Hjem Nyheter Motorsport: Ogier tar forkortet Rally Sweden

Motorsport: Ogier tar forkortet Rally Sweden

Av David K Andersen

Foto: David K Andersen

Oppladingen til årets svenske VM-runde var langt fra optimal med mildvær i forkant og mangel på snø og is. Men løpet ble kjørt, om enn i forkortet versjon. Seiersabonnenten Sebastien Ogier tar førsteplassen i VW Polo WRC.

Fredag
Første dag av løpet, med brorparten av fartsetappene i Norge, bød på hard kamp for å posisjonere seg til lørdagens kjøring. Kort rally er jo lik sprint-rally, så om ikke første dags kjøring er viktig nok til vanlig, var det enda viktigere denne gangen.

Ogier tok kontroll med én gang, men fikk vannplaning og dro av på Svullrya fredag. Om det var flaks at han ikke ble stående, eller om vannplaningen bare var uflaks, skal ikke sies, men han endte uansett opp med å tape mindre enn nestemann.

Det var nemlig Andreas Mikkelsen. Han gjorde det samme, men ble stående lenger og tapte 30 sekunder. Av kjørestilen å dømme, så det ut til at Andreas hadde tanker om å ta kampen om seieren i dette løpet helt til topps – satsingen syntes ute på skogen.

Foto: Volkswagen

Men kanskje ble det litt for mye – litt stressende. Etter vannplaningsepisoden, kom han senere på dagen for fort inn i en sving, og fikk en sladd på vei ut som endte i en stein og en snurring. Han var 42 sekunder bak Ogier etter første dag.

Istedet var det Haydon Paddon som holdt en imponerende andreplass etter fredagen. Mads Østberg, som etter hvert hadde fått opp tempoet, lå på tredje. Meeke og Latvala måtte dessverre bryte – les mer om første dag her.

Foto: David K Andersen

Lørdag
Andre dag besto av sju fartsetapper, pluss en superspesial i Karlstad på kvelden.

På grunn av lett snøfall på natten, måtte førstemann på veien, Ogier, se ledelsen kuttet. Han var snøplog, og Paddon halte voldsomt innpå. Nærmere bestemt hele 23 sekunder – Ogiers ledelse var bare 8,8 sekunder etter første gjennomkjøring av Vargåsen.

De to raskeste på lørdag var ikke uventet Kris Meeke i Citroen og Jari-Matti Latvala i VW. De røk ut dagen før og startet fullstendig uten hverken vinnermuligheter eller noen form for press. Ingen var raskere enn disse, og man skulle jo ønske de fortsatt var med i løpet. Latvala er alltid rask i Sverige, og Meeke og DS3en ser ut til å ha mer fart enn noen gang, til tross for at Citroen ikke kjører full fabrikksesong i år.

Foto: David K Andersen

På andre gjennomkjøring hadde Ogier ikke lenger samme ulempe med å kjøre først, og tok litt tid tilbake. Han endte lørdag 17,2 sekunder foran Paddon.

Mads Østberg endte dagen 25,2 sekunder bak Paddon. Han hadde først en skikkelig kamp med Mikkelsen og ble passert av VW-føreren. Så tok Østberg tredjeplassen tilbake igjen og på Rämmen satset Andreas voldsomt, snurret og tapte 20 sekunder. Han endte lørdag 25,1 sekunder bak Mads og med 1.07.4 opp til Ogier.

Foto: David K Andersen

Ott Tanak, som til avveksling har vært stabiliteten selv i dette løpet, kjørte kontrollert og bra både fredag og lørdag. Men han kjører på DMack-dekk, og ser ikke akkurat ut til å ha noen fordel av det mot de andre som kjører Michelin. Han holdt 5.plass etter lørdag, 24,2 bak Mikkelsen.

Dani Sordo i Hyundai kunne nok avansert lørdag, men hadde en punktering tidlig på dagen og ender på sjette.

Den tetteste kampen sekundmessig var uten tvil mellom Henning Solberg og Craig Breen om 7. plass. Irlenderen tok inn litt på veteran Henning, men nordmannen holdt plasseringen – bare med 3,6 sekunder før søndagens ene fartsetappe.

Foto: David K Andersen

Søndag og resultater
Med Lesjöfors 1 og 2 og Värmullsåsen 1 strøket, besto siste dag av en eneste fartsetappe: Powerstage på 15,87 km.

Gapene mellom de seks beste etter fredag og lørdag var dessverre for store til at vi kunne vente endringer på sluttresultatet. Med mindre noen fikk problemer da.

Men det gjorde de ikke.

Foto: Volkswagen

Med powerstage-poengene delt ut til 1. Ogier, 2. Mikkelsen og 3. Meeke, er det Ogier som til slutt tar Rally Sweden. Men de andre begynner kanskje å ta inn litt. Den nye i20 WRC fra Hyundai er definitivt raskere – at relativt uerfarne Haydon Paddon er så nære er et tydelig signal. Dessuten viser Meeke at Citroenen og ikke minst han selv har et voldsomt tempo. Mads Østberg i Fiesta er heller ikke langt etter.

Andreplass til Paddon i Hyundai er et fantastisk resultat både for fører og team. Tredje til Mads etter fjerde i Monte Carlo gir en glimrende start på sesongen, og selv om Andreas nok er skuffet totalt sett etter dette løpet, kommer dette til å bli en veldig bra sesong for ham.

Tanak og Sordo kjører pent i mål på 5. og 6. plass, og jammen tar ikke Henning 7.-plassen fra Breen. Neuville tar 11. plass. Han har hatt transmisjonsproblemer i løpet.

Foto: David K Andersen

WRC 2
Klassen under WRC, hvor det kjøres med litt lettere trimmede R5-biler, ble vunnet av Elfyn Evans i Ford Fiesta. Vi hadde forhåpninger til at Pontus Tidemand kunne vinne i sin Skoda Fabia, men Forden er rimelig overlegen i denne klassen for tiden – nesten som Polo i WRC-klassen. Dessuten kjørte tross alt Evans full WRC-sesong i fjor, og sånt blir det høyt tempo av. Svenske Fredrik Ahlin kjørte imidlertid utrolig godt, og kunne faktisk vunnet klassen om han ikke fikk problemer.

Pontus tok inn en del etterhvert og endte til slutt 14,7 bak Evans – veldig bra. Tredjeplass går til Esapekka Lappi, også i Skoda. Men bare såvidt – vi trodde Anders Grøndahl skulle klare det, men Lappi tar ham til slutt med bare 2,1 sekunder. Eyvind Brynhildsen skuffer litt med en femteplass, ganske langt bak de andre. Men han satt ny rekord på Colins Crest – 45 meter har ingen hoppet der tidligere. Finfin start på firehjulsdriftkarrieren på Ole Christian Veiby i Skoda ble det også. Sjetteplass i WRC 2-debuten er absolutt godkjent. Og at han har gjennomført hele løpt og kommet i mål, er imponerende.

Foto: Skoda

Resultater:
1. Sebastein Ogier
2. Haydon Paddon +29,8
3. Mads Østberg +55,6
4. Andreas Mikkelsen +1.10.8
5. Ott Tanak +1.50.7
6. Dani Sordo +2.24.0
7. Henning Solberg +2.40.0
8. Craig Breen +2.44.6
9. Elfyn Evans +5.17.0
10. Pontus Tidemand +5.31.7
11. Esapekka Lappi +7.07.9
12. Anders Grøndahl +7.10.0
13. Thierry Neuville +7.10.7
14. Eyvind Brynhildsen +7.47.5
15. Ole Chr. Veiby +7.57.6