Hjem Nyheter Nyheter: Volvo V90

Nyheter: Volvo V90

Av David K Andersen

Volvo er stasjonsvognmester nummer én. Nå ryker klassikeren V70 og erstattes av V90: Boks er ut – stil og luksus inn.

Oppstyret rundt nye V90 er ikke mindre enn det var rundt XC90. De fleste har vel allerede sett den, det er lenge siden uoffisielle bilder lakk ut første gang. Det er gjerne sånn med biler folk er ekstra spent på. Men her er den altså. V90 – offisiell fra Volvo.

Volvo har laget stasjonsvogner i over 60 år. Lenge før tanken slo de andre premiummerkene, kjørte familier rundt i svenske herregårdsvogner. Spesielt her i Norge og Sverige, hvor bilene alltid har vært en slags standard for hvordan en vellykket familie tar seg rundt – til hverdags og fest.

– Vi er pionerer i stasjonsvognsegmentet, sier konsernsjef Håkan Samuelsson hos Volvo Cars. – Vi er kjent for mange som det beste stasjonsvognmerket. Volvo som merkevare står for mye mer enn bare stasjonsvogner, men med V90 viderefører vi denne delen av vår stolte arv.

XC90 har vi på veien allerede, og vi har sett S90. Nå kommer altså tredje bil i Volvos helt nye og på mange måter revolusjonerende produktstrategi for fremtiden. Bilen bygger i likhet med de to andre, på den fleksible SPA plattformen.

Og som med XC90, er design, teknologi og utstyrsnivå på absolutt høyeste nivå i nye V90.

På bensinsiden starter man med T4 med 190 hk og manuelt gir til 519 000 kroner. Spranget opp til T5 med 254 hk og automat er ikke voldsomt – 72 000 kroner ekstra. For T6 derimot, med 320 hk og firehjulstrekk, må du ut med minst 838 000. Alle tre motorene er to-liters firesylindrede enheter med turbo. T6 har i tillegg kompressor. Ladehybriden T8 har ikke fått norsk pris ennå, men blir med 407 hk og 0-100 km/t på 5,2 sekunder naturligvis flaggskipet. Den blir dessuten mest sannsynlig forholdsvis rimelig takket være særnorske avgifter.

Foreløpig bli det nok imidlertid D3 på 150 hk vi vil se mest av på norske veier. Den starter på forholdsvis lave 469 000 kroner. Vil du ha D4 med 190 hk og automat er du oppe på 499 000. D5 med 235 hk og firehjulsdrift begynner på 657 000 kroner.

Prisene virker i det hele tatt nokså rimelige sammenliknet med klassekameratene fra Tyskland, men som med dem, må du nok regne på å legge til en god del ekstra for å få med utstyr.

Sikkerheten skal det imidlertid ikke spares på, det avanserte førerassistentsystemet Pilot Assist, vil være standard på alle modeller. Her får du blant annet myke impulser i rattet dersom du ikke er riktig plassert i kjørefilen, automatisk styring som hjelper deg om du er på tur av veien eller i ferd med å kollidere og naturligvis autobrems og alle andre funksjoner et aktivt sikkerhetssystem skal ha i dag. Nye V90 har til og med LAD – Large Animal Detection – eller rett og slett elgsensor!

Bilen er hele 12,2 cm lenger enn V70, men får ikke større bagasjerom. 560 liter får plass i den nye bilen, det er omtrent det samme som i BMW 5-serie og Audi A6. Volvo har antakelig funnet ut at andre ting enn klassens største bagasjerom selger biler. Og 560 liter er tross alt mye. Plass og ikke minst komfort i baksetet, ser av bildene å dømme ut til å være i absolutt toppklasse.

D3 kommer til Norge mot slutten av året og Volvo har som mål å selge hele 2 400 V90 allerede nå i 2016. Det er ambisiøst, men som administrerende direktør i Volvo Car Norway, Øystein Herland sier: – Med V90 skal vi videreføre Volvos sterke stasjonsvogntradisjoner i Norge. Våre stasjonsvogner har passet som hånd i hanske for nordmenns livsstil i mange tiår, og vi er trykke på at V90 skal fylle de høye forventningene kundene våre har til oss.