Siden den kom i 2013 har Mokka vært en av Opels mest populære modeller, både i Norge og Europa. Nå er det tid for midtlivsoppdatering og forandringene er betydelige. Vi har prøvekjørt Mokka X.
Foto: Opel |
Den utvendige forandringen består først og fremst av ny front. Mitt inntrykk er at den ved siden av å modernisere det allerede nokså dynamiske karosseriet, gir hele bilen et mer harmonisk preg. Grillen er kanskje litt snillere enn tidligere, men samtidig er frontlyktene mye sintere.
Apple Carplay og Android Auto er naturligvis standard.
Det er ikke vanskelig å merke forbedringene idet jeg hopper inn bak rattet for første gang. Nokså store deler av dashbordet er skinntrukket og gir fin følelse. Alt ser moderne, ryddig og stilig ut.
Opels fantastiske AGR-seter takker vi aldri nei til. De har utmerket utforming og finner tilnærmet perfekt forhold mellom komfort og sidestøtte.
Dessuten er de justerbare i alle mulige retninger og har uttrekkbar lårstøtte. Resultatet gjør Mokka X til den bilen i klassen med både best seter og best kjørestilling.
Diesel og bensin
Testbilene ved denne første prøvekjøring har alle Opels 1,6-liters dieselmotor på 136 hestekrefter og 320 Nm koblet sammen med manuell girkasse. Kombinasjonen føles helt riktig i bilen, du har masse moment hele veien. Dessuten er effektregisteret bredt, så her er det godt skyv uansett situasjon.
0-100 km/t går unna på 9,7 sekunder. Om noe, føles bilen sprekere enn det i virkeligheten. Girkassen er dessuten en fryd å bruke med fin mekanisk følelse i spaken kombinert med smør-glatt bevegelse fra gir til gir.
Motoren er utrolig bra dempet både på støy og vibrasjoner, så for de som har tenkt å kjøre veldig langt, er dette et godt valg.
Foto: Opel |
Imidlertid lanseres nå Mokka X med en oppgardert 1,4-liters turbo bensinmotor som antakelig kommer til å være det beste valget for mange. Den yter nå hele 153 hestekrefter i kombinasjon med firehjulstrekk og automatgir.
Vi kommer nærmere tilbake til denne motoren når vi får mulighet til å prøvkjøre. Med trekk på alle fire, bensin og automat, er det en typisk «Norgesbil».
Foto: David K Andersen |
Komfort og kjøreegenskaper
På veien minner Mokka X mye om forgjengeren, og kanskje har ikke Opel gjort de helt store forandringene i chassiset. Det var vel ikke nødvendig, utgående modell kjørte finfint.
Skarpe ujevnheter merkes litt, Mokka X føles litt stivere enn en tilsvarende kompaktbil, men samtidig gir den fin flyt på landeveien og i byen. Med unntak av høyere følsomhet for grov asfalt enn ønskelig, er støynivået behagelig.
Tar du med seter, sittestilling, sikt, lettkjørthet og sånt i komfort-runden, kommer den meget godt ut totalt.
På svingete veier får du dessuten igjen for den noe stive fjæringen. Her er Mokka presis og dynamisk, du kan problemfritt forsere svingete partier i høy fart og faktisk ha det ganske morsomt samtidig. Den kjører nesten mer som en personbil enn en SUV, og det må vi si er bra.
Grusmester
Prøvekjøringens største overraskelse kom på det Opel selv kalte «offroad-løype». Jeg kaller det grusvei.
Med fri vei og Opels velsignelse, var det ikke annet enn full gass å vente fra en rally-fantast som undertegnede. Antispinn og antisladd ble slått helt av, og plutselig viste Mokka X nærmest sensasjonelle takter på gjørmete grusveier som mest minnet om skotske rally-etapper. Eller norske for den saks skyld.
Takket være et tilsynelatende effektivt firehjultrekk-system, var veigrepet godt i alle situasjoner, og hjulloppheng med fjærer og dempere evnet å ta unna voldsomme ujevnheter uten å bunne, samtidig som bilen oppførte seg lettkjørt, forutsigbar og overraskende komfortabel.
Den lot seg til alt overmål kastes inn i hårnåler med «scandinavian flick» og deretter spinne rundt på sladd med alle fire. Ikke trodde jeg man kunne gjøre sånt med en SUV. Morsommere får man det nesten ikke i bil.
Nå ble det mye skryt. Det er vel noe negativt også? Joda, støynivået på grov asfalt er i overkant. I alle fall på 18-toms hjul med lavprofildekk. Ellers finnes det om ikke SUVer, så i alle fall Crossovere med mer plass til samme pris. Baksetet er det ingen feil ved, men bagasjerommet kunne nok vært større.
Foto: Opel |
Konklusjon
Dette er en kompakt SUV for folk som liker å kjøre bil. Du har et fint interiør med topp moderne infotainmentløsning og ikke minst utrolig gode seter og fin sittestilling. Komfort og kjøreglede er høyt prioritert, og egenskapene på dårlige grusveier er ekstremt imponerende. Som hyttemobil må vel dette være fulltreff for pengene. Totalt sett gir nok også Mokka X et noe mer påkostet og premium-aktig inntrykk enn nesten samtlige konkurrenter.
Mokka X er på plass i Norge i november.
Foto: Opel |
Priser:
Pris, fra 259 900 kroner (140 bensin manuell forhjulstrekk).
Pris testbil, 1,6 diesel 136 hk manuell 4×4 premium, kr. 364 900.
Pris aktuell «Norgesmodell», 1,4 bensin 153 hk 4×4 automat i Premium utgave med alt utstyr, kr. 374 900.
Data testbil:
R4 turbo diesel 1 598 ccm. 136 hk v/3 500 – 4 000 o/min, 320 Nm v/2 000 – 2 250 o/min. Firehjulsdrift som kan levere opp til 50/50 mellom for- og bakaksel. Lengde 4 275 mm, bredde 1 781 mm, høyde 1 658 mm, akselavstand 2 555 mm. Egenvekt 1 429 kg, tilhengervekt 1 500 kg. 0-100 km/t 9,7 sekunder, topphastighet 187 km/t. Forbruk blandet kjøring, 0,47 l/mil. Utslipp CO2 124 g/km. Bagasjevolum 356 – 1 372 liter.