Hjem Nyheter Nyheter: Mercedes-Benz SLC med norske priser

Nyheter: Mercedes-Benz SLC med norske priser

Av David K Andersen

Den lille Mercedes-roadsteren får facelift og nytt navn. Med konkurransedyktige priser, er drømmen om en åpen sportslig Mercedes kanskje nærmere enn du tror?

Salget av biler uten tak går ikke akkurat så det suser i Norge for tiden. For en del modeller kan jeg skjønne det – en kompaktbil eller coupe i cabriolet-format innebærer oppofrelse av lydkomfort, kjøreegenskaper og praktiske sider det kan være tungt å leve med store deler av året. Unntaket er naturligvis roadsterne – små toseters sportsbiler som er laget for å være åpne fra bunnen av.

Mazda MX-5 er selvfølgelig mest i vinden for tiden, men vil du ha mer premium, mer komfort og mer design, kan kanskje nye SLC være noe?

Navnet kjenner vi for øvrig igjen – SL fra 70-tallet hadde tilleggsbokstaven C i coupé-utgave. Nå er det imidlertid SLK som har fått nytt navn – C gjenspeiler klassetilhørighet.

Designet er finslipt og modernisert, og med barskere, mer oppreist grill, er SLC tøffere enn før. Taket er et ordentlig tak slik SLK alltid har hatt. Det kan åpnes og lukkes i hastigheter opp til 40 km/t. Airscarf er naturligvis også fortsatt på plass – det blåser varmluft fra nakkestøttene. SLC har dessuten Magic Sky Control hvor du elektrisk kan justere hvor transparent du vil ha panoramataket.

SLC 180 og 200 kommer som standard med vanlig 6-trinns manuell kasse, men du får i tillegg den nye 9G automatkassen om du vil. På 250d og AMG 43, er den standard. Du får også Dynamic Select som lar deg justere bilens oppsett fra komfortorientert til sportslig. Aktive sikkerhetssystemer er nå også på plass i SLC.

180 med 1,6-liters turbo bensinmotor på 156 hk tar deg til 100 km/t på kjappe 7,9 sekunder. Den er innstegsmodell og koster fra 445 000 kroner. Neste er 200, med 2-liters motor på 184 hk og 0,9 sekund raskere akselerasjon. Påslaget er på 65 000 kroner. 250d med twinturbo-dieselen koster 550 000, mens Mercedes-AMG SLC 43 med 3-liters V6 på 367 hk og 0-100 tid på 4,7 sekunder, går på 905 000 kroner. Sistnevnte leverer forresten hele 520 Nm. Hvem trenger diesel?