Hjem Nyheter Motorsport: Drifting-suksess med Super3 på Gatebil

Motorsport: Drifting-suksess med Super3 på Gatebil

Tekst og foto: David K Andersen

Torsdag og fredag ble det kjørt lagkonkurranse i drifting på Gatebil Rudskogen. Super3 er helt nytt, og etter målgang var det liten tvil om at drifting-sporten har funnet en ny og spennende konkurranseform – den sørget for ekstase både blant førere og publikum.

Sånn bortsett fra den ene gangen i året Rallycross-VM befinner seg på norsk jord, er det ikke så ofte et bilsport-arrangement leverer publikumsbrøl som får ørene til å flagre. I går skjedde det på Rudskogen.

Gatebil generelt, og juli-treffet på Rudskogen spesielt, er så stort at det kan være vanskelig å få med seg de største stjernene. Det er full fart på banen konstant, flere hundre biler er ute å presser grenser eller svir dekk sidelengs fra morgen til kveld. Å samle de beste drifterne til en skikkelig konkurranse innimellom all den andre galskapen er en god idé.

Kvalifisering til finaler i Super3 ble kjørt torsdag kveld og hele 18 lag deltok. Førerne hadde selv satt sammen lagene sine med tre mann på hvert. Formålet var å kjøre samlet alle tre – mest mulig vinkel, best fart, mest røyk og ikke minst tettest mulig. Dommerne delte ut poeng.

Traséen gikk helt fra Slakteren nede i bunnen, opp mot gamle depotet og frem til langstrekken – lang, krevende, rask og dekkspisende.

Allerede torsdag hadde mange inntatt jordvollen i storsvingen, og kunne bevitne førernes første forsøk på å kjøre tre og tre sammen i konkurranse. Det var nok ikke så lett – disse gutta er vant til å kjøre to om gangen – tre blir noe helt annet. Om én av de tre gjorde en liten feil, ble det trekk i poeng, og hvordan kjører man egentlig med like kort avstand mellom alle bilene?

Det var trening tidligere på ettermiddagen, men mange hadde sikkert ønsket eller hatt behov for mer. Kvalifisering ga nemlig bare to forsøk.

Team Toyota med Fredric Aasbø, Tor-Anders Ringnes og Ola Jæger kvalet til slutt hårfint foran Fredrik Øksnevad, Emil André Bogen og Jens Aabech. Team RFS Performance med Alvin Lægreid, Kenneth Nornes og Fredrik Myhre tok tredje.

12 lag sto klare til finalekjøring fredag kveld, og om man så kjøringen med egne øyne, eller bare hørte på brølet fra publikum, var det liten tvil om at Team Toyota kom til å stikke av med seieren. Jeg har sett litt drifting opp gjennom, og må si at dette er noe av det tøffeste jeg har vært med på. Aasbø, Ringnes og Jæger leverte fart og røyk som ingen andre, og de lå klistret til hverandre i noe som lignet fullstendig likt kjøremønster gjennom hele traséen.

Andreplass til #Fjesnissene Øksnevad, Bogen og Aabech var også velfortjent og klar – fantastisk fin og tett kjøring. Forskjellen mot vinnerne lå i noe ulik avstand mellom de tre (selv om det ikke ser slik ut på bildet over).

Tredjeplassen ble mer spennende. Lægreid, Nornes og Myhre, Team Gymkhana fra Sverige med Alexander Granlund, David Skogsby og Jens Stark Juntilla og Team Bajas med Øyvind Erikså, Ørjan Fuglestveit og Daniel Sævik og flere viste imponerende takter.

Til slutt var det imidlertid The 3 Smoke Teers med Hans Hartvikøy, Odd-Helge Helstad og Robin Alsaker som stakk av med tredjeplassen foran Team Bajas.

-Dette er det råeste jeg har gjort på lenge, sa Helstad etter målgang og får nok med seg flere av førerne på det.

Like spennende som en tradisjonell drifting-finale med twin-kjøring var det kanskje ikke, men den spektakulære kjøringen passet Gatebil perfekt. Dette kan vi nok regne med å se igjen om ikke så lenge.

– Det var en ære å lede Europas første trippel-drift konkurranse, med bare positive tilbakemeldinger fra førere og publikum, sier løpsleder Christer Halvorsen. – Det var rett og slett et historisk løp – dette blir det mer av!