Tekst og foto: David K Andersen

Kia satser friskt i småbilklassen med nye Rio. Turbomotorer, mer plass, finere interiør og klassens kanskje høyeste sikkerhet, er blant høydepunktene når bilen nå vises på Paris-utstillingen.

Norge er ikke akkurat noe småbil-land, noe som nesten er litt rart siden disse bilene kommer godt ut avgiftsmessig og dessuten begynner å bli nokså voksne. I Europa derimot, er dette et av de absolutt viktigste segmentene, så Kia har nok lagt ned mye energi på Rio.

Merket har som mål å selge en halv million biler i Europa innen 2018, og denne er en viktig del på veien. Med forventet volum på 430 000 i år, ligger de godt an.

Den nye bilen har 1 cm lenger akselavstand og er 1,5 cm lenger totalt. Ikke så mye, men likevel øker bagasjeplassen fra 288 til 325 liter. Det er mer enn Corsa, Fiesta og Polo.

Plattformen bilen sitter på er ny, men byr ikke på noen overraskelser. MacPherson foran og torsjonsaksling bak er som ventet, og med oppgraderte dempere og stivere karosseri, skal både komfort og kjøreegenskaper bedres.

Under panseret finner vi den tresylindrene 1-literen som allerede er på plass i Cee’d, og det burde være en god ting. Motoren leveres med både 100 og 120 hestekrefter, den minste blir antakelig den Kia fokuserer på i Norge. Vi håper den ikke er like merkbart svakere enn sin storebror slik tilfellet dessverre er i noen av konkurrentene som har tilsvarende valgmuligheter, men bare tar inn den mindre til Norge. Uansett: Turbo er bra!

Dieselmotorer på 70 eller 90 hester blir også tilgjengelige i Rio, men det er usikkert om de kommer til å tas inn til Norge.

Innvendig har det blitt ryddet opp, og stilen blir den samme som i andre nyere Kia-modeller. Men Rio har naturligvis sitt helt egne design på paneler og overflater. Infotainmentskjermes integrering i dashbordet er den tingen som skiller seg mest ut.

Min prøvesitting kan bekrefte at Rio, som andre Kia-modeller, får fleksibel kjørestilling hvor du kan velge å sitte både lavt med rattet trukket ut, og høyt og rett om du ønsker det. Altså vil du finne deg til rette enten du er lang eller kort – ikke selvsagt i alle småbiler.

Kvalitetsfølelsen skal være forbedret, og det er også mitt inntrykk. Dette er nok en av de finere småbilene sånn sett. Sammenliknet med nye Nissan Micra som også debuterte i Paris, opplevde jeg nok kvalitetsfølelsen som enda et lite hakk høyere i den, men i sammenligningen mellom de to tok Rio mye tilbake på mer åpen og voksen følelse.

Infotainmentsystemet er nytt og forbedret, og du vil få både Apple Carplay og Android Auto på den 7 tommer store skjermen. Adaptiv cruisekontroll er et annet høydepunkt på utstyrslisten.

På sikkerhet ser det ut til at Rio ligger svært høyt. Den har ikke bare autobrems som leser andre kjøretøy, men også som fanger opp myke trafikkanter. Uvanlig i denne klassen.

Utvendig synes jeg Kia er forsiktige i overkant med designet, men på den positive siden gir den på lik linje med følelsen innvendig, inntrykk av å være en voksen bil.

Dette er søstermodellen til Hyundai i20, og mitt inntrykk av den bilen, er nettopp at den føles voksen å kjøre. Du tenker ikke så mye på at du kjører en småbil, du kunne like gjerne sittet i en bil i Golf-klassen. Jeg tipper nettopp dette kommer til å bli det jeg liker best med nye Rio, og det er et godt skussmål for en småbil.

Kia Rio kommer til Norge på ettervinteren.