Hjem Nyheter Kommentar: Miljøvennen motorsport

Kommentar: Miljøvennen motorsport

Av David K Andersen

Vi er midt i motorsportens silly season. Perioden mellom siste løp i utgående sesong og første løp i en ny, byr som vanlig på spekulasjoner om hvilke førere som skal kjøre hvor, hva som gjøres med bilene før neste sesong og ikke minst sladder om stjernenes privatliv. Samtidig gir årstiden muligheten til å løfte hodet opp av grøten og sette ting i sammenheng – se det store bildet.

Denne uka fikk vi blant annet vite at Ferrari og Shell sammen kan vise til en særdeles imponerende progresjon gjennom 2015-sesongen. Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen har stadig nærmet seg Mercedes med verdensmester Lewis Hamilton og teamkamerat Nico Rosberg dette året.

Årsaken skal være 25 prosent økning i motorytelsen, og mye av æren går til Shells forbedrede V-Power racefuel. Også Shell Helix smøremidler med PurePlus-teknologi (den første motoroljen som er laget av naturgass) har bidratt til lavere friksjon internt i motoren og dermed høyere ytelse. Driftssikkerheten har også blitt styrket.

-De betydelige forbedringene som Shell sørget for gjennom sitt drivstoff V-Power og motoroljene Shell Helix med PurePlus-teknologi, bidro betydelig til våre egne forbedringer på racerbanen, sier James Allison, teknisk sjef hos Ferraris F1-team.

Noen dager før Ferrari/Shell-saken dukket opp, fikk jeg dessuten med meg at den termiske virkningsgraden i F1-motorer har økt til 45 prosent de siste to årene.

Omtrent samtidig hadde noen venner delt et bilde av et leserinnlegg fra en avis på Facebook. Et ullhue av ukjent herkomst legger ut om motorsportens meningsløshet. Det er farlig, sløsende og ikke minst fryktelig skadelig for miljøet – det er ikke måte på hvor galt det er. Innlegget ble selvfølgelig delt som en spøk, men man begynner jo å tenke litt. Spesielt på miljøaspektet og hvor utrolig viktig motorsport er for utviklingen renere motorer.

Ta dette med termisk virkningsgrad for eksempel. En gjennomsnittlig forbrenningsmotor klarer bare å utnytte mellom 25 og 30 prosent av den potensielle energien som ligger i drivstoffet. Friksjon, varmetap og andre momenter stikker av med mye energi vi ikke klarer å utnytte.

Tenk litt over det. Hva om virkningsgraden for eksempel kunne doblet seg til 60 prosent. Veldig forenklet betyr det at 150-hesteren du har i bilen din i dag, kunne levert 300. Potensielt ville også halvert forbruk og utslipp kunne vært en konsekvens.

For selv om motorsporten først og fremst alltid utvikler motorer hvor høyere ytelse innen gitte rammer (tak på motorvolum og turtall, restriktor på turbo og så videre) er målet, blir bi-effekten av hestekreftjakten betydelige fremganger på utslipps- og forbrukssiden.

Det har tatt bilindustrien 120 år å komme seg til 30 prosent virkningsgrad. Nå har altså F1-ingeniørene klart å få den opp til 45 på to år. Videre sier de at de fortsatt ser voldsomt potensiale i videreutvikling, og at 50 prosent virkningsgrad er innenfor rekkevidde om kort tid.

Å tro at eksempelvis Mercedes, som bruker mange hundre millioner kroner i året på å utvikle motorer for Formel 1 og andre grener, ikke benytter kunnskap og teknologi derfra til å skaffe seg et konkurransefortrinn i personbilmarkedet, er rett og slett som å tro på julenissen.

Og dette er bare ett av mange områder hvor motorsport leverer sikrere og mer miljøvennlige vanlige biler til forbrukerne.

Et annet eksempel er hybridteknologi – et hot tema i Norge for tiden. Langdistanseracing (tenk LeMans) og også F1, benytter særdeles avansert hybridteknologi, og utviklingen er enorm. Nyvinningene står i kø og rundetider raser nedover. Igjen: Om du tror Toyotas WEC-team som utvikler og bygger TS040-bilen ikke snakker med de som jobber med Lexus og Toyota sine hybridsystemer for vanlige gatebiler, er du, sorry, tett i pappen.

I fjor var jeg så heldig å få litt tid med sjef for Michelin Motorsport, Pascal Couasnon. Vi snakket blant annet om et eventuelt comeback for Michelin i F1. -Vi spør oss ett spørsmål da vi vurderer nye grener for vår motorsportsatsing, sa han. -Hva kan vi lære av det? Eller mer presist: Hvordan vil satsing i Formel 1 kunne hjelpe oss til å utvikle sikrere og bedre dekk for vanlige biler? Om ikke svaret på de spørsmålene er positive, vil aldri Michelin satse på grenen.

Trenger vi andre bevis på hva motorsporten har å si for oss til hverdags? Eksemplene her er bare brøkdeler av det som er årsaken til at nye biler i dag går på 0,5 liter pr mil og ikke 0,9. Eller at du sitter plassert i et sikkerhetsbur du ikke ser men som redder liv, at antisladdsystemet retter opp bilen din, at du ikke må skifte olje annenhver dag eller at bilen ikke spretter ut i skogen når du treffer et hull i grusveien.

Til og med elbilene er i ferd med å nyte godt av motorsport. Formula E er FIAs nye mesterskap for elektriske biler, og selv om det er i startgropen akkurat nå, garanterer jeg at det ikke går lenge før forbedret teknologi fra den serien gir deg bedre rekkevidde, lettere batterier og mer kjøreglede. Jaguar annonserte for en uke siden at de vil stille med eget fabrikkteam i Formula E i løpet av 2016 – bare følg med: Snart lager Jaguar de fremste elbilene og hybridene på markedet.

Sikkerhet, miljø, ytelse, teknologi: Alt kommer først i motorsport, og alt nyter vi godt av i vår egen bil.