner får LED kjørelys, men toppversjonene får fullt LED-lys. Akkurat dette er sånt som kan forandre seg når bilen etterhvert kommer hit. Sjansen er stor for at alle versjoner kommer med full LED.
Vi kommer tilbake med oppdatering og flere detaljer når Honda etterhvert slipper Europaspesifikke bilder og informasjon.