Av David K Andersen
Jeg kjørte nettopp Opel Zafira noen dager og kom til at den må være en av kongerikets absolutt mest underkjøpte biler – den kjører som en drøm og har smarte løsninger og plass i voldsomme mengder. I dag viste Opel de første bildene av en faceliftet versjon – kan den åpne øynene på fler?
Har sagt det hundre ganger før, så én til kan vel ikke skade: Flerbruksbiler som dette fortjener bruk av gangetabellen i registreringsstatistikken. Zafira har vært på markedet noen år nå, men ser fortsatt fresh ut. Sjekk bildet av utgående versjon under – er du ikke enig i at dette er en rimelig tøff flerbruksbil?
Foto: David K Andersen |
Den oppdaterte versjonen gjør ikke all verden med den saken. Heldigvis. De største endringene er i grillen og frontlysene – linjene trekkes fra logoen i midten og helt ut gjennom lyktene. Den karakteristiske «blade»-linjen som før gikk mellom hovedlys og grøftelys er borte, men det er ok – mer moderne front med slektskap til siste Astra veier opp.
Med god tyngde og avansert Flexride adaptivt understell, kjører dessuten Zafira på en måte som minner om tysk storbil ala Mercedes, noe man absolutt ikke kan si om de SUVene og crossoverne folk kjøper istedet for flerbruksbiler som denne. Men ok, jeg skal la det ligge.
Det ser uansett ikke ut til at Opel har gjort de helt store endringene på chassis, og det er altså bra. Jeg regner også med motorene fortsetter som før, de er omtrent nye alle sammen, så det sier seg selv. Vi snakker for eksempel 1,6-liter diesel på 136 hk og 2-liter på 170.
Det er på innsiden de store tingene skjer. Bare sammenlign den nye på bildet over med den gamle på bildet under.
Foto: David K Andersen |
Her var det som du ser på tide med en fornying, Zafira får samme overhaling som andre Opeler har fått i det siste. Vi snakker stor touch-skjerm med Intellilink infotainment som også byr på Apple CarPlay og Android Auto. I tillegg er siste generasjon ratt på plass – det samme gjelder instrumenter og infoskjerm. Vi har prøvd løsningen før. Den har den siste teknologien, mange muligheter, god brukervennlighet og rask respons på kommandoer. Vordende Zafira-eiere vil få alt de kan ønske seg.
Onstar er også på plass – om det leser du mer her.
Bilen er eller naturligvis proppet med praktiske løsninger som Flex7 setesystem, Flexrail oppbevaringsystem og loungeposisjon for baksetet hvor midtsetet forvandles til armelener mens yttersetene skyves innover og bakover og blir til lenestoler ala stuestandard. Adaptiv cruise, skiltleser, adaptive LED-lys og mye annet finnes dessuten på listen over utstyr.
Nye Zafira kommer til Norge i september/oktober. Før den tid skal vi prøvekjøre og fortelle mer om den!