Av David K Andersen

Nye E-klasse stasjonsvogn har ikke like mye plass som før. Men ta det rolig – den er fortsatt størst.

Denne uken viste Mercedes-Benz nye E-klasse i stasjonsvognutgave, noe vi forsåvidt har kunnet regne med ville skje omtrent nå – det er noen måneder siden E-klasse ble presentert.

Det meste er selvfølgelig likt med sedan-versjonen. Vi snakker en helt ny generasjon infotainmentsystem, touchfunksjon på rattknappene, widescreen cockpit med to skjermer på 12,3 tommer hver, trådløs lading av telefon og mye mer. Og naturligvis utrolig luksus, du får alt fra varme i armelenene til ulike massasjeprogram i setene. Kombinert med finish og materialvalg i toppklasse og verdens mest avanserte aktive kjøre- og sikkerhetssystemer, er nye E noe helt for seg selv.

Her i landet er det som vi vet stasjonsvogn som gjelder for bortimot alle penga – mange får nå en ny drømmebil. Selv om bagasjerommet ikke er større enn på utgående versjon, snakker vi fortsatt varebillingnende tendenser når vi ser på volumet. Her er det nemlig plass til 670 liter bagasje. Eventuelt 1820 om baksetet legges ned. Senere på året kommer den dessuten som 7-seter.

Den kommer til Norge i oktober.

Dieselmotorer:
E 200 d
E 220 d
E 350 d
Motorvolum (cc)
1950
1950
2987
Ytelse
(kW/hk ved rpm)
110/150 at 3800
143/194 at 3800
190/258 at 3400
Dreiemoment
(Nm ved rpm)
360 ved 1600-2800
400 ved 1600-2800
620 ved 1600-2400
Forbruk (l/100 km)
4.2
4.2
5.4
CO2 utslipp (g/km)
109
109
140
Akselerasjon 0-100 km/t
(sek)
n/a
7.7
6.2*
Bensinmotorer:
E 200
E 250
E 400 4MATIC
E 43 4MATIC
Motorvolum (cc)
1991
1991
3498
2996
Ytelse
(kW/hk ved rpm)
135/184 at 5500
155/211 at 5500
245/333
295/401 at 6100
Dreiemoment
(Nm ved rpm)
300 ved 1200-4000
350 ved 1200-4000
245/333
520 ved 2500-5000
Forbruk (l/100 km)
6.2
6.2
7.9
8.4
CO2 utslipp (g/km)
138
138
180
192
Akselerasjon 0-100 km/h
(s)
8.1
7.2
n/a
4.7

*Kun E 200, E 220 d og E
250 er tilgjengelig fra lansering. Øvrige motoriseringer lanseres høsten 2016
og utover i 2017.