Hjem Tester Test: Skoda Superb 2,0 TDI 190 hk Laurin & Klement

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 190 hk Laurin & Klement

Av Vegar Bjørge

Hva er luksus og hva er premium? Tankene svirrer litt rundt dette for jeg har akkurat satt meg inn i en Skoda Superb av nyeste generasjon. Kan Skoda gjøre det bedre enn dette? Kan det bli særlig bedre enn dette? Laurin & Klement-versjonen som jeg har til disposisjon en uke, har det meste av utstyr, og det påkostede skinninteriøret fortjener mange meter med spalteplass. Jeg lar det være med en konklusjon om at det er av utsøkt kvalitet og passform. Og når man først sitter i skinn er det ok med både varme og ventilasjon. I tillegg er det også avgjørende at man sitter bra. Med el-justering i alle retninger er det enkelt å finne en komfortabel sittestilling i de kroppsnære setene. Støtte til lår og fin sidestøtte gjør at jeg tenker sport, men en tur utenfor de 5 dørene får meg til å tenke annerledes. Nesten 5 meter lang bil tilsier begrenset ferdsel på bane. Det er nok andre steder Superb passer bedre, og det er for andre formål Skoda har bygget Superb. Utseendet er såpass at man kanskje har bygget den for utstillinger?

Plass er fokus, og plass kan kanskje også være luksus, i hvert fall om det er mye plass. I baksetet kan man strekke ut beina så langt man vil og enda litt til. Bredden i baksetet tilsier at 3 voksne får ok plass om man skulle ha behov for det. Mine 3 barn hadde fantastisk med rom og den minste følte seg faktisk litt ensom der bak.

Bagasjeplassen på 660 liter er også i toppklasse og man kan ta med alt man måtte ønske på ferie. Luksus? 1950 liter med baksetene nedfelt lar seg også høre. Bakluka er elektrisk åpningsbar. Man kan også vifte med foten under støtfangeren for å åpne luka om man har hendene fulle.

Bak rattet dukker et nytt spørsmål opp. Hva er spartansk? Førsteinntrykket av interiøret i Suberb er at dette var simpelt. Få og lite spennende knapper, et ratt som skriker kjedelig og en utforming av dashbord som hyler i samme kor. Her må det være en del utstyr som mangler? Så feil man kan ta! Alt er på plass, og når man har brukt noen timer på å lese seg opp på det som finnes, dukker det opp noe nytt. Infotainmentsystem som dekker alt man trenger og litt til. Apper man aldri bruker men som man bør anskaffe seg, førerassistentsystemer man glemmer at man har og sikkerhetssystemer man forhåpentligvis sjelden får bruk for. Den litt spartanske innredningen får meg til å konkludere med at dette er «pure luxus».

Under panseret på testbilen sitter motoren som kanskje passer bilen best, og med girkassen som garantert de fleste velger, gir den Superb et fabelaktig inntrykk. Nei jeg kjører ikke bensin, men 2,0 liter diesel med 190 hk koblet til en 6-trinns DSG-kasse. Disse utgjør en nærmest perfekt symfoni og man storkoser seg bak rattet. Superb har fått en god dose støydemping, og det er kun ved kraftig gasspådrag man hører dieselmotoren i front. Girvekslinger merker man også lite av og akslerasjonen er raskere med DSG enn manuell girkasse.

Det er en komfortabel drivlinje som sitter i testbilen, og komfort er det som også gjelder på veien. Den har fin fjæringskomfort og en merkbar storbilfølelse. Selv om størrelsen kan være et aber, er den smidig og fin å kjøre i bystrøk. Langs svingete veier, har det adaptive understellet som testbilen er utstyrt med, også noen overraskelser og by på. Dette er ingen sportsbil men den setter seg godt i svinger og et godt tempo kan holdes selv med god sikkerhetsmargin.

Prisen har dratt litt avgårde på testbilen og den havner på rundt 600 000 kroner, men da har man alt av utstyr og i tillegg en fantastisk bil som kan konkurrere med langt dyrere farkoster. Skulle man likevel være av den gjerrige typen og man synes dette er for mye penger for en bil, så kan man få Superb fra 325 100 kroner. Da må man klare seg med mindre motor og utstyr. For rundt 400 000 kroner får man en greit utstyrt 4-hjulstrekker med bensinmotor på 150 hk. Det er nok ikke så dumt valg i vinternorge.

Konklusjonen må bli at dette faktisk er en av de beste bilene man kan kjøpe. Plass i mengder og en pris ingen med slik pondus matcher, i tillegg til en dose luksus og eleganse, så bør konkurrenter som Ford Mondeo, VW Passat og Mazda 6 virkelig føle seg skremt. Man kan velge i mange motoralternativer og giralternativer. I tillegg kan Skoda tilby utstyrsversjoner og utstyrspakker som gir deg muligheter for å skreddersy din Superb. Kanskje den er litt for myk i fronten om man velger bil uten adaptivt understell? Etter en uke med bilen har jeg også blitt veldig glad i det klassiske og stilreine interiøret. Jeg lar min kone få runde av testen med noe hun sa til meg da jeg kom blid og fornøyd inn døra. » Har du vært ute og kjørt Skoda nå igjen?»

Data:
Motor: Diesel med Turbo, 1968 ccm, 190 hk v/ 3500-4000 omdr. 400 nm v/1750-3250 omdr. Lengde: 485,6 cm, Bredde: 185,4 cm, Høyde: 147,7 cm, Akselavstand: 284,1 cm, Bagasjeplass: 660 – 1950 Liter, Vekt: 1450 kg, Tilhengervekt: 2000 kg, Toppfart: 233 km/t, 0-100: 7,8 sek, Forbruk: 0,46 l/mil, CO2-utslipp: 120 g/km
Pris fra kr 325 100,-
Pris testbil ca 600 000 kroner.