Av David K Andersen

Toyota viser straks helt nye Prius på Frankfurt-messen. I dag har vi fått de første offisielle bildene og litt informasjon. 


Det er alltid spennende å se de første bildene av en ny modell. Riktignok lakk det ut noen dårlige og uoffisielle bilder for ikke lenge siden, men nå ser vi den altså for første gang slik den er – fjerde generasjon Prius.

Utseendet har klare slektskap med hydrogenbilen Mirai, men fremstår samtidig som mer kompakt og dynamisk i mine øyne. Det er naturlig å tro at designet vil bli omdiskutert. Samtidig merker jeg at designretningen har vokst på meg siden jeg først så bildene av Mirai. Det er noe med å skille seg ut fra vanlige biler på den rette måten. For du vil vel ikke at hybrid eller hydrogenbilen din ser akkurat ut som alle andre biler?

Med nye Prius utlover Toyota det største fremskrittet på forbruk, utslipp og effektivitet hittil. Noen eksakte tall har vi ikke fått ennå, men selvtilliten antyder at vi burde oppleve vesentlige forbedringer mot utgående modell. Eksempelvis skal vekten være lavere og motoren ha verdens beste termiske virkningsgrad.

Også svært interessant er at nye Prius er den første bilen på Toyotas nye plattform, eller arkitektur som det heter nå for tiden, TNGA (Toyota New Global Architecture). Vi antar den i likhet med de fremste konkurrentene er svært fleksibel i forhold til biltype og størrelse og vil tilby lavere vekt og mer dynamiske kjøreegenskaper. Sikkerhet har ifølge Toyota vært det viktigste punktet under utviklingen. Prius får den aktive sikkerhetspakken Safety Sense, og den vil nå også inkludere adaptiv cruiskontroll. TNGA kan vi for øvrig vente å se i en rekke nye modeller de neste årene.

Om vi oppsummerer det vi vet så langt, kan vi vente en lavere, stiligere, mer dynamisk bil hvor fremskritt siden forrige modell blant annet medfører at de ulike komponentene i tilknytning til hybridsystemet har blitt mer kompakte og dermed gir bedre plassforhold. Da den i tillegg skal være betydelig snillere mot miljøet og bruk mindre drivstoff, blir dette en spennende modell å følge fremover. Kjøremessig loves det dessuten fremskritt i forhold til motorturtall, akselerasjon og slike ting. Vi gleder oss til første møte!