Av David K Andersen
Som vanlig har åpningsdagen i Rally Sverige vært særdeles spennende. Lederen er klar, men bak er det tett kamp!
Det er Sebastien Ogier i Volkswagen som leder Rally Sverige etter første dag. Som de fleste vet, har oppladingen vært spesiell med endringer i timeplanen bare dager før start på grunn av mangel på snø. Ogier syntes forholdene var så dårlige før start at han ønsket at løpet ble avlyst, men etter å ha vært ute på dagens etapper, viser det seg at veiene i Norge har holdt god standard med mye fint isføre.
Kanskje trodde vi Ogier ville ha utfordringer under de uvanlige forholdene, men her har det altså vært business as usual, han holder en ledelse på 26,9 sekunder. Det er nokså mye etter første dag i Sverige.
Bak ham derimot, har det skjedd mye.
Andreas Mikkelsen var den som fra starten av så ut til å kunne hamle opp med franskmannen. Der vi sto på første gjennomkjøring av Svullrya-etappen var det ingen som helst tvil om hvem som satset hardest: Nordmannen hadde en attack de andre bare kunne drømme om. Dessverre varte det ikke så lenge, for senere på samme prøve, fikk Mikkelsen vannplaning gjennom et parti som ikke hadde rukket å fryse til skikkelig etter mildværet. Ogier hadde samme problem – begge to dro av veien, men ingen fikk skader. problemet var bare at Ogier kom seg tilbake på veien betydelig raskere enn Mikkelsen. Uflaks der altså.
På andre gjennomkjøring av samme prøve, mistet Mikkelsen bakenden på bilen og tapte igjen tid. Han ender dagen på 6. plass, 42 sekunder bak ledelsen.
Etter dette, var det Meeke som igjen imponerte i sin Citroën. Akkurat som i forrige runde i Monte Carlo, viser Meeke her i Sverige, eller rettere sagt Norge denne første dagen av løpet, at han kanskje er den nærmeste utfordreren til Ogier utenfor Volkswagen. Imponerende – spesielt siden han kjører en fjorårsbil for et privatteam i år, samtidig som han jobber med utvikling og testing av 2017-bilen til den franske produsenten.
Dessverre traff Meeke en stein på den 8. prøven og måtte bryte.
Til alles store overraskelse er det Haydon Paddon som holder andreplassen etter første dag. Dette er bare hans tredje gang i Sverige, og han kjører den nye Hyundai WRCen for første gang. Utrolig imponerende – han vant til og med dagens to siste prøver og ligger nå altså et snaut halvminutt bak Ogier.
Mads Østberg startet litt forsiktig, men har stadig fått opp tempoet gjennom dagen og virket skikkelig fokusert de siste prøvene. Han er nå på tredjeplass, bare en håndfull sekunder bak Paddon. Her blir det kamp i morgen!
Men Mads må holde farta oppe, han har Ott Tanak i D-Mack Ford rett bak seg. Estlenderen har vært stabilt rask i dag og ikke gjort store feil.
Sordo ligger like bak der igjen, 38,2 bak ledelsen. Neuville har dessverre hatt problemer med bakdiffen.
Henning Solberg hadde problemer med giringen på bilen store deler av dagen. Etter å ha dunket til kompressoren som gir luft til girsystemet et antall ganger så hardt han kunne, mens han kjørte, begynte ting endelig å fungere under andre gjennomkjøring av dagens prøver. Henning ender på en svært imponerende 7. plass, men har 1,36,9 opp til ledelsen. Breen ligger rett bak Henning.
Latvala har slitt med bare bakhjusldrift hele dagen etter at han røk en drivaksling på sin Polo WRC. Denne dagen har ikke hatt en eneste service, noe som har gjort at Latvala ikke har fått fikset bilen. Dette regelverket har vært den store snakkisen i dag – regn med flere oppslag om dette fremover.
I WRC2 er det Elfyn Evans som har ledelsen. Fredrik Ahlin begynte bra og ledet fra starten av men fikk problemet. Det er i skrivende stund dessverre litt problemer med å finne resultater fra resten av WRC på grunn av feil på WRCs resultatlister, så vi har ikke så mye å komme med om alle de norske i klassen riktig ennå.
Her er noen klipp av hva jeg selv fikk med i dag – uten noen spesiell rekkefølge. Det har vært Mikkelsen, Meeke og Paddon som har satset hardest de stedene jeg har sett løpet i dag. Henning Solberg har vært relativt publikumsvennlig, men kanskje ikke like effektiv. Mads Østberg hadde mye mer futt og presisjon på ettermiddagen enn han hadde på formiddagen.