Hjem Tester Test: Ford Mondeo Titanium 2,0 TDCi, Stasjonsvogn

Test: Ford Mondeo Titanium 2,0 TDCi, Stasjonsvogn

Av Vegar Bjørge
Foto: Vegar Bjørge

Når Ford slipper en ny Mondeo er det svært etterlengtet. Ikke bare for oss forbrukere men også for forhandlere rundt om i hele Europa. Denne modellen har de nå ventet på i 2 år. Nå heter det at de som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Vi håper det er sant. Jeg gleder meg uansett stort til å ta nye Mondeo ut på en prøvetur og jeg er som en liten guttunge når jeg henter pressebilen på Ford sitt anlegg i Follo. Denne skal jeg nå ha i en uke å prøve og få kjørt så mye som mulig.

Dette er Mondeo av 4. generasjon og da Mondeo tok over etter Sierra i 1993 var det store forandringer i vente. Ford var en av de som holdt på bakhjulsdrift lengst mulig, om man ser bort fra BMW og Mercedes, og Sierra var elsket av mange. Den hadde en forholdsvis kort karriere men har satt spor hos mange entusiaster. Hos oss andre er det lett å glemme Sierra. Den var klar for utskifting og Mondeo ble en mer moderne bil. Likevel var det mange som tvilte på om Ford kunne lage morsomme biler uten å la de drive på bakhjulene. Med Mondeo beviste Ford at dette var mulig og de har hatt lederrollen i segmentet hva gjelder kjøreegenskaper.

Design

For meg er utseendet viktig. Førsteinntrykket. Her er jeg enkel. Mondeo av 1. generasjon var derfor ingen favoritt i mine øyne, selv om den var fortreffelig å kjøre. Jeg har sittet mengder av mil bak rattet på denne type Mondeo og det var en nytelse. Helt til jeg gikk ut av bilen og så den litt på avstand. Heldigvis har 4. generasjon blitt en del bedre og jeg mener Mondeo aldri har vært penere enn det den er nå. Denne kunne jeg hatt med på date 7 dager i uken uten å gå lei. Fronten med den Aston Martin inspirerte grillen er tøff og lyktene gjør den mytisk. De litt brede hoftene vitner om spenstig kjørestil og bakenden er stilig men kanskje litt for lik forgjengeren.

Innvendig fortsetter det moderne inntrykket og man ser fort at dette er en ny bil. Instrumenteringen er fortsatt typisk Ford, men aldri har det følt så riktig. Midtkonsolen er vinklet en aning mot føreren som finner alt av knapper og små hjul i behagelig avstand fra der han sitter. Det er også ryddet opp og knapphysteriet er en saga blott. Den trykkfølsomme skjermen mellom fører og passasjer har nå tatt over og alt kan styres fra denne. I hvert fall nesten alt. Fortsatt må du bruke rattet som er ganske stort men godt å holde i. Her finner man også knapper som gir tilgang til stereo, cruisekontroll og kjørecomputer. Alt der man forventer å finne det og til enkel bruk.

Plass


Mondeo er en stor bil og har alltid fått ros for sin gode innvendige plass. Den har klasseledende bredde og dette kommer passasjerene bak til gode. Det er også god plass mellom fører og passasjer foran. Mondeo har lagt seg ut 2,5 cm i bredden til 191.1 cm. Det kan være et problem på trange parkeringsplasser. Lengden har økt med 3 cm og nå måler Mondeo 486,7 cm fra støtfanger til støtfanger. Disse målene bidrar sterkt til at Mondeo er en av de med best plass i klassen. Bakerst har de likevel spart inn litt og nå får du med deg 525 liter bagasje. Lasteterskelen til bagasjerommet er lav og man har en stor og god luke som gjør innlasting til en lek.

Kjøreegenskaper og komfort


Når jeg først har satt meg bak rattet er det lett å finne seg til rette. Stolen har mange innstillingsmuligheter i alle retninger og du skal være over middels primadonna om du ikke finner din komfortable sittestilling i bilen. Er det noe man kan stusse over er det den forholdsvis korte sitteputa. For meg som har en perfekt biltesterkropp er det selvfølgelig ikke noe problem. Etter noen minutter med innstilling av sete, ratt og speiler er jeg på vei for å kjenne på kjøreegenskapene til nye Mondeo.

