Hjem Nyheter Nyheter: Jaguar XF

Nyheter: Jaguar XF

Av David K Andersen
Foto: Jaguar

Mercedes E-klasse, BMW 5-serie og resten av gjengen har de siste årene tatt livet sånn noenlunde med ro. Nå ser det imidlertid ut til at de må følge med litt – helt nye Jaguar XF kan skilte med mye interessant. Dessuten veier den bare drøyt 1500 kg og med den minste dieselen er forbrukstall og utslipp særdeles lave.

Min Jaguar S-Type kommer ikke akkurat til å føles mer moderne da etterfølgeren XF nå får en etterfølger. Jeg får trøste meg med at min bil allerede har falt så mye i pris at en ny modell umulig kan ha all verdens betydning. Dessuten begynner inneværende XF å dra på årene, den har vært med helt siden 2007. En ny modell er bra og skal vi dømme basert på informasjonen vi har fått, kommer dette til å bli en fantastisk bil.

Jaguar har jobbet knallhardt med å få ned vekten på nye XF. Med toliters dieselmotor veier den bare litt over 1500 kg, 80 kg mindre enn nærmeste konkurrent. Det er utrolig, og innebærer ikke bare lavt forbruk, utslipp og mindre norske avgifter, det burde også gi oss en bil med svært gode kjøreegenskaper. Det er benyttet mye aluminium, Jaguar sier de har spart 190 kg på dette. Karosseriet er også 28% stivere, hvilket burde gjøre hjulenes fjæringsbevegelser enklere å kontrollere mer presist. Altså bedre komfort, bedre kjøreegenskaper.

En av tingene Jaguar fremhever som spesielt forbedret mot utgående modell, er plassutnyttelsen som skal være maksimal. XF er snaut fem meter lang og skal tilby mer enn nok plass til folk og bagasje.

På motorsiden får vi to nye dieselfirere. Begge er tolitere, den ene med 163 hk og 380 Nm, den andre med 180 hk og 430 Nm. Du får dem med 6-trinns manuell eller 8-trinns automat. 0-100 går unna på 8,9 og 8,1 med automat. Forbruket er bare 0,39 med 163 hk og manuell kasse (0,42 med automat). 180-hesteren får marginalt høyere forbruk. Utslippet starter på svært lave 104 g/km.

Neste hakk på motorstigen er en toliters bensinfirer med 240 hk. Den blir kanskje ingen volummodell i Norge, men er absolutt interessant, blant annet er den mer en sekundet raskere til 100 sammenliknet med dieselfirerne.

Så er det en 3-liters diesel V6 på 300 hk og hele 700 Nm. Jeg tenker at de som har råd, sikkert kommer til å velge denne i Norge. Den skal gå på 0,55 og klare 100 på 6,5 sekunder. Toppmodellene kommer foreløpig med kompressormatet V6 på 340 eller 380 hk. De blir nok sjeldne her til lands.

Dessverre er det bare disse to man foreløpig vil få med firehjulsdrift. Det er synd. Både fordi en rimeligere firehjulstrekker ville vært populært i Norge, og fordi firehjulsdriftsystemet ifølge opplysningene er svært avansert, man har blant annet dratt nytte av kunnskapen fra Range Rover i utviklingen av både det mekaniske og det elektroniske.

Innvendig har nye XF et av de mest avanserte infotainmentsystemene vi hittil har sett. Jeg skal ikke ramse opp alle kapasiteter på interne datamaskiner og slike ting, men det virker som om Jaguar virkelig har tatt i denne gangen. Instrumentene baseres også på en TFT-skjerm (ala XJ) og den får farger på headup-displayet. Stereoen leveres av Meridian og har 17 høyttalere og 825 watt!

I det hele tatt virker det som om nye XF kommer til å heve listen i segmentet. Den har alt det siste og mer til. Og det i kombinasjon med lav vekt. Det blir spennende å finne ut hvordan den kjører og ikke minst hvordan BMW 5-serie og Mercedes E-klasse vil hamle opp med den da de om ikke så lenge kommer i helt nye varianter.

Utseendet trenger vel ingen kommentarer… Nye XF er på plass til høsten.