Hjem Nyheter Nyheter Geneve: Kia Optima Sportswagon og Kia Niro

Nyheter Geneve: Kia Optima Sportswagon og Kia Niro

Av Vegar Bjørge

Kia har mye på gang og PR-sjef, Mette Simonsen Sauge, var merkbart stolt av å kunne vise frem helt ferske nyheter i Frankfurt. Hun hadde tatt med seg noen journalister ned til Europakontoret i messebyen, hvor det skulle være avdukning av en ny stasjonsvogn og en ny hybridbil. Begge to var ventet, for Optima Stasjonsvogn så vi som konsept i Geneve som Kia Sportspace og Niro har vi allerede skrevet om.
Du kan lese om hybridbilen Niro her.

I foajeen hos Kia i Frankfurt står nye Optima Sedan Hybrid i Plug-in utgave utstilt og Mette kan fortelle at den kommer til Norge i løpet av høsten. Den tøffe og urbane elbilen Soul Electric, står i et annet hjørne. Denne har vært en enorm suksess i Norge og kommer fortsatt til å være viktig for importøren i Norge. Sannelig har de selvfølgelig også plass til nye Sportage i mottagelsen. Den er i utstyrsversjon GT-line og forventningene er også store for denne nykommeren.

Oppe i sjuende etasje skal avdukningen skje, og etter forretten nede på gateplan er forventningene mine skrudd ganske høyt opp mot taknivå. Bak de svarte forhengene står enda 2 viktige modeller for Norge. Jeg gleder meg mest til å se familiebilen Optima Sportwagon, og er spent på hvor mye forandret den er i forhold til konseptet.

Vi er de første som ankommer sjuende etasje og ventetiden blir fylt med småretter ala Kia. De har sine egne oppskrifter på mat og snacks som blir tilberedt av de beste kokker. Alt smaker sikkert ypperlig, men jeg venter utålmodig på teppeslipp.

Ting tar tid men etter et par timer med mingling og spising er lokalene stapp fulle og sjefene på toppen har kommet ned. Noe skal skje! Første teppe faller og bak den venter Kia Optima Sportswagon. En fantastisk bil som ikke står så veldig tilbake for hva vi så på Geneve for et år tid siden. Faktisk er det overraskende hvor bra de har fått det til. Designerne har selvfølgelig måtte ta hensyn til noen regler for plasseringer av lys, speil og andre nødvendigheter. Fotgjengere må beskyttes så dermed er man også nødt til å ta hensyn med form og vinkler på front, panser og vindu. Designerne må også se på alt av praktiske hensyn og plass er selvfølgelig alfa og omega i en produkjsonsmodell. Forandringer må derfor gjøres, også for å glede økonomene som skal få budsjettene til å gå opp. Sportspace får fortsatt stå som noe av det lekreste Kia-designerne har levert. Sportswagon kommer rett bak.

Bagasjeplassen blir romslig med 553 liter kapasitet og 40:20:40 deling. Lengden og bredden på bilen er den samme som hos sedanen, 485,5 cm lang og 186 cm bred, mens høyden øker til 147 cm. Vekten er 1475 kg på bensinutgaven mens dieselutgaven med dobbelclutsjkasse veier 1560 kg. Tillat tilhengervekt er opptil 1800 kg om man velger dieselutgave med manuelt gir.

Innvendig har man hatt fokus på et førerorientert interiør med alt av instrumenter og knapper så nær fører som mulig. Bilen vi får prøvesitte er en GT med alt av utstyr. Jeg opplever det som premium og alt av materialer er av høy kvalitet. Optima Sportswagon er svært godt utstyrt, men vi kommer tilbake til detaljer når bilen nærmer seg Norges premiere. Jeg kan likevel slå fast at GT-versjonen ikke står tilbake for noen av sine konkurrenter, og denne byr på sport og komfort i en fin miks.

Av motorutgaver vil Kia Norge satse på dieselversjonen 1,7 CRDi med 141 hk og 340 nm. Denne kan fåes med enten 6 trinns manuell kasse eller en helt ny dobbelclutsj kasse med 7 trinn. I tillegg skal man også ta inn GT versjonen med en 2,0 liters turbomaskin på 245 hk og automat. Denne er bensindreven. Foreløpig er man litt lunkne til 2,0 liters bensinversjonen med 163 hk. En Plug-in Hybrid vil også komme, men ikke før i 2017. Sedanen derimot vil få denne drivlinjen i løpet av høsten. Priser kommer senere, men vil være konkurransedyktige.

Kanskje den viktigste bilen for Norge står bak forheng to og når det faller, skjønner jeg også hvorfor den kan bli en av Norges mest populære. Hybridbilen Niro ser bra ut på bilder men den kommer enda mer til sin rett i virkeligheten. Med sin kompakte form trodde jeg det også skulle være ganske begrenset med plass. Bak rattet sitter man godt i en god og fast stol. Med reguleringsmuligheter i de fleste retninger både på ratt og sete, skal det være en smal sak å finne en god sitteposisjon. Etter en stund med fikling på det som er av knapper, flytter jeg meg bak. Og her kommer overraskelsen. For baksetet er stort og romslig og voksne kan med fordel tilbringe tid i baksetet. Helt bakerst er det et bagasjerom som også er overraskende stort.

Ja for 421 liter i en hybridbil er bra. Med utvendige mål som 435,5 cm i lengden, 180 cm tvers over og 153,5 cm opp i lufta, er den ganske kompakt. Akselavstanden  på 270 cm er av det mer rause slaget. Niro er som sagt hybrid, og har både en bensinmotor og en el-motor som sammen yter 141 hk og 264 nm. en 6-trinns dobbelclutsj kasse skal føre kreftene til hjulene, og Kia lover en dynamisk kjøreopplevelse bak rattet på hybriden.

På vei til flyplassen får jeg også oppleve Kia Sorento. Som baksetepassasjer sammen med 2 andre voksne. Og vi sitter helt ok. Det som likevel slår meg er at det er en luksuriøs bil med høy interiørkvalitet og lavt støyforhold. Kia har løftet seg de siste årene og med nye modeller på vei inn, ser fremtiden meget bra ut for det koreanske merket.