Det første som slår meg ute på veien er at dette er en uforskammet komfortabel bil. Skulle ikke Mondeo være definisjonen på sportslig familiebil? Powershift-kassa som sitter i testbilen, veksler silkemykt mellom de 6 forskjellige girene og man merker knapt at det skjer. Dette er på høyde med de beste dobbelclutsjkassene. Motoren som så vidt var hørbar på tomgang, er nå helt stille og eneste støyen som merkes er fra dekk og vind. Dette kan forresten ikke regnes for støy, for slik låter det også i el-biler. Dekkstøy er det likevel mest av uten at det generer merkbart. Ford har gjort en god jobb med å gi Ford et komfortabelt preg. I tillegg til det komfortable føles også bilen stor på et godt sett. Den gir også den litt tunge og gode premiumfølelsen som snart alle større biler har. Likevel har Ford slanket nye Mondeo og den skal være flere kilo lettere enn den gamle.

Foto: David K Andersen

Etter noen mil hvor jeg har opplevd komforten i bilen, tar jeg den med på en liten reise hvor svinger står på menyen. Jeg stiller inn bilen på sport for det er ingen tvil om hva den nå skal bryne seg på. Girkassen blir rappere og girer ned fortere enn før i tillegg føles hjulopphenget strammere. Styringen responderer også bra for en litt mer aktiv kjørestil. Dette lover godt. Likevel må jeg ikke glemme at jeg forflytter over 1600 kg med masse rundt svingene. Vekten merkes ikke annet enn at dieselmotoren må jobbe godt ved akselerasjon, og nå høres motoren godt uten at det er støy. Bakhjulsopphenget er helt nytt og av typen multilink og skal være spesielt lett. Komfort og sportslige kjøreegenskaper skal kunne gå hånd i hånd. I Ford Mondeo fungerer det. Bilen skriker ikke etter banekjøring, men det gjør ikke noe om du legger veien til inspirerende og svingete kjørestrekninger.

Så er det tilbake i komfortmodus og på med stereoen som er et påkostet Sony-anlegg. Lyden er fin og det er lett å koble opp sin telefon mot systemet. I tillegg er den utstyrt med Sync2 som gir deg muligheter for stemmestyring av hele multimediaanlegget. Jeg setter på den adaptive cruise controllen og finner et behagelig tempo. Adaptive cruice controller er av varierende kvalitet og fungerer ikke alltid som ønsket. I nye Mondeo bremser bilen mykt ned før man kommer for nære den man tar igjen. Avstand kan stilles i flere trinn og jeg liker å ha god avstand, så da blir det på ytterste trinn for meg. Dette fungerer perfekt og jeg merker at jeg har det som plommen i egget. Jeg får en premiumsfølelse av hjelpesystemene til Ford, for noen timer senere skal jeg også stifte bekjentskap med de adaptive LED-lysene som Mondeo er utstyrt med. Dette er ekstrautstyr men anbefales på det sterkeste. Lys som blender av seg selv i god tid før motgående bil blinker, i tillegg til at det lyser opp ekstra i svinger. De stiller seg også inn etter kjøremønster og trafikk. Er du i bymiljø så blir lyskjegla bredere og du får en mye bedre oversikt.

Foto: Ford
























Pris og utstyr

Ford Mondeo får du fra kr. 311 000,- og da har den en 1,0 liters EcoBoost motor med 3 sylindre. Ganske stilig i en så stor bil men vi tror nok ikke mange velger denne. Billigste dieselutgave starter på kr 315 000,- for 1,6 TDCi. Skulle jeg valgt Mondeo så ville jeg hatt Powershift girkasse og da må du opp på 2,0 liters dieselmaskin med 150 hk. Prisen på denne er kr 372 000,- for utstyrsvariant Trend. Legger du på kr 18 000,- vil du få Titaniumutgaven som anbefales sterkt. Testbilen er en Titanium med det meste man kan få av ekstrautstyr og sluttprisen blir da kr. 460 000,-. Fortsatt en gunstig lav prislapp i forhold til en del av konkurrentene. Med 4-hjulsdrift koster Mondeo fra kr 415 000,- med denne motoren.

