Av David K Andersen
På bilutstillingen i New York for et pr uker siden viste Chevrolet den nye elbilen Bolt. Den kommer etterhvert til Norge i form av Opel Ampera-e. Jeg benyttet sjansen til å prøvesitte og se nærmere på elbilen som lover minst 32 mil rekkevidde.
Det er mye nytt og spennende på denne bilen, men først og fremst tar den folke-elbilen et solid skritt videre. Rekkevidden i kombinasjon med antatt attraktiv pris kommer til å åpne døra for at langt flere nordmenn kan nyte godt av elbilens fordeler.
Designet på Bolt og Ampera-e har jeg likt helt siden Chevrolet slapp de første bildene for lenge siden. Mange produsenter av miljøbiler tilbyr modeller som, sagt på en pen måte, ser annerledes ut. Jeg skjønner tanken: Det skal synes at du kjører hybrid, elbil, hydrogenbil eller hva det måtte være. Det som er spesielt med Ampera-e, er at General Motors har klart å få til begge deler. Altså både en bil som ser bra ut og som du skjønner at er en elbil.
Jeg synes faktisk dette er et av de bedre designene på kompakt- og småbilsiden for tiden – elbil eller ikke. En nærmere kikk på den i virkeligheten forsterker i høyeste grad det inntrykket. Linjene er fine, den sitter bra på hjulene og bakken, og fiffige designmessige detaljer krydrer det hele.
Samme tema går igjen innvendig. Det er fint og lekkert samtidig som du aldri er i tvil om at du sitter i noe moderne, annerledes og avansert. Ingen instrumenter er analoge, du har en 8-toms skjerm bak rattet, mens infotainmentskjermen måler hele 10,2 tommer. En kul ting med kjørecomputeren er at den tar hensyn til kjørestilen din, typer veier du er på og terreng med høydeforskjeller og slike ting. Det betyr at den til enhver tid kan regne ut gjenværende rekkevidde på en mer eksakt måte.
Interiøret er lyst og trivelig med en åpen følelse. Kvalitetsfølelsen er grei nok, men dette er en førproduksjonsbil som ikke på noen måte er ferdig, jeg regner med akkurat den biten vil bli betydelig forbedret før bilen når markedet.
Setene og sittestillingen er kanskje det som imponerer meg mest. På vanlig Opel-vis sitter du veldig fint i gode seter. Plassering og justeringsmuligheter for sete og ratt er typisk tyske. Altså kan du selv velge om du vil sitte lavt og få en god følelse av å sitte i og ikke på bilen, og du kan dra med rattet ut og ned.
Bolt er litt høyere enn vanlige personbiler så den er enkel å gå ut og inn av. Bakdøra åpner bredt og det er fin plass og god sittekomfort for meg som er 1,75. Gulvet er naturligvis helt flatt, og sikten ut virket til å være bra.
Bagasjerommet er lettlastet, romslig og fleksibelt. På bildet under er bagasjeromsplaten plassert øverst. Den kan tas vekk, settes på høykant, eller som her dele bagasjerommet i to. Setene legges ned med 2/3-deling.
Den store rekkevidden tas hånd om av en uvanlig kraftig batteripakke på 60 kWt. Lithium-ion-pakken har 288 celler, veier 438 kg og er plassert under gulvet. I USA kommer batteripakken til å ha 8-års/160 000 km garanti. 0-100 km/t antas å gå på snaut 7 sekunder takket være effekt på hele 200 hestekrefter. Dette blir nesten som en liten GTI-bil.
Sammenlignet med nylig viste Tesla Model 3, blir Opelen litt mindre og rimeligere. Og først og fremst: Den er på plass mye tidligere – forvent å se den på plass i Norge om under ett år.