Av David K Andersen/Foto Honda
Nye Civic Type-R må være en av de mest forhåndsomtalte bilene på lang tid. Honda har vist konseptversjoner av bilen på tidligere messer, men det er ikke før i disse dager, på messen i Genève, at bilen offisielt vises i ferdig produksjonsform. Og for en gangs skyld virker faktisk produksjonsversjonen til å være ennå råere enn konseptbilen.
Denne nye Hondaen kommer med stor sannsynlighet til å bli verdens råeste forhjulstrekker. Siste nytt i går, var at Honda sier de har kjørt nordsløyfa på Nürburgring på 7 minutter og 50,63 sekunder. Riktignok med en førproduksjonsbil, men det er nesten 4 sekunder raskere enn den nåværende rekordholderen, Renaultsport Megane 275R. Blir spennende å se hva tiden blir med en produksjonsbil, men jeg tipper Honda er rimelig sikre på at også den vil ta Renaulten i og med at de går ut med dette tallet.
Under panseret på Civic Type-R finner vi en toliters firer med turbo og VTEC. Effekten har tidligere blitt anslått til å havne på rundt 280. Det var feil tippet. Det offisielle tallet er 310. Og dreiemomentet utrolige 400 Nm (for øvrig det samme som i BMWs twinturbo 35i sekser). Rått!
Akselerasjon og toppfart imponerer ikke mindre: 0-100 går på 5,7 sekunder og den stopper ikke før den når 270 km/t.
Jeg antar likevel at kjøreegenskapene er hva som vil imponere aller mest da det etter hvert blir mulighet til å faktisk kjøre bilen. Honda har lagt ned enorme ressurser, og de mener den har blitt så rå at den mer er en racerbil som kan kjøre på vanlig vei enn en vanlig bil som egner seg for bane. Bilen har blant annet aktive adaptive dempere og et spesielt forhjulsoppheng som reduserer kraftpåvirkninger i styringen med 50%. Dessverre har den elektrisk og ikke hydraulisk servostyring, men ved å trykke på +R-knappen vil servoassistansen reduseres. Samtidig stives demperne opp 30%, gassreponsen blir mer direkte og motorstyringen mer aggressiv.
Selvfølgelig blir Civic Type-R levert med rikelig utstyr for både komfort og sikkerhet (uten at den av den grunn kan påregnes å bli spesielt komfortabel). Fra bildene å dømme, har de oppgradert interiøret ganske kraftig og gjort mer enn bare montering av spesielle seter – her ser det ganske heftig ut sammenliknet med vanlige Civic.
Det kuleste foreløpig for min del, er designet og stylingen. Jeg synes produksjonsmodellen ser mer heftig ut enn konseptbilen. Hvor ofte skjer det? Det er rikelig med råtøffe detaljer som skjermbreddere, spoilere og vinger. Og så er kanskje det aller kuleste at på denne bilen er alt gjort for å gjøre den raskere og mer sportslig og ikke først og fremst for utseendet sin del.