Av Vegar Bjørge
Foto: Vegar Bjørge
BMW fornyer seg, og det til de grader, og fansen feller en og annen tåre. Det handler ikke lenger om bakhjulstrekk, gromlyd fra R6eren og lekre coupeer. Allerede i flere år har 4-hjulsdrift vært å foretrekke for BMW-kunden. Som oftest i samband med SUV-egenskaper i X1, X3, X4, X5 eller X6. Disse valgene har igjen blitt bestykket med en dieselmotor i stedet for bensin. På 80-tallet fantes hverken 4-hjulstrekk, SUVer eller smarte dieselalternativer hos BMW. Sport i samband med SUV-egenskaper er inn. En gang i ikke alt for fjern fremtid er det kanskje en forhjulsdreven familiefrakter med plass til 7 og en liten 3-sylindret motor i front som blir BMW-favoritten? Har BMW solgt sin sjel?
Jeg tok ut en BMW 218 GranTourer for testing. Ikke uten blandede følelser. Selvfølgelig med 4-hjulsdrift. Blandt mange lekre BMW-modeller hos importøren, står denne familiebussen med en så liten motor at den kunne sittet i en gammel 3-hjulet Isetta. For det er nå slik at BMW har bygget små biler med bittesmå motorer før, og BMW må også følge tiden. Vi kan ikke lenger meske oss i bensin som om vi har hver vår bensinkran koblet til vårt eget oljefelt i hagen. Vi må tenke på naturen, minst mulig utslipp og søl, og mest mulig fornuft og ren luft for hver eneste dråpe olje. BMW 218 i er et resultat av dette!
De fleste bilkjøpere er heller ikke veldig bilinteresserte. Det gjelder også for noen BMW-kunder. De er mer opptatt av merkevare enn teknisk og taktisk info. Derfor er ikke BMW sin satsing på forhjulsdrift noen stor risiko. 2-serien er et bevis på dette! Men er den da en fullgod BMW?
Den er et stykke unna M1 og første generasjon M3. Den er også langt unna 635 CSi, 323i, 528i og 745i. Gamle modeller som gir flere enn meg gåsehud og ståpels på flere enn et sted. Den er også et stykke unna nyheter som i3 og i8. 2-serie GranTourer er en mellomtig mellom 3-serie og X1. Kanskje den har klart å fange det beste fra 2 verdener?
Design
Det er ikke så lett å lage veldig pene flerbruksbiler. De blir litt lange og kan se noe klumpete ut. Heldigvis har de blitt penere og det har skjedd en del siden Renault Escape, Mitsubishi Space Wagon og Chrysler Voyager tok kunndene med storm på 80-tallet. Med premiumsmerkene kan kanskje bilklassen få en ny æra med design i fokus. BMW 2-serie GranTourer ser ikke så veldig mye bedre ut enn andre 7-seter. Jeg synes den blir for lang og litt klumpete. Fronten redder en del av inntrykket og her kjenner man også igjen bilen som en BMW. Langs sidene er det tydelig funksjon fremfor form og vinduene har barnevennlig utforming og de er lette å se ut av. Noe får meg likevel til å tenke på en Taxi når jeg ser GranTourer fra siden. M-pakke gir et litt mer sportslig uttrykk og det kler også testbilen godt.
Motor og drivverk
3 sylindrer i en BMW. Det trodde ikke mage på for noen år siden. Likevel er den her nå og dette er nok fremtiden. Nå har jeg mast over hvor liten denne motoren er, men det er nok ikke helt sant. BMW sin 3 sylindrede motor er en av de største på markedet. Hver sylinder har 0,5 liter og dermed får man et ganske godt volum. Med 2 turboer i stedet for en så blir det også ganske god effekt ut av de 136 hk som testbilen har. Dreimoment på 220 nm hentes allerede ved lave 1250 omdreininger. Dette gir et bra skyv fra bunn og man oppfatter motoren som større enn det den er. Motoren er i tillegg vibrasjonsfri, men den støyer litt, om man kan kalle motordur for støy. Drivstoffforbruket skal også være lavt og BMW oppgir 0,55 l/mil som gjennomsnitt for biler med 4-hjulstrekk og automat. Med manuell gir og drift foran senker man forbruket med 0,04 l/mil. Testforbruket havnet på 0,69 l/mil, noe som er et resultat av meget varierende kjøring. På vår obligatoriske snikkjøring havnet vi på 0,48 l/mil, og det bør være godkjent med en såpass stor bensinbil.
Testbilen har automatkasse med 6 trinn og i god BMW-ånd fungerer den som en drøm. Man kan stille inn 3 kjøreprogrammer, Eco, Comfort og Sport, med forskjellig respons fra motor, girkasse og understell. Jeg kjører mye i Comfort og dette moduset gir bilen en fin gange. Velger man Sport kan man innimellom oppleve girkassen som noe masete, men Sport-innstillingeb er nødvendig om man skal kjøre aktivt på svingete vei.
