Tekst og foto: David K Andersen

Den har vært med siden Astra ble lansert i fjor høst, men ikke hit. Nå kommer endelig 1,6-literen med turbo og 200 hestekrefter til Norge. Ferdig med alt utstyr koster den 359 900 kroner og blir et aldri så lite «GTI-light»-kupp. Astra kompletteres samtidig med adaptiv cruise.

I tillegg til de 200 hestene, leverer motoren 300 Nm i dreiemoment, og når 100 km/t på 7 sekunder blank. Den plasserer seg dermed i et nytt segment blant kompaktbilene – effektuttak ligger midt mellom de største standardmotorene og de mer fullblods GTI-modellene. Fra før får du både Peugeot 308 og nye Renault Megane med lignende motorisering.

Disse bilene kommer ikke altfor mye på kant med norske avgifter, så da blir rett og slett resultatet GTI-light til folket. Astra kommer med denne motoren i både 5-dørs kombiutgave og som stasjonsvogn (+ 10 000 kroner).

Sammen med motoren følger også et nytt sportslig utstyrsnivå, Dynamic – det ligger over dagens Premium og inneholder 18-tomshjul, AGR ergonomiske sportsseter, adaptiv cruisekontroll, sportmodus, doble eksosrør, sort innvendig taktrekk og litt annet. Du kan også kjøpe til en ny OPC-line stylingpakke.

Og fulgte du med litt der, så du altså adaptiv cruise. Ett av punktene nye Astra har fått kritikk for er dermed løst. I denne dynamic-utgaven er det standard, men du kan kjøpe det til vanlige Astra for 6 900 kroner.

Stor motor og adaptiv cruise kommer til Norge på høstparten.