Hjem Klassikere Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 24. des.: Peugeot Onyx

Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 24. des.: Peugeot Onyx

Til slutt i vår fantastiske konsept-eske har vi spart et smykke – designet av en nordmann.

Per Ivar Selvaag gikk fra designstudier i Coventry til noen av de mest spennende designmiljøene i Europa og USA.

Først gikk han nærmest bare over gata til Land Rover. Deretter ble det jobber hos Volkswagen i Tyskland, GM i England og Lincoln i USA.

Selvaag rakk til og med å få fingrene sine bortpå Bugatti Veyron, før han gikk til BMW, ratet som en av verdens mest lovende bildesignere.

De fem årene Selvaag tilbragte i München var han blant annet med på å forme fronten på BMWs 3-serie, og var en av de ansvarlige for lekre BMWs 4-serie Coupé

Så gikk veien videre til Peugeot som sjef for konseptbiler og fremtidsdrømmer.

Den første konseptbilen som Per Ivar Selvaag designet for Peugeot, var denne MPVen – hybriden HX1.

Hans første prosjekt hos Peugeot var HX1 – et MPV-hybrid-konsept som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt, høsten 2011.

LES MER OM HX1 HER

Onyx ble vist for første gang på Paris-utstillingen i 2012. Det at den er tegnet av en nordmann, gjør den til kanskje verdens mest kjente konseptbil – i Norge.

Det er flere ting som gjør Onyx til noe helt spesielt.

For det første lekte han seg med nye materialer – blant annet var store deler av interiøret laget av aviser som var presset sammen under et ekstremt trykk. Resultatet ble noe som lignet på treverk og ser fantastisk ut.

En norsk touch må det også kalles når Setene, vegger og tak er dekket av vadmel.

Utvendig gikk han også sine egne veier. Kobber er ikke noe som man finner på mange biler – muligens med unntak for Il Tempo Gigante. Kobber har den egenskapen at det irrer, og dermed får man nærmest en slags aldringsprosess i materialet, noe som gjør det mer levende.

I tillegg var Onyx en bil som faktisk kunne kjøres.

Kreftene hentes fra samme V8-diesel som finnes i 908 – Le Mans-bilen fra 2011. Det betyr en 3,7-liters diesemotor som leverer friske 600 hestekrefter, men i motsetning til raceren – inneholder også en hybridenhet på 80 hestekrefter.

Med en vekt på kun 1100 kilo, betyr det at Onyx har et vekt/hestekreft-forhold på 545 hestekrefter per tonn. Mer enn en Ferrari F12 – ja faktisk – det er mer i klasse med Bugatti Veyron Super Sport…

Den lave vekten er et resultat av et karbonfiberchassis som bare veier 100 kilo, noe som bidrar til å veie opp – eller snarere ned – kobberpanelene utvendig som veier mer enn hva aluminium eller karbonfiber ville ha veid.

Onyx er ikke noen liten bil – 465 centimeter lang og hele 220 centimeter bred. Som en ekte supersportsbil er den også svært lav – bare 113 centimeter på det høyeste.

Hjulene er en ekte konseptbil verdig; Michelin-dekkene er av dimensjonene 275/30-20 foran og 345/30-20 bak.

I dag driver Selvaag industridesignselskapet Montaag – et selskap som har kontorer i Berkeley,  Oslo og Stavanger.

Se intervju under med Per Ivar Selvaag på Stavanger Aftenblad sin WEB-TV.