Av Vegar Bjørge

I Monacos GP var det 50 år siden McLaren sitt første Formel 1 løp. Dette markerte fabrikken med en gatebil inspirert av den første F1-bilen. McLaren M2B var ingen suksess men startet eventyret til en av de mest vinnende teamene i Formel 1 sin historie. 12 førermesterskap har det blitt og 8 konstruktørtitler. Imponerende tall og etter noen magre år, er de igjen på vei oppover.

Robin Herd var designeren som sto bak M2B, og han var også viktig bidragsyter til designen av Concorde-flyet. Noe av erfaringene fra flydesign brukte han på racerbilen. Strukturen i M2B har samme material som man brukte i Concords innvendige paneler. Balsatre er et sterkt material som tåler store påkjenninger i tillegg til at det er ekstra lett.

570 S har fått samme farger som M2B med hvitt i bunn, grønn senterstripe og sølvfargede kanter. Motoren er en 3,8 liters V8 med dobbelturbo og 562 hk. Dette er nesten det dobbelte av de 303 hk man hentet ut av M2B sin 3,0 liters V8. 0-100 km/t skal gå unna på 3,2 sekunder og det stopper ikke før man har nådd 328 km/t. Om 50 år er det kanskje dagens McLaren MP4-31 som blir æret med en spesialversjon.