Av David K Andersen
Michelins nye Cross Climate sommerdekk skal i følge den franske dekkprodusenten levere betydelig bedre egenskaper vår og høst enn et vanlig sommerdekk. Er det like bra som produsenten sier, kan det øke sikkerheten betydelig under vanskelige norske forhold. Vi langtester.
Les mer om Michelin Cross Climate i denne saken.
Det er ikke så lett å teste et dekk skikkelig. Joda, det gjennomføres store dekktester her i Norden hvert år, men selv om de er svært grundige og det brukes avanserte instrumenter for å måle egenskapene på ulike underlag, blir det liksom noe annet å kjøre dekket over flere måneder. Sammenligningen med andre dekk blir naturligvis ikke den samme, men på den annen side får vi nå muligheten å bruke dekket slik vanlige kjøpere faktisk gjør.
Det første vi måtte bestemme oss for var hvilken bil vi skulle teste ut dekkene på. Til slutt endte vi opp med Jaguaren min – rett og slett fordi det er den bilen som går flest kilometer i løpet av sommeren. Dessuten kjøres den mye både i byen og på landet.
Med sitt spesielle v-mønster, skiller Cross Climate seg tydelig ut blant andre sommerdekk. Mønsteret er delt på to måter, de store blokkene har romslige gliper mellom seg og måler ca 6 mm i dybde. I tillegg er disse igjen delt på midten med mindre åpning.
Cross Climate har både M+S (Mud & Snow) og 3PMSF (3-Peak Mountain Snow) merking. Sistnevnte er en sertifisering som går på at det har gode egenskaper for akselerasjon og bremsing på snø. Som sagt tidligere, er imidlertid ikke dette et vinterdekk, men et sommerdekk med ekstra egenskaper vår, høst og under vanskelige forhold.
Flere er innom verkstedet mens jeg legger de på, og alle bemerker det spesielle mønsteret. Selv merker jeg meg uvanlig myke dekksider. Det gjør dem enkle å legge på felgen, men jeg er også spent på hva de myke sidene vil ha å si for presisjonen ved aktiv kjøring på svingete veier.
Førsteinntrykket etter noen få mil i 4 varmegrader på våte asfaltveier og gjørmete grusveier er at dekkene er særdeles komfortable å kjøre med. Det satt piggfrie vinterdekk på bilen før omleggingen, men mot normalt, er faktisk Cross Climate enda mer stillegående enn disse.
Det andre jeg legger merke til er at de sitter godt. Bare noen få plussgrader og regn pleier ikke å bety særlig mye grep, men etter første tur, syntes jeg de limte seg fint fast til asfalten. Bremsing og hard akselerasjon på grus og gjørme virker også til å være svært god.
Foreløpig er det alt for tidlig å komme med en dom – jeg skal kjøre på Cross Climate hele sommeren, høsten og frem til vinterdekkene skal på – forhåpentligvis noe senere enn vanlig takket være dekkets utlovede egenskaper.
Ved siden av å skulle finne ut av hvor bra det er under vanskelige forhold, merker jeg at egenskapene på tørr asfalt i høye hastigheter når det er varmt, kanskje er det mest spennende. Bilen de er montert på er en Jaguar S-Type Sport som til vanlig har 18-toms sportslige sommerdekk i 245 bredde. Cross Climate-dekkene er smalere og er montert på 17-toms felger – vil kjøregleden beholdes?
Vi kommer tilbake med jevnlige oppdateringer gjennom sommeren og høsten!
Informasjon om testen:
Michelin har lånt Bil og Motorbloggen dette settet med dekk på vår forespørsel. Bil og Motorbloggen mottar ingen godtgjøring for gjennomføring av testen og dekker selv omlegging, all håndtering, og vi skal enten levere dekkene tilbake, eller kjøpe dem av produsenten etter at sesongen og testen er avsluttet. Dekkprodusenten har ingen innflytelse på innholdet i sakene som omhandler dekkene – alle meninger om produktet er våre egne.