Av Vegar Bjørge

Ferrari kom til Paris med sin GTC4 med ny motor. I stedet for V12 den hittil har hatt, skal den nå også leveres med V8 og turbo, samme motor som sitter i California T.

«Stasjonsvogna» får da en litt lavere pris uten at barnefamiliene roper hurra av den grunn. Det kan nok også være noen Ferrari-fantaster som setter mindre pris på en slik motor fremfor V12, men mange av de er vel også lite fornøyd med stasjonsvognsform. De bryr seg nok heller ikke om prisen eller om drivstofføkonomi.

Motoren er på 3,9 liter og yter 602 hk og 760 nm. Kraft nok til å flytte bilen fra stillestående til 100 på 3,5 sekund, ett tidel langsommere enn V12-utgaven. Toppfarten er 320 km/t. Selv om dette også bare er marginalt lavere toppfart enn V12eren, så er det på utslipp og forbruk forskjellene blir merkbare. Mens V12eren bruker 1,5 liter på milen, klarer V8eren seg med moderate 1,16 liter bensin på literen. CO2-utslippet reduseres fra 350 g/km til 265 g/km.

Foto: David K Andersen