Hjem Nyheter Motorsport: WRC før sesongstart og nye regler i 2017 – fakta og...

Motorsport: WRC før sesongstart og nye regler i 2017 – fakta og rykter

Av David K Andersen

Det skjer ting i WRC. Både hva gjelder kommende sesong som starter om drøyt tre uker i Monte Carlo, og ikke minst neste sesong igjen hvor det blir nye regler (biler), nye team og litt av hvert.

Noe av det mest spennende er at Toyota kommer tilbake med fabrikkteam i 2017. Det er generelt bra for sporten med flere team om mer konkurranse, men først og fremst må vi jo si vi er spente på om Toyota kan true Volkswagen og skape mer spenning i mersterskapet.

For å få til det må de ha gode førere. Pr nå har de 21-åringen Daiki Arai som er sønnen til Toshi Arai vi husker kjørte litt sammen med Petter Solberg i Subaru i sin tid. De har også Takamoto Taksuta – et annet ungt talent. Det er bra at de to er med, og jeg håper de er gode nok til å bli superstjerner – verdensledende japanske sjåfører vil bedre sjansene for bred satsing i WRC fra japanske bilprodusenter i årene fremover. Men de er garantert ikke gode og erfarne nok til å hevde seg på dette tidspunktet. Toyota må ha en vinnerkandidat.

Først trodde vi det kunne bli Chris Meeke, men nå har han skrevet på for Citroën til 2018. Jeg hadde faktisk et lite håp en stund om at det kunne bli Petter Solberg også. Han takket nei til å kjøre Dakar for Toyota i år, han har et svært godt forhold til Toyota WRCs teamsjef Tommi Mäkinen, og hvis du skulle hatt en erfaren testsjåfør i 2016 og førsteårsfører i 17 – hvem hadde vel vært bedre? Men det var kanskje bare en liten drøm fra min side.

Det mest interessante ryktet den siste tiden, er at selveste Sebastien Loeb kan være aktuell som førstefører i Toyota i 2017. Det skal nok mye til, men om det skjer…. Oioi, så spennende det hadde vært! Ryktene går på at Loeb, som sluttet i Citroëns WTCC team og forlot merket nå i høst, ikke har hatt det beste forholdet til Citroën den siste tiden og kunne tenkt seg å sette skapet på plass gjennom å utfordre dem i 2017 bak rattet i en Toyota. Jeg tror nok ikke vi skal legge veldig mye i det.

Forresten skal Loeb starte sitt eget team i junior-WRC – klassen Ole Christian Veiby kjører hvor han tok andreplass i VM i 2015. Og det setter egentlig kroken på døra for Toyota-ryktet. Loebs team, som han driver sammen med kartleser Daniel Elena og mangeårig manager Dominique Heintz, vil mest sannsynlig videreføre Citroëns WTCC-satsing også. Altså er nok forholdet mellom Loeb og hans tidligere arbeidsgiver fortsatt godt.

Ogier, Latvala og Mikkelsen er godt plassert i Volkswagen og Meeke er opptatt. Da gjenstår Østberg og Neuville. En av de kan kanskje havne i Toyota. Men Neuville er ikke en Hyundai uten videre kommer til å gi slipp på. 2015 var ikke et godt år for ham, han ble irritert over Hyundais beslutning om å vente med lanseringen av sin nye WRC bil til 2016 og mistet litt fokus, men rett før jul gjorde han det tydelig at det er han som er Hyundais førstefører og at målene for kommende sesong er høye.

Eric Camilli, det unge franske talentet som har vært testfører for Toyota hittil, går sammen med Mads Østberg til M-Sport og Ford nå i 2016. Camilli blir sett på som en mulig fremtidig verdensmester, så det opplegget der var egentlig litt rart. Sånn i og med at M-Sport ikke er et fabrikkteam. Uansett blir det spennende å se hva Østberg og Camilli kan få til kommende år.

Mads som tradisjonelt har hatt en bred kjørestil som passet Forden godt, sier han har lagt om stilen etter å ha kjørt Citroën og at han er spent på hvordan det vil være å kjøre Ford igjen. Testene virker imidlertid til å ha gått bra, og jeg tror egentlig kjørestilen til Mads fortsatt kan passe Ford godt. Uten full fabrikkstøtte er det grunn til å tro at Fiesta WRCen ikke er fullt så konkurransedyktig som de andre, men den henger nok godt med på grus og snø. Dessuten er det naturlig å tro at Volkswagen ikke har oppdatert 2016-bilen voldsomt siden det blir nye regler og nye biler neste år igjen.

2017-reglement
Rundt 80 hester til (380), 55 mm bredere biler, friere regler for aerodynamiske virkemidler, elektronisk kontrollerbare differ og 25 kg lavere totalvekt er hovedpunktene i de nye reglene. Det tror jeg blir spennende, og synes regelendringene virker fornuftige. Kanskje med unntak av at elektroniske differ tillates.

VW var først ut med testing og var i gang med testfører Marcus Grönholm allerede for 6 måneder siden. Vi kan vente oss biler som ser mer spektakulære ut – tenk 2003 Focus WRC – store luftinntak, enorm bakvinge og voldsomme skjermbreddere. De vil også være raskere, men la oss håpe de ikke blir kjedeligere å se på. Mer aerodynamikk og elektroniske hjelpemidler kan bety smalere kjørestil, og rallybiler som ikke sladder er ikke spesielt interessant å se på.

2016
Det blir spennende å se hva som skjer nå når sesongen straks er i gang. Kanskje ikke så mye i forhold til toppen – Ogier og Volkswagen kommer nok til å ha kontrollen på øverste trinn av pallen fortsatt. Men hvordan vil det fungere med Mikkelsen og ny kartleser? Andreas vant sitt første løp i år, men han har litt igjen før farten er på samme nivå som Ogier. Og tidvis Latvala. Jeg håper å se Andreas kjøre om flere seiere i 2016.

Og vil den nye Hyundai i20 WRC nærme seg? Kanskje vil Neuville, Paddon og Sordo kunne fighte om enkelte seiere? Neuville er definitivt kapabel, det husker vi fra tiden med Ford. Nå håper vi samme attack er tilbake.

Mads kan også vinne enkelte løp med Forden, i alle fall om Volkswagen får noen utfordringer innimellom. Og hvor rask er egentlig Camilli? De to kan dessuten få tøff konkurranse fra Ott Tänak. Han skal kjøre Fiesta WRC for et nytt Dmack-team som satser fullt på alle runder. Om dekkene er gode nok og Tänak ikke drar av, er han fort med i toppen.

Meeke vil dukke opp i enkelte runder med Citroën, men fabrikksatsingen i WRC er satt på vent i 2016 mens 17-bilen testes og utvikles. Monte Carlo er en av de rundene som kjøres, der stilles det med to DS3 WRC, den andre kjøres av Stephane Lefebvre.

Robert Kubica stiller også, i en Fiesta WRC.

1994-vinner Francois Delecour stiller forresten i sin Porsche 911 GT3. Det blir med andre ord noe for både øyne og ører da det braker løs 21. januar!

Husk å skru på lyden før du ser denne…