Hjem Nyheter Nyheter: Ford Kuga

Nyheter: Ford Kuga

Av Vegar Bjørge

Ny generasjon Ford Kuga ble vist for første gang på Mobile World Congress i Barcelona, og Ford lover en bil som gjør kjøring enklere, tryggere og morsommere. For de som har kjørt Kuga i tidligere utgaver, så skjønner man at Ford er forholdsvis ambisiøse, og i et tøft segment gjelder det å være på offensiven.

En av de største nyhetene i nye Kuga er Fords infortainment-system SYNC 3 sammen med en ny TDCi diesel-motor på 1,5 liter og 120 hk.

Alle nye biler er også fulle av hjelpesystemer, så også nye Kuga. Parkeringsassisten er nå et must. Active City Stop må også være på plass, og hos Kuga er den av forbedret versjon. Ford Kuga får også Fords adaptive frontlyssystem og selvfølgelig Fords intelligente firehjulsdriftssystem. Ford-eiere har også blitt bortskjemt med automatisk åpning av bakluke og Kuga-eierne får selvfølgelig også ta del i den finessen.

– Den nye Kuga-modellen har nyskapende utstyr og teknologier som vil bidra til at sjåføren vil være mer komfortabel og tryggere underveis, sier Geir Haugaard, markedsdirektør hos den norske Ford-importøren.

– Endringene gjør at Kuga får en frisk og moderne følelse, samtidig som SYNC 3 med norsk stemmestyring gir sjåføren mulighet for sømløs kommunikasjon med bilen og tilkoblet utstyr, på en måte som ville vært umulig for bare noen få år siden.

SYNC 3 blir som sagt den store nyheten i Kuga, og med denne lanserer Ford en ny generasjon infortainment-system. Nå kan sjåføren kontrollere sin tilkoblede smarttelefon, musikkanlegg, navigasjon og klima med stemmekommandoer. Nytt på SYNC 3 er også en 8″ berøringsskjerm, en prosessor som er 10 ganger raskere enn den gamle og et nytt design som er mer oversiktlig enn tidligere. SYNC 3 vil også være tilgjengelig på norsk. Dette gjelder både teksten på skjermen og stemmekontrollen. Tekstmeldinger kan leses opp på norsk fra mobilen eller vises på bilens berøringsskjerm.

– SYNC 3 er utformet for å ligne på moderne smarttelefoner, med en intuitiv berøringsskjerm med sveipebevegelser og zoom-funksjon. SYNC 3 vil derfor gi kunden en opplevelse med bilens informsjonsskjerm som er meget lik den de kjenner fra sin smarttelefon. SYNC 3 forstår også mer samtalepregede stemmebeskjeder, er raskere og har et grafisk grensesnitt som er mer intuitivt og enklere å lese, sier den stolte markedsdirektøren.

Nye Kuga får designelementer fra EcoSport og Edge og dette kan særlig ses i fronten. Den store sekskantede grillen med 3 riller gir bilen pondus og gjør den tøffere enn utgående modell.

Motorene i Kuga består i tillegg til  den nevnte 1,5 liters dieselen, av en 2,0 liter TDCi dieselmotor på 150 hk eller 180 hk. Om du ønsker bensin er det 1,5 EcoBoost motor som gjelder. Foreløpig er det diesel Kuga-eierne vil ha og den nye 1,5 liters dieselmotoren utvikler same effekt som 2,0 literen som du i dag får i forhjulstrekkeren. 1,5 literen skal ha et forbruk på lave 0,44 l/mil og et CO2-utslipp på 115 g/km.