Hjem Nyheter Nyheter Geneve: BMW M760Li xDrive

Nyheter Geneve: BMW M760Li xDrive

Av Vegar Bjørge

Forrige uke fikk jeg en liten kjøretur i nye BMW 730d xDrive og inntrykket var gedigent. Både bak rattet og i baksetet satt jeg som en konge, og kjørefølelsen var av en annen verden. BMW har igjen skapt en fantastisk luksusbil både for passasjer og sjåfør. For meg holder også 3 liters dieselmotoren, men for de som vil ha mer kommer nå M760Li xDrive. Du får litt mer enn mer, for her er 6 sylindre blitt til det dobbelte, diesel er byttet ut med bensin og antall hestekrefter har økt til 600 jevnt. Enda viktigere er kanskje dreiemomentet som er på 800 nm ved lave 1500 omdr. Dette skal dytte den tunge skuta frem til 100 km/t på bare 3,9 sekunder og det stopper ikke før du har nådd 305 km/t. Det vil si om du går for kjørepakka som BMW tilbyr, hvis ikke må du gi deg ved mer aksepterte 250 km/t.

V12 motoren er helt ny og kommer fra BMW sin M Performance divisjon. Den er utstyrt med TwinPower Turbo teknikk og gir et brutalt men komfortabelt effekttilskudd. Man oppnår også enorme krefter ved ekstremt lavt turtall. For å få kraften frem til hjulene så behaglig som mulig er Steptronic-kassen med 8 trinn forbedret for denne modellen.

Kjøredynamikken heller mer mot det sportslig komfortable fremfor gyngende luksuriøse. Alt innvendig oser av luksus mens føreren kan kose seg med hjelpemidler som gjør bilen til en cruiser på veien. Spørsmål man må stille seg er om det finnes et bedre kompromiss mellom kjøremaskin og luksuscruiser. Et nytt dempersystem som går under navnet Executive DrivePro skal ivareta både det sportslige og komfortable på et glimrende måte. For å maksimere grep har bilen spesielt tilpassede dekk som sitter på 20″ lettmetallfelger av beste sort.

Executive lounge kjenner man igjen fra øvrige BMW 7-serie modeller og den er standard i M760 iL xDrive. Her kan man jobbe, slappe av eller la seg underholde. Setet bak passasjeren foran har flere justeringsmuligheter enn man kan forestille seg. Man har også massasjefunksjon med kombinert Vituality-program samt en fotstøtte som gir ekstra bekvem hvileposisjon. I tillegg har man muligheter for å stille passasjersetet foran fra baksetet. Et utfellbart bord og Experience entertainment-system topper luksusen for baksete-passasjerene.

I tillegg har selvfølgelig BMW sitt flaggskip alt av førerhjelpesystemer som du også finner i de andre utgavene av 7-serie. Utfordringen har vært å gjøre bilen så topputstyrt som mulig i tillegg til å senke vekten så den ikke forbruker mer drivstoff enn nødvendig. Derfor har det tatt i bruk aluminium, stål og det innovative materialet karbon. Dermed har BMW satt en ny standard i klassen og gir både kjørekomfort og gode dynamiske kjøreegenskaper i en bil som er nærmere panservogn enn sportsbil.