Hjem Tester Test: Ford Mondeo Vignale 2,0 TDCi 180 AWD

Test: Ford Mondeo Vignale 2,0 TDCi 180 AWD

Tekst og Foto Vegar Bjørge

Ford begir seg inn på premiumsegmentet ved hjelp av Vignale. Produktet skal gi kunden det lille ekstra som de ikke helt vet om de trenger, men som de setter pris på når de får det. Altså et premiumprodukt. Først ut i produktserien er Mondeo Vignale, og selv om Vignale kan kjennes fremment, er Mondeo mer kjent for de aller fleste av oss, og det er selvfølgelig Mondeo det også handler om.

Men la oss starte med Vignale, for hva er egentlig det?

Alfredo Vignale
Alfredo var grunnleggeren av Carrozzeria Alfredo Vignale, og han startet selskapet i Torino 1948. Han var født i 1913 og viste tidlig sin kunnskap om bilbygging. Han ble berømt for sitt elegante formgivningsarbeid og håndverk i verdensklasse, og han sto bak noen av de mest eksklusive håndbygde italienske bilene på midten av 1900-tallet. De fleste kundene var italienske slik som Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Ferrari, Maserati og Cisitalia. I 1952 gikk Viganle sammen med Briggs Cunningham for å produsere Cunningam Continental C3. Vignale sto også bak karosseriet til Tatra 613 i 1968.

I 1969 ble Vignale tatt over av De Tomaso, som også eide Carrozzeria Ghia på denne tiden. Disse to karosserifirmaene ble i 1973 solgt videre til Ford. Ghia ble Fords topputgaver av diverse modeller, mens Vignale ble gjemt unna og glemt.

I 1993 kom Ford-eide Aston Martin til Geneve med konsepte Lagonda Vignale, og i 2004 viste Ford Focus Vignale i Paris. Denne modellen ble senere til Focus CC.

Foto: David K Andersen

Mondeo Vignale
Mondeo Vignale har spesiell front som skiller den ut fra vanlige Mondeo. I tillegg har kurvelysene fått nytt design og man finner en del krom på forskjellige steder på bilen. De små forandringene er med på å gjøre Mondeo Vignale mer eksklusiv og igjenkjennbar ute i trafikken. Innvendig er det først og fremst det eksklusive skinninteriøret som imponerer. Setene har el.innstilling, ventilasjon og massasje både i rygg og sete. Finishen er også av høy kvalitet og står ikke tilbake for noen premiumbil.

Plass
Størrelsen er ikke annerledes enn hos vanlige Mondeo og man sitter godt både foran og bak. Det er innstillingsmuligheter i mengder for både sete og ratt, så det er ikke vanskelig å finne sin komfortstilling. Bak er det god bredde og om det er behov kan 3 voksne sitte her uten at man får klaustrofobi. Bagasjerommet er ikke størst i klassen men det er ikke så mye om å gjøre. Man kan fort se seg blind på antall liter, men 20 – 30 liter fra eller til har liten betydning når plassen likevel er stor. Et pluss for lav lasteterskel og lettlastet rom i tillegg til den elektriske luken. Ford har i tillegg bevegelsessensor under støtfanger så man lett kan få opp bagasjeluka om man har fulle hendene. Lett vifting med foten under støtfangeren gjør luka høy.

Inteligent AWD
Inteligent AWD høres bra ut. Ford har utviklet et system som fungerer utmerket på vinterføre. Uansett hvor mye jeg prøver å få bilen ut av balanse, så klarer den å holde seg i riktig spor. Den opptrer stødig og sikkert og det er bare naturens lover som begrenser  den. Jeg har kjørt mye 4WD-systemer i det siste, og Mondeo AWD kommer høyt opp på lista. I skrivende stund tror jeg faktisk den kommer øverst, men i ærlighetens navn må en sammenligningstest til for å være på den sikre siden. Den testen kommer om været tilater!

Kjøreegenskaper
En stor bil skal være komfortabel og dette gjelder særlig biler med en følelse av luksus. Nå er det ofte slik at vi vil ha i pose og sekk og dermed må produsentene legge inn muligheter for sportslig kjøring. Derfor har adaptiv understell kommet for å bli og de aller fleste kan levere dette i en eller annen grad. Hos Ford er det fullt mulig å stille bilen inn etter eget ønske og man merker god respons når man stiller den inn på sport. Noen sportsbil har ikke Ford-folkene laget, men at Mondeo Vignale kjører godt på veien er det liten tvil om. Jeg fant mange krokete veier hvor det var en fryd å sitte bak rattet på Mondeo. Styreresponsen er god og med et chassis som også står til forventningen, står fortsatt Mondeo som kjøremaskinen i klassen. Kanskje den likevel føles litt for tung når det går virkelig unna, men det er da jeg må tenke litt på hva annet Mondeo Vignale skal være. Den er også komfortabel og kler veldig godt cruising på motorveien.

