Av David K Andersen
Skoda Superb gjorde seg først kjent for sin enorme bakseteplass. Den var basert på VW Passat, men hadde forlenget akselavstand og ble dermed en slags rimelig luksusbil – i alle fall sett til baksetekomforten. Etter hvert kom de typiske norske kvalitetene også på plass – du fikk stasjonsvogn med dieselmotor, automat og firehjulsdrift. Med gunstig pris, har Superb vært et kupp for de på jakt etter mye plass og mye komfort.
Det som ikke var like kult tidligere, var designet. Superb så ut som en stasjonsvogn, og ikke så mye mer. Helt nye Superb har blitt presentert tidligere, men denne uken kom stasjonsvogna. Og nå er det gjort saker og ting med designet. Vi snakker muligens fortsatt ikke om det sprekeste utseendet en stasjonsvogn kan ha, men dette føles likevel som en skikkelig opprydding hvor det er gjort veldig positive endringer i linjer og detaljer. Linjen under vinduene er skarp og både front og bakende er nå betydelig mer presise i fremtoningen. Den fremstår litt som en blanding av Audi og moderne Seater for min del, og jeg synes dette ser ut til å være noe av det beste Skoda har levert noen gang. På innsiden er det ikke like festlig, men mer velkjent og tilbaketrukket VAG-design.
Under skallet snakker vi selvsagt VWs MQB-plattform. Det betyr fleksibilitet, rimelig lav vekt og moderne teknikk. Superb starter på 299 000 for 5-dørs kombi med 125 hk. Stasjonsvogna koster 10 000 ekstra. Vil man ha firehjulsdrift, er vi oppe på 379 000. Da får man 1,4 TSI på 150 hk. På bensinsiden har vi fra 125 til 280 hk, mens de som vil ha diesel kan velge mellom motorer fra 120 til 190 hk.
Plassen er selvsagt enorm, med 660 liters bagasjerom (10 liter mer enn Passat). Med baksetene nedlagt, er det nesten plass til 2 kubikk. Med attraktive priser og motor, gir og drivverk-kombinasjoner man skulle tro var laget for Norge, er dette en bil vi kommer til å se mye av. Skoda tar nå imot bestillinger, de første bilene er på plass hos forhandlerne i august.