Kjøreegenskaper
BMW sin spesialgren er kjøreegenskaper mye takket være en perfekt vektbalanse og bakhjulsdrift. Her er vektbalansen noe annerledes med litt mer vekt foran enn bak, men likevel oppleves den langt fra framtung. Styringen er presis og fin, men man merker at drivhjulene sitter foran. BMW skal være god å kjøre samme hva du bruker den til. Det er bilen du kjører svigermor til butikken, og deltar på banetreff med. 218i skuffer ikke selv om den skårer mest poeng på handleturen med svigermor. Skal jeg på banetreff med en 7-seter er likevel valget enkelt. BMW 2-serie GranTourer.
Plass og bruk
Dette er en bil som måler 455 cm fra støtfanger til støtfanger og den klasser ikke inn i de største 7-seterne som Ford S-Max, Opel Zafira eller VW Sharan. Dette merkes også på plassen, for det er trangt helt bakerst. Ikke har BMW like bra fleksibilitet som mange andre 7-setere og det er klønete å ta seg inn på 3. seterad. De to bakerste plassene er ikke egnet for andre enn barn. Likevel må biltestere teste alle sitteplasser, så jeg tar plass helt bakerst i bilen og finner fort ut at jeg har ikke dårligere plass her enn i baksete på en småbil. Fordelen her er at jeg sitter bedre. Baksetet er delt 40/20/40 og det er stor forskjell på plassen i midten og de på sidene. Mange flerbruksbiler har separate seter til alle passasjerer og det er å foretrekke. BMW 2-serie GranTourer skårer altså ikke topp på plass og sittekomfort hva gjelder de 5 plassene bak.
Plassen bak rattet er det ikke noe å klage over, og det er her jeg aller helst vil være. Man finner fort en god sitteposisjon og om man går for elektrisk justerbart sete får man stilt inn setet akkurat slik man liker. Jeg senker meg noe ned mot gulvet og trekker rattet etter. Dette er også stilbart i de posisjoner man måtte ønske i tillegg til at det er ekstremt godt å holde i. Etter at sittestillingen er perfekt så tar jeg et overblikk over interiøret foran føreren. Her er det kjente BMW trekk og man finner knapper og hjul der man forventer at de er. Alt er av god kvalitet og BMW holder på premiumfølelse også i de små bilene sine. Den 8,8″ store infoskjermen midt på dashbordet er også av høy kvalitet og her styrer man mye av bilens funksjoner. Selv om BMW ikke når helt opp i toppen hva gjelder plass bakover i bilen, er denne 7-seteren en av de beste på markedet om man vil ha det godt som fører. Og det vil man jo!
Foto: BMW |
Pris
BMW 218i GranTourer starter på 361 800 kroner. Testbilen koster rundt 510 000 og da skjønner du at det koster om man vil ha noe ekstra og testbilen har mye av det. Det dyreste tilbehøret er M-pakke til nesten 50 000 kroner mens automat og 4-hjulsdrift er rundt 25 000 kroner, Advantage Plus Pack er nye 11 900 kroner, Connected Drive Pack og Funksjonspakke er 19 900 kroner og 9 900 kroner. Disse pakkene gir deg det meste av nyttig og unyttig utstyr. Hos BMW er det ikke så veldig mange som kjøper en bil uten noen form for ekstrautstyr.
Konklusjon
BMW 2-serie GranTourer er stor nok for fotballfamilien som trenger en 7-seter til og fra trening. De 5 passasjerene bakover sitter også godt så lenge de er små og jeg tror de er veldig fornøyd inntil de sitter i en litt større 7-seter. 2-serie GranTourer konkurrerer mot Ford Grand C-Max og VW Touran og slår begge disse to på mye. Det store minuset er prisen og at den ikke er like brukervennlig som 7-seter i forhold til konkurrentene. Likevel er dette et meget godt første forsøk av BMW og vi mener du får mye om du går for 2-serie GranTourer. Særlig som sjåfør! Velg gjerne 218i, for motoren imponerer med sin kraft og gangkultur. Den har mange likheter med større motorer og om du ikke åpner panseret glemmer du fort hva som er under. Jeg vil også anbefale automat, for hos BMW har de en av markedets aller beste girkasser fra ZF. Plukk også med 4-hjulsdrift så har du en perfekt familiebil hele året.
Bil
|
BMW 218i xDrive GranTourer
|
Pris fra
|
361 800,-
|
Pris testbil
|
Ca 510 000,-
|
Motortype
|
R3 turbo
|
Motorvolum
|
1499 ccm
|
Hk v/omdr
|
136/4400
|
NM v/omdr
|
220/1250
|
Girkasse
|
A6
|
Lengde/Bredde/Høyde
|
455,6/180/164,1 cm
|
Akselavstand
|
279 cm
|
Vekt
|
1500 kg
|
Max tilhengervekt
|
1500 kg
|
Bagasjevolum
|
645 liter
|
Volum, nedlagt baksete
|
1905 liter
|
0-100 km/t
|
9,5 sek
|
Toppfart
|
205 km/t
|
Forbruk
|
0,55
|
Utslipp co2/km
|
127 g
|
pris testbil utfra beste tilsvarende motor- og utstyrsnivå. Alle andre fakta
hentet fra importørens nettside og regnes som produsentens oppgitte tall.
Informasjonen i tabellen kan være uriktig.