Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Peugeot 2008 1,2 PureTech 110 Aut

Prøvekjøring: Peugeot 2008 1,2 PureTech 110 Aut

Tekst og foto Vegar Bjørge

Peugeot kommer nå med en oppdatering av 2008 i et segment som er
populært blant både unge og eldre, hos de urbane og oss bygdefolk. Nyhetene er
omfattende, selv om karosserietrekkene er de samme som hos utgående modell.
Lykter både foran og bak er fornyet, og grillen i front har blitt tøffere og
fått mer moderne preg. I tillegg er det flere smådetaljer som har blitt
forandret, og helhetsinntrykket er at 2008 har blitt klart mer moderne.
Innvendig er det Peugeot iCockpit som gjelder og det gir en
stram og minimalistisk stil. Den 7″ store berøringsskjermen er lett å
betjene. Mirrorlink gir også tilgang til dine mobilapper hvis telefonen din er
kompatibel, noe de nyere modellene er. MyPeugeot App, som er gratis, har alltid
kontakt med din telefon og gir deg kjøreinformasjonen du skulle ha behov for. Bak
rattet finner du deg fort til rette, og både ratt og stol har gode
innstillingsmuligheter. Jeg savner armlene i midten, men ellers har jeg lite å
klage på når jeg er klar for å vri om startnøkkelen.
Ute på veien oppleves bilen som kvikk og er fin å kjøre.
Biltypen gir ikke så store muligheter for sportslige utflukter, og tempoet må
holdes innenfor rimelighetens grenser når svingene kommer i kjapt tempo.
Tilbakemeldingene fra ratt og understell er bra og man kjenner når det er på
tide og slippe opp litt på farten. Rattet er forresten av det minislaget vi nå
kjenner igjen i en del Peugeotmodeller. Komforten er også fin, selv om den er
litt for stiv over de skarpeste ujevnhetene.
Bak rattet sitter man altså godt, men hvordan er det videre bakover i Peugeot 2008? Bilen er 415,9 cm lang og virker større invendig enn den burde være. Bak sitter en voksen helt ok selv om sittedynen blir litt kort. Man har også bra utsikt fra baksetet noe barn vil sette pris på. Bagasjerommet er på 350 liter, men dette virker også større enn det er. Det er ekstra positivt at bagasjeåpningen er stor og at man slipper å skalle i bagasjeluka når den er åpen. 
Mulighetene for å slippe av gårde bilen i det fri, er noe
begrenset. Du har tilgang på 5 kjøremodus hvorav Gjørmemodus og Sandmodus er
modusene som bestemmer hvilke muligheter offroadkjøringen kan by på.
Skogsbilveier og jordekjøring bør ikke by på så store problemer, og her er bare
bilens bakkeklarering som begrenser fremkommeligheten. 4 hjulstrekk er
dessverre ikke tilgjengelig.
Motor og girkasse i testbilen er en 1,2 liters 3 sylindret bensinmotor med 110 hk, og sammen med den nye 6-trinns automatkassen fra Peugeot, er
dette et fint bekjentskap. Man har 205 nm tilgjengelig allerede ved 1750
omdreininger, og dette vedvarer helt til 5500 omdreininger. Dette gir en
behagelig kjørestil og du føler at kreftene er tilgjengelig ved de fleste
hastigheter i Norge. Drivstofforbruket skal være 0,48 l/mil i gjennomsnitt og
CO2-utslippet ligger på moderate 110 g/km. Denne motoren kan også leveres med
82 hk eller 130 hk. Er du dieselfanatiker har Peugeot en fin 1,6 HDI motor
tilgjengelig som yter 75 hk, 100 hk eller 120 hk. Forbruket er da fra lave 0,35
l/mil og CO2-utslippet er 90 g/km.
Mye sikkerhetsutstyr er på plass i tillegg til passive
førerhjelpesystemer. Helt nytt er Active City Brake som gjør at man unngår
kollisjoner, eller gjør konsekvensene ved kollisjoner ved kjøring i bytrafikk
mindre i hastigheter under 30 km/t. Park Assist er også på plass, sammen med
ESP og andre systemer vi kjenner godt fra før.
Prisen på Peugeot 2008 starter på 209 900 kr, og
man får en godt utstyrt bil med automat, lik testbilen, for 265 900 kr.
GT-line er også tilgjengelig på 2008 og den gjør bilen mer tøff med egne
designelementer og tøffere interiør. GT-line er toppmodellen og har en merpris
i forhold til testbilen på ca 15 000 kr.

Peugeot 2008 1,2 PureTech 110 Aut.
Data: Motor: 3 sylindrer, 1199 ccm, 110 hk v/ 5500 omdr. 205 nm v/ 1750 omdr. Lengde: 415,9 cm, Bredde: 173,9 cm, Høyde: 155,6 cm, Akselavstand: 253,8 cm, Bagasjerom: 350 – 1194 liter, Vekt: 1305 kg, Tilhengervekt: 1250 kg, Forbruk: 0,48 l/mil, CO2-utslipp: 110 g/km, Akslerasjon 0-100: 11,3 sek, Toppfart: 185 km/t