Tekst og foto: David K Andersen

I går kikket vi nærmere på interiøret i nye Hyundai Tucson. I dag har turen kommet til noe de fleste som kjøper denne type bil er opptatt av, vi ser nærmere på plassforhold og praktisk bruk.

Bagasjerom
Spørsmålet er alltid det samme: Hvor mange liter bagasjeplass? Svaret er 513 og 1503. Noen konkurrenter har mer plass, andre mindre. Det viktigste er imidlertid at størrelsen er såpass at den kan gi en gjennomsnittlig stasjonsvogn konkurranse. For mange er nok det viktigere enn eksakt antall liter da alt kommer til alt.

Bagasjerommet er dessuten lettlastet, og så har det en detalj vi liker godt: Vift litt med foten under støtfangeren, og den elektriske bakluka åpner seg automatisk. Veldig kjekt om man kommer bærende på noe med begge hendene. Eneste ulempe er at forbipasserende fort kan lure litt på hva i all verden det er du holder på med.

Bak og foran
Baksetet må jeg innrømme at jeg ikke har testet skikkelig ennå. Men jeg sitter fint bak meg selv. En av de andre som er med på turen, og som er mye høyere enn meg, sier at også han har bra med plass. Dermed må vi kalle det godkjent.

Fleksibiliteten er det lite å si på. Det er enkelt å legge ned bakseteryggen som for øvrig også er justerbar.

Som seg hør og bør i en SUV, er det mer enn nok plass til å sitte på knærne i baksetet og rigge livestream-opplegg – en antatt hyppig utført aktivitet i denne typen bil. Eller ikke. Men god plass er det.

I forsetene, som i går fikk skryt for fine justeringsmuligheter, er det plass til både liten og stor. Jeg lar en av de andre som er med på turen kjøre et pass og benytter muligheten til å slappe av litt i passasjerstolen. Også den justeres elektrisk og jeg kan ta den langt bakover og nedover. Da er det så mye plass til benene at jeg både kan strekke dem rett ut og legge dem i kors. Eller ikke i kors egentlig – jeg må bruke tjukkasmetoden med den ene ankelen på det andre kneet. Poenget er at det er plass til det.

Det føles luftig og fint, og ekstra lys kommer inn da trekket under glasstaket elektrisk rulles inn.

Riktig inngangshøyde

Gjør livet lett
Med sin på SUV-vis høyreiste stil, følger to plusspoeng. Det ene tildeles enkelheten inn- og utstigning kan utføre med. Du går liksom bare inn i bilen, du trenger hverken å hoppe inn, eller sette deg ned, eventuelt reise deg opp (da du går ut).

Det andre poenget går til sikten forover og til siden, den er meget god. Selv med førersetet i nederste posisjon. Det er ikke alltid man kommer over et interiør som både gir følelsen av å sitte «i» bilen og ikke så høyt at man sitter «på» den, og samtidig beholder fin sikt ut. Bakover er det litt verre, en ikke alt for stor bakrute og kraftige C-stolper gjør at jeg helst rygger etter speilene mens jeg på ryggekameraet dobbeltsjekker at ingen er rett bak bilen.

Smarte rom

Smart
Vi har med oss en hel haug elektriske duppedingser og setter stor pris på mange strømuttak. Hyundai har dessuten sørget for mange smarte rom å legge fra seg ting i, jeg synes bilen scorer bedre enn de fleste på dette punktet. Det beste er at jeg får følelse av at noen har lagt ned litt ekstra energi på plassering og utforming av de ulike smårommene, for eksempel er de to koppholderne i midtkonsollen av ulik størrelse, og dessuten har de fjærbelastede ekstrastøtter slik at drikkeflasker og kaffekopper ikke vugger fra den ene til den andre siden i takt med svingene på veien.

Totalt sett da det gjelder plass, er kanskje ikke Tucson den største bilen i klassen innvendig, men den er ikke langt unna. Smarte og gjennomtenkte detaljer gir ekstra pluss i margen og selv om det er snakk om små detaljer, er det nettopp slikt man setter pris på i det daglige.

Dagens duppeditt: Rear Cross Traffic Alert
I rekken av aktive sikkerhetshjelpemidler har vi i dag ankommet noe som hjelper deg på parkeringsplassen. Yours truly forklarer: