Hjem Nyheter Nyheter: Bilavgiftene 2017

Nyheter: Bilavgiftene 2017

Av David K Andersen

I dag la regjeringen fram sitt forslag til statsbudjett for neste år. Her er hovedtrekkene og vår mening.

Bare så det er klart: Dette er forslag til statsbudsjett for neste år. Det er ikke sikkert det blir sånn – om regjeringen får gjennom bilavgiftene som skissert her, tror jeg skal litt til.

Dyrere drivstoff
Fra en lekkasje forrige uke, vet vi allerede at de ønsker å legge på dieselprisen med 35 øre pr liter og 15 for bensin.

Har du en dieselbil som bruker 0,7 på mila og for eksempel kjører 30 000 km i året, som er ganske mye, må du betale 735 kroner ekstra i avgift. Ja, det er penger, men drivstoffprisene vil likevel fortsatt være langt under hva de var for noen år siden med høyere oljepriser og det hele.

Man sier at det skal bli rimeligere å eie bil, men dyrere å bruke den. Så veldig mye dyrere blir det nå ikke med denne justeringen spør meg.

Årsavgiften går ned med 12 prosent.

Biler med stor motor blir rimeligere
Regjeringen har tidligere lovet å fjerne effekt-komponenten i engangsavgiften. Altså at en bil 200 hestekrefter skal få samme avgift som en med 100, så lenge utslipp, vekt og så videre er like på begge. Dette vil de gjennomføre nå.

Og det er utvilsomt en god nyhet for oss bensinhoder. For eksempel vil nye Ford Focus RS med 350 hester bli hele 87 000 kroner billigere. Typiske kompaktklassebiler med stor motor som for eksempel Renault Megane GT med 205 hester går ned nesten 27 000 kroner.

Også større biler med stor motor kan bli betydelig rimeligere. For eksempel VW Passat Alltrack med 2-liters TSI-motor på 220 hester. Den går ned 33 620.

Fordi vekt-komponenten i engangsavgiften reduseres, og samtidig utslipps-komponenten ytterligere innskjerpes, vil vi sammen med bortfallet av effektkomponenten for eksempel se at de typiske Norge-versjonene av tyske premium-biler ikke lenger blir nødvendig. Forskjellen mellom for eksempel BMW 520d 163 hk og samme bil med 190 hk, vil nå bli nesten ubetydelig. Hyggelig og helt riktig.

Nyttekjøretøy straffes mest
Jeg tipper avisoverskriftene i dag og i morgen blant annet kommer til å dreie seg om avgiftsletten de dyreste bilene får. Bilnorge (link under), har satt opp en liste over de 100 bilene som går ned mest. På den listen er det nesten utelukkende superdyre sportsbiler med enorme motorer.

Dette kommer det til å bli ramaskrik om, men helt uten grunn. Ja – disse bilene går ned mye, men de er jo fortsatt så dyre at «ingen» har råd til å kjøpe dem. Dermed har den effekten av budsjettet så lite å si for miljøet og statens inntekter, at ingen burde bry seg.

Denne får størst avgiftslette av elle

Det som ikke er bra derimot, og som fortjener langt større overskrifter, er listen over de bilene som øker mest i avgift.

Her er det nesten bare nyttekjøretøy, og med hvite skilt er det dramatisk: Ta for eksempel Toyota Hilux. Den går opp 81 670 kroner! Mitsubishi Pajero med nesten 100 000. Ford Tourneo Custom (Connect) med 130 hk diesel går opp nesten 70 000, og mange andre får smake. Blant annet VW Transporter, Caravelle og Multivan.

Også de varebilregistrerte med grønne skilt får merke det. På toppen av lista er Mercedes Sprinter 319 4×4 som går opp over 32 000 kroner. Biler som Opel Vivaro og VW Transporter vil gå opp rundt 10 000, mens det kan se ut til at de nye trillingene fra Peugeot, Citroën og Toyota blir litt mindre skadelidende. HiLuxen nevnt over øker med mellom 15 og 19 000 på grønne skilt.

Disse bilene har naturligvis relativt høye utslipp, men samtidig er det vel de færreste som kjører denne typen bil for moro skyld, og dermed er betydelig avgiftsøkning noe jeg stiller meg skeptisk til.

El og hybrid
Elbiler og ladehybrider ser ut til å komme ut som nå, mens fullhybrider som for eksempel Toyota Prius og Auris Hybrid får en reduksjon på noen tusen.

Om det er riktig å beholde så lav engangsavgift på ladehybrider, er jeg usikker på. Vi vet ikke nok om i hvilken grad eierne bruker disse de «riktig» slik at de lave avgiftene faktisk gir resultater på utslippsfronten.

At elbiler er som de er og at fullhybridene blir litt rimeligere er etter min mening riktig. Biltypene resulterer tross alt i bedre luftkvalitet i byene.

Så får vi se hva resultatet blir til slutt, men som bilentusiast, syntes jeg dette var et spennende forslag. Det er for øvrig greit å merke seg at de aller fleste «vanlige» biler – altså sånne som du og jeg stort sett kjører rundt i, ikke vil endre seg all verden.

Lurer du på hvordan din neste bil kommer ut? Bruk Bilnorges glimrende kalkulator i denne linken!