Tekst og foto: David K Andersen
denne gangen med forsiktige ytre endringer. Er det nok, eller skulle vi hatt
litt mer? Vi har prøvekjørt topputgaven S5.
Det er ikke bare berømte Coupé fra 80-tallet, gjort udødelig
gjennom bragdene i rallyskogen – Audi har alltid vært store på slike biler. En
slags europeisk coupé-mester om du vil. I alle fall på den folkelige siden av
de dyrere Gran Turismo-vognene fra italienerne og Mercedes.
om de kanskje har vært litt for forsiktige med utsiden. Utgående A5 var
oppsiktsvekkende da den kom. Det kan vi ikke si om denne. Men.
slutten. Den bakre halvparten ble for dominerende, nesten litt klumpete – i
alle fall det motsatte av slank.
nei – den er langt fra lik. Grillen er flyttet ned og fra den går panseret i en
fin bue opp – det setter fokus foran og gjør fronten mer dominerende. Samtidig
er linjene på bakre halvpart av bilen slanket ned en aning. Vips, så har
proporsjonene endret seg og styrkeforholdet mellom front og bakdel blitt
utjevnet. Legg forresten merke til C-stolpene – de skal minne om gamle Coupé.
profiler og linjer i panser og bakpart, blir dette faktisk riktig så bra.
Nyskapende – tja. Stilfull, elegant og premiumpreget – ja.
ikke veldig forskjellige. Kun enkelte stylingdetaljer skiller.
Jeg kjørte noen mil i A5 med 190-hesters TDI, sammen med 2.0
TFSI med samme effekt, er den innstegsmodell. Den har strengt tatt nok power for de
aller fleste situasjoner (0-100 km/t på 7,7 sekunder), og med Adaptive Drive
(blant annet adaptive dempere), duger den finfint som en junior-Gran Turismo. Du får også 252 hk 2-liter bensin og en V6 diesel på 218 eller 286 hk.
S5, så vi fokuserer på den nå. Den har dessuten en helt ny motor vi
ikke har prøvekjørt ennå.
andre S-modellene også for så vidt). På et tidspunkt i historien var disse det
råeste du fikk fra Audi. Sånn er det ikke lenger, den jobben er det RS som har.
S er nå en mellomvariant mellom 252-hesters bensinen og den kommende RS. Tenk
BMW M440i (tidligere 335i) eller de nye 43-modellene fra Mercedes-AMG. Disse
bilene er toppversjoner av de vanlige modellene og ikke egne spesialprodukter
utviklet fra bunnen av for å være det råeste av det råe.
1370 omdreininger. Det er ikke bare på dieselsiden Audi er momentmester (lesvår prøvekjøring av SQ7 med 900 Nm her).
Som oppskriften på topp moderne V-motorer skal være for
tiden, er strømmen gjennom toppene snudd. Innsuget er på utsiden og eksosen
kommer ut inne i V-en. Dit har Audi dytta en diger turbo med variable skovler. Dessuten
har de bygget eksosmanifoldene i samme stykke som toppene (der ventiler,
kamaksler og så videre sitter). Turboen får dermed levert ekstremt kortreist
trekkraft direkte inn fra hver sin side.
er enestående til turbomotor å være. Og nesten enda viktigere – den føles ekte. For det er nettopp det den er – med denne rent mekaniske og konstruksjonsmessige
løsningen får du ekte bilfølelse rett i gasspedalen. Det er kult at
ting løses på denne måten fremfor ved hjelp av elektroniske hjelpemidler (selv
om de nok er involvert her også til en viss grad).
Drive i Comfort-modus sørger den for et behagelig og muskuløst bakteppe. I
Dynamic åpnes et eller annet, lyden forsterkes og får herlig snerr.
Ute på svingete portugisiske småveier litt oppe i høyden, fungerer S5 som en god Gran Tourer. Komforten er alltid intakt og den føles plantet og sikker på veien.
Som vanlig
Innvendig er A5 og S5 så og si identiske med A4. Det betyr først og fremst kvalitetsfølelse og detaljfinish på absolutt øverste hylle. I tillegg kan man nyte godt av virtual cockpit hvor instrumentene er heldigitale og etter eget ønske kan blandes og flyttes rundt for eksempel i kombinasjon med veikart eller annet.
Infotainmentsystemet MMI er min favoritt for tiden, og ergonomi med knapper og spaker ellers, virker akkurat som det skal. Setene er komfortable og byr på passe sidestøtte, justeringsmulighetene er svært gode. S5 har enda bedre seter enn A5.
For en halvgammel mann med altfor mange pølser på samvittigheten er det litt pes å komme seg inn og ut av baksetet, og takhøyden begrenser flosshattmulighetene, men til coupé å være må A5/S5 sies å by på fine plassforhold. Fire voksne på tur er ingen umulighet selv om det ikke er ideelt. Kupeen er 17 mm lenger enn før.
Bagasjerommet har vokst 10 liter siden sist og byr nå på 465 liters volum. Det er betydelig mer enn en gjennomsnittlig kompaktbil og burde dekke alle behov for lasteplass en coupé-eier kan ønske seg.
På sikkerhets- og utstyrssiden byr naturligvis disse bilene på alt du kan tenke deg av aktive og moderne systemer. Mer er standard enn på A4 og veldig mye kan kjøpes til ut over det igjen.
Konklusjon
Med den nye generasjonen A5 og S5 har Audi egentlig laget en GT – en stilfull coupé som takket være glimrende premiumfølelse, topp komfort, potente kjøreegenskaper og avansert teknologi, virkelig gjør seg som milspisende turvogn i høye hastigheter på alle slags veier. Motoren i S5 er selvfølgelig en drøm de fleste ikke har råd til, men jeg syntes det var oppløftende at 190-hesters dieselen klarte å gi noe av den samme GT-følelsen.
De utvendige endringene er kanskje forsiktige, men de gjør likevel mye for utseendet. På innsiden og under skallet, er imidlertid forbedringene enorme – til sammen blir pakken svært attraktiv.
Tekniske data nederst i saken
Data S5:
3,0 V6 bensin med turbo. 354 hk og 500 Nm. 0-100 km/t 4,7 sekunder, topphastighet begrenset til 250 km/t. Forbruk blandet kjøring, 0,73 l/mil, utslipp 166 g/km. Lengde 467 cm, bredde 184 cm, høyde 137 cm, akselavstand 276 cm, bagasjevolum 465 liter.
Norske priser ennå ikke klare. Sportback kommer for øvrig i januar neste år mens cabriolet-versjonen er på plass til våren.
Mer Audi?
Prøvekjøring Audi A4
Prøvekjøring Audi SQ7
Offisielle bilder og info Audi A5/S5