Opel Adam har ikke så mange konkurrenter. Men de få som finnes har heftig bagasje. Har cross-versjonen Rocks det som skal til?

Tekst og Foto: David K Andersen

Jeg mener selvfølgelig ikke bagasje bokstavelig. Men historien og retroverdien Fiat 500 og Mini drar med seg inn i klassen for små premiumbiler er utvilsomt en viktig del av suksessen. Mini har i tillegg betydelige dynamiske egenskaper, og det har også den tredje konkurrenten, DS3. Så hva er det Adam Rocks kan komme med?

Som ikke noe annet
Siste halvdel av taklinjen er det sterkeste designmessige virkemiddelet for å skape noe nytt og annerledes. Sammen med proporsjonene er det dette som definerer bilen.

I tillegg er det en rekke fine og morsomme detaljer å følge med på. Se for eksempel profilen som går om dørhåndtakene og linjen nederst på fordøren som går ned i kanalen. Dette må jo være en av de best opp-brukne bilsidene siden Chris Bangle begynte med sånt for mange år siden.

Fronten er også ganske kul, med alt av stæsj plassert nedentil, kan panseret trekkes langt ned og få en kult utformet oppoverbakke før det flater ut.

Med Rocks-versjonen følger sorte skjermbreddere og litt røffere look. Testbilen har også 18-toms hjul. Det funker knall – den blir fetere.

Det lages mange biler som er fine å se på. Men det er sjelden noen får til noe nytt. Adam er en av ytterst få.

Premium innvendig
Utvendig design følges opp på innsiden. En stor del av dashbordet har samme farge som bilen. Trikset er ikke ukjent fra før, men benyttes merkverdig sjeldent. Fordelene er store – du kan ha et enkelt og oversiktlig dashborddesign uten at det blir kjedelig og ensformig. Fine linjer og runde luftutslipp følger opp.

Dessuten utmerker klokkene i dashbordet seg. De har sjeldent vellykket design samtidig som lesbarhet er beholdt. Med lite sentrum og sportslig chubby utseende, setter rattet prikken over i’en.

Ellers er det to ring som utmerker seg med interiøret i Rocks.

Det ene er kvalitetsfølelsen. Adam er direkte rettet mot premiumkunder – det er ikke spart på materialvalg og myke paneler, eller i monteringsarbeidet. Solid og høyverdig følelse er inntrykket.

Det andre er plassen og sittestillingen. På utsiden er bilen svært nett, men bak rattet oppleves den lett som en bil i kompaktklassen. Forsetene er komfortable og byr på et hav av plass for fører og passasjer. Og kjørestillingen er, med mindre du velger å jekke opp setet, typisk tysk. Altså lav. Bare Mini kan by på det samme.

Ser du på bilen, og legger til den gode plassen foran, kan du sikkert gjette hva baksetet byr på. To personer kan sitte der, men i denne setningen er ordet «kan» meningsbærende.

Bagasjerommet er tilsvarende beskjedent med sine 170 liter volum. Baksetet er nedfellbart, så fleksibilitet er til stede.

Men du kjøper jo ikke Adam om du er på jakt etter plass. Til det har Opel den nye bybilen Karl, men den selges ikke i Norge.

Hva så med kjøringen – er den kul å ratte?

Med Opels 1-liter på 90 hk, blir det fint futt. 0-100 tar 11,9 sekunder og virker litt drøyt – den veier 1156 kg. Men kreftene er tilgjengelige der i turtallsregisteret du vanligvis befinner deg, så effekten og de 170 Newtonmeterne utnyttes ofte. Den føles derfor noe sprekere enn tallene antyder. Den tresylindrede motorens lyd passer forresten bilen utmerket.

På veien virker det som om Opel har vektlagt andre ting enn utpregede dynamiske egenskaper. Adam ligger meget godt på veien, krenger lite og henger fint med i svingene. Den er kvikk til å styre inn og størrelsen gjør den snerten både på landevei og i by.

Samtidig oppleves den ikke like gjennomført sportslig som en Mini – det mangler litt på tilbakemeldinger og følelsen av skikkelig kjøremaskin uteblir.

Det Opel har fått til istedet, passer imidlertid tiltenkt kjøpegruppe minst like bra. Adam klarer nemlig å kombinere sin begrensede størrelse og snertne oppførsel med storbilfølelse. Eller i alle fall kompaktbilstørrelse. Som sagt lenger opp: Bak rattet føles det som om Adam like gjerne kunne konkurrert med biler som Audi A3 og BMW 1-serie.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På minussiden oppleves den i stiveste laget komfortmessig. Testbilens 18-tomshjul må ta litt av skylden. Og støynivået kunne vært lavere, men skyldes hovedsakelig det åpningsbare kanvastaket.

Konklusjon
Adam er ingen kjøremaskin på linje med dyrere Mini. I alle fall ikke i den formen den tas inn til Norge (det finnes en S med 150 hk). Istedet kombinerer den bybilens snertenhet med premiumfølelse og generell opplevelse av å kjøre en større og dyrere bil. Opel bruker ofte «mer premium» i markedsføringen. Det stemmer fint for de fleste av modellene, men kanskje mest for Adam. Med helt eget, og i mine øyne vellykket design, skaper Adam Rocks plass til seg selv i dette lille premiumsegmentet.

Data:
R3 bensin turbo, 999 ccm. 90 hk v/4000 o/min, 170 Nm v/1800 Nm. 6-trinns manuell girkasse og forhjulsdrift. Lengde 3747 mm, bredde 1720 mm, høyde 1493 mm. Bagasjerom 170 liter, 663 liter med baksetet nedfelt. Egenvekt 1156 kg. 0-100 km/t 11,9 sek., topphastighet 180 km/t, forbruk blandet kjøring, 0,45 liter/mil, utslipp 105 g/km CO2.

Priser:
Opel Adam fra kr. 199 900,-
Opel Adam Rocks fra kr. 244 900,-
OBS: Det finnes enorme valgmuligheter i forhold til farge og materialvalg utvendig og innvendig på Adam. Du bygger i praksis din egen bil.

Forrige artikkelNyheter: Volvo V90
Neste artikkelNyheter: Mercedes-Benz SLC med norske priser