Hjem Nyheter Nyheter: 2016 Hyundai i20 WRC

Nyheter: 2016 Hyundai i20 WRC

Av David K Andersen

Nye Hyundai i20 stiftet vi bekjentskap med tidligere i år, og vi trodde en stund også WRC-bilen ville skiftes ut i løpet av 2015. Det ble den ikke, men nå er neste års våpen i WRC klart.

Hyundai var som vi vet involvert i Rally-VM fra 1998 til 2003, og i 2014 var de tilbake. Denne gangen har satsingen gått meget bra, de har til og med en totalseier fra Rally Tyskland på rullebladet, samt flere pallplasseringer. Det er bra det – konkurransen fra VW og Sebastien Ogier gjør situasjonen i WRC spesiell. De kjempet lenge om andreplassen i merkemesterskapet, men endte til slutt på tredje.

Nå er det altså klart for frisk satsing kommende sesong. At Hyundai presenterer en ny bil for 2016 er faktisk ganske imponerende. I 2017 blir det nemlig nye regler, så da må de igjen komme med en ny bil.

i20 WRC
2016-bilen ble nylig presentert for pressen på Hyundai Motorsports fabrikk i Alzenau i Tyskland. Den bygger naturligvis mye på den erfaringen Hyundai har tatt med seg de siste to årene. Og en del er sikkert også likt under skallet.

Vi har sett bilen under testing mange ganger i år – da har den vært spraglete blå-hvit. Så har også Hyundai gjennomført over 8000 km fartstesting. Det er mye. Førerne sier bilen definitivt er raskere enn den gamle. Mye fordi den er mer kjørbar. Jeg tror Hyundai gjør veldig riktig i nettopp det; eksepsjonelt lettkjørt og forutsigbar bil som man kan stole 100% på er nøkkelen til å kunne true VW.

i20 WRC har en 1,6-liters Hyundai-motor som yter 300 hk ved 6000 o/min og 400 Nm ved 5000 o/min. Girkassen er 6-trinns seksvensiell, det er naturligvis firehjuldrift og MacPherson fjærben både foran og bak.

Kjøp deg en fabrikkbil
En annen gledelig nyhet er at Hyundai satser friskt på «customer racing» – produksjon og salg av rallybiler til privat-team. i20 R5 skal du altså kunne kjøpe av Hyundai Motorsport for eget bruk.

R5-klassen er jo FIAs relativt ferske toppklasse for privat-team og nasjonale mesterskap. Her i Norge har klassen i år begynt å ta seg opp med flere deltakere og vi håper den utviklingen fortsetter videre fremover. Det er nødvendig med en toppklasse nasjonalt med moderne firehjulsdrevne biler tilsvarende WRC-bilene. Etter noen år uten det, er vi endelig på god vei igjen. Vi håper vi etterhvert får se Hyundai i norske skoger også!

Førerne
På førersiden beholdes det meste som det er. Hyundai vil stille med tre biler i alle rundene. Dani Sordo, Hayden Paddon og Thierry Neuville fortsetter som førere. Talentet Kevin Abbring fortsetter som testfører, men vil delta i enkelte løp. Han vil dessuten få et rimelig tett program kommende år med testing og utvikling av både 2017-bilen for WRC, samt R5-bilen.

Mens Sordo er stabilt god og Paddon har utviklet seg mye det siste året, er det Neuville jeg er mest spent på kommende år. Han har hatt en vanskelig 2015-sesong og det virker ikke helt som han er på riktig sted mentalt. Jeg håper den nye mer lettkjørte bilen vil gi ham oppfrisket selvtillit i kjøringen. Neuville er etter min mening en av få som har så stort talent at han kan gi Ogier en skikkelig kamp, om bil og mann er i toppform.

Av riktig grunn
Forrige gang Hyundai kjørte WRC, altså på starten av 2000-tallet, var ikke satsingen spesielt vellykket. Den gang virket det ikke som fabrikken helt forsto hva det dreide seg om og hvorfor de deltok. Denne gangen er det definitivt annerledes. Hyundai sier WRC-satsingen gjøres for å heve merkets image generelt, men også for å utvikle ny teknologi som senere kan utnyttes i vanlige gatebiler du og jeg kan gå å kjøpe. Akkurat den uttalelsen der tyder på at Hyundai virkelig har skjønt hva dette dreier seg om og kommer til å satse knallhardt videre fremover.

La 2016 og Rally Monte Carlo komme – vi venter i spenning!