Av utstyr på testbilen kan nevnes adaptiv cruicekontroll, dynamiske Led hovedlys, seter i delskinn, Sony multimediaanlegg med Ford Sync 2 og stemmestyring og berøringsskjerm, Dab radio, Parkeringsassistent, blindsonevarsler, oppblåsbare setebelter bak, setevarme bak, el. seter, trafikkskilt gjenkjenning, el. bakluke, med mye mer. Altså mengder av utstyr på en bil som de fleste har råd til.

Konkurrentene


Vi kan ta den største konkurrenten først, Volkswagen Passat. Den kom som ny modell omtrent samtidig som Mondeo. Volkswagen holder seg til det tradisjonelle og alle som har kjørt Passat før, kjenner seg også igjen i den nye. En helt ny bil gir likevel forbedrede egenskaper. Dette gjelder først og fremst kjøreegenskapene som nå er mer sporty enn de noen gang har vært i Passat. Bagasjeplassen har også lagt på seg litt og nå får man med seg hele 650 liter med bagasje på tur. På dette punktet knuser den Mondeo. Prisen er høyere enn hos Ford og Volkswagen mener vel at Passat er mer premium enn konkurenten. Det kan nok diskuteres.

En annen stor konkurrent er alltid populære Volvo V70 som vi også har testet den siste tiden. Med ny motor kommer den til å være populær en stund til, men jeg ville ikke være redd å anbefale en V70-fører om å ta en tur med Mondeo. Jeg tror han ville blitt overrasket over hvor nærme den nå har kommet premiumsegmentet. V70 er stort sett passe til alt, både i plass, kjøreegenskaper og status. Prisen er heller ikke avskrekkende selv om den er noe høyere enn Mondeo.

Mazda 6 vil også kunne være et valg i denne klassen. Mazda støyer noe mer og har litt trangere kupe. I tillegg føles interiøret billigere. Prisen er også noe lavere. Velger man Mazda 6 får man først og fremst et godt utstyrt bil, med en god dose sportslige gener, til en rimelig pris.

Opel Insignia er kanskje den peneste av disse bilene men merkevaren Opel har av en eller annen grunn fått seg en knekk. Det er noe vi i Bil og Motorbloggen ikke forstår. Opel har kommet nå med en effektiv 2,0 liters diesel som vi også har vært og testet. Denne er en av de beste på markedet og bør tas med i betraktningen når ny bil velges. Mitt råd for deg som ønsker Insignia er å holde deg unna den relativt tørste 1,6 liters bensinturboen.

Peugeot 508 er komfortkongen og har i tillegg god plass. Den kom med oppdateringer rett før årsskiftet og dermed holder den koken noen år til. Her får du mye plass for pengene og selv om den ikke oppleves like fersk som Mondeo og Passat, er dette et veldig bra kjøp i klassen.

Foto: Ford

Konklusjon


Mondeo har alltid ligget i toppskiktet i klassen og det gjør den fortsatt. Med kjøreegenskaper som fortsatt ingen andre matcher og komfort som nærmer seg de aller beste, imponerer den på veien. Plass og nytte gjør sitt til at familieturer blir som en drøm. Mondeo kan ha inntil 2200 kg på slep og det er solide tall. Kvalitetsfølelsen har også tatt enda et steg oppover og nå er spørsmålet om det har blitt premium. I tillegg har den mye nytt sikkerhetsutstyr som airbag i sikkerhetsbeltet bak og stemmestyrt mediaanlegg så man slipper å fikle med knapper når man kjører bil. Lysene er i en egen liga og disse er det ikke mye å utsette på, annet enn at de er ekstrautstyr.

Det er lite negativt og si om Mondeo men jeg kunne tenkt meg litt lenger sittepute i førerstolen. Man kan også høre motoren godt ved gasspådrag og når motoren anstrenger seg, og her er nok konkurrenter som VW Passat, Volvo V70 og Peugeot 508 litt bedre.

Når alt er oppsummert og man sitter med utstyrsliste og priser på de forskjellige modellene, er det ikke så vanskelig å komme med spådommen at Mondeo kommer til å slå an godt hos det norske folk. Dette har blitt en særdeles god bil med alt man kan ønske seg av komfort og utstyr. Når man i tillegg får underholdning i toppklasse de gangene man pisker bilen på inspirerende veier, er det ikke mye mer man kan be om. Takk Ford for at ventetiden er over!

Foto: David K Andersen

Foto: David K Andersen