Dieselmotoren svarer godt ved gasspådrag og man har effekt i reserve om man skulle ha behov for det. Sprinten opp til 100 skal nås på 9,5 sekunder men den føles raskere. Toppfarten på 218 km/t har nok mindre betydning. Powershift-kassen er en drøm og kan styres med padler bak rattet om man skulle ønske det. Stiller man inn bilen på Sport merkes en stor forandring på motorrespons. Girkassen blir også merkbart rappere, men ved veldig aktiv kjøring er det mest effektivt og gire selv med padlene, og man blir fort avhengig.

Pris
Mondeo Vignale 2,0 TDCi AWD starter på 527 000 kroner og da får man 180 hk, og man får også mye utstyr slik som el.justerbare skinnseter, 18″ aluminiumsfelger, Dynamiske LED Hovedlys, Metallic-lakk, Ford Sync 2, Active støydemping og laminert glass i tillegg til alt annet man forventer i dagens familiebiler. Testbilen har ekstrautstyr for 71 700 kroner og da er det ikke mye utstyr den mangler.

Mye av utstyret er samlet i pakker slik som stereo og entertainmentsystem sammen med parkeringsassistent som er i Citypakke Premium, mens Blindsone informasjon og oppblåsbare setebelter bak er samlet i Sikkerhetspakken. I tillegg har bilen Vinterpakke som inneholder oppvarmet ratt, oppvarmede bakseter og 220 V uttak i nidtkonsoll. Omfattende utstyr  og en del av det bidrar til å løfte inntrykket, og få bilen til å lukte på Premiumsegmentet. Likevel topper Ford med Multi-kontur forseter med massasje, ventilasjon og 10-veis el justering, Panoramatak med el. åpning og varmereflekterende glass og mørktonet glass. Selvfølgelig er også el. bakluke, el innfellbart tilhengerfeste og adaptiv cruisecontroll også med i utstyrsorgien og dermed kan prislappen på nesten 600 000 kroner forsvares.

Foto: David K Andersen

Det er ikke til å stikke under en stol at akkurat denne bilen er dyr og jeg tar meg noen runder rundt bilen og lurer på hvem som betaler så mye for en Mondeo? Det er mye penger for en bil, men etter noen flere runder må jeg også innrømme at det er fryktelig mye bil for pengene! Skal man ha en tilsvarende premiummodell fra BMW, Audi eller Mercedes med tilsvarende utstyr, kan man fort plusse på 100 000 kroner til. Og da følger ikke Ford-servicen med.

Ford Store tilbyr nemlig gratis vask utvendig, henting av bil når man skal ha service og annet tilpassede tjenester om kunden ønsker det. Ford veit at de ikke kommer til å selge veldig mye Vignale-produkter med det første, men det er tøft at noen vil forsøke noe nytt. Og Ford har tenkt å utvide Vignale til også å gjelde S-Max og Galaxy. De kommer i løpet av 2016. Vi i Bil og Motorbloggen har også tro på at nye Edge vil få en Vignale-versjon. I tillegg vil alle Ford Store butikker også få selge andre spesialprodukter som Ford Mustang og Focus RS.

Konklusjon
Ford Mondeo er en glimrende bil og i Vignale-versjon så blir man lagt ekstra godt merke til. Folk ser at det er en spesiell bil. Man stikker seg litt ut, på en folkelig måte. Kjøreegenskaper, plass og kvalitet er på høyt nivå og kanskje klasseledende. Man sitter fantastisk i påkostede stoler og man blir lett imponert over det omfattende utstyret. At prisen da drar skikkelig av gårde må man leve med. Jeg kunne lett kvittert ut en slik en, om bare den telefonen fra Hamar kunne kommet…….

Data
R4, Diesel, 1997 ccm, 180 hk v/3500, 400 nm v/2000, Lengde: 486,7 cm, Bredde: 185,2 cm, Høyde: 150,1, Vekt: 1609 kg, Tilhengervekt: 1800 kg, Bagasjeplass: 525 – 1630 Liter, Forbruk: 0,54 l/mil, CO2-utslipp: 141 g/km, 0-100: 9,5 sek, Toppfart: 216 km/t, Pris: Fra kr 527 000,-
Pris testbil: kr 598 700,-