Av Vegar Bjørge

Når Porsche kommer med en ny racerbil gjør de det grundig. Nye Porsche 911 GT3 RS er bygd for bane, men kan også kjøres på vanlig gate. GT3 gir deg løfter og RS forplikter. Løfter om krefter i bøtter og spann og forpliktelser om kjøreegenskaper av en annen planet. Med 500 hk og 460 nm overgår denne motoren det meste. Husk at den ikke har turbo! Maks effekt når du ved 8250 omdreininger mens motoren går helt opp til 8800 omdreininger. Heftig i en slik type motor. Giring skjer automatisk eller via padler på rattet. Det sitter en forsterket 7 trinns dobbelclutsjkasse som standard i bilen og noen manuell kasse finnes ikke. Det gjør ikke noe, for har du først kjørt med dobbelklutsjkassen til Porsche, ønsker du deg ikke noe annet.

Utvendig er det lett å se at dette er en spesiell sportsbil. Alle ser at det er en 911 men spoilere og annen styling minner deg fort om at dette er en bil for bane. Mye lettvektsmaterialer holder vekten nede på 1420 kg. Sprinten opp til 100 går unna på 3,3 sekunder og på 10, 9 sekunder har du nådd 200 km/t. Skulle det være ønskelig å prøve ut toppfarten kan jeg fortelle deg at du da må strekke deg helt til 310 km/t. Det er skremmende for de aller fleste av oss. Om du har problemer med å holde farten nede kan PIT SPEED-knappen komme godt med. Selvfølgelig er den til stor hjelp i helgene når du kjører løp, men det er kanskje ikke så dumt å bruke den på tur hjem fra løp også. Du kan også velge Club Sport-pakke og Sport Chrono-pakke som gjør bilen enda mer egnet til banekjøring. Og for å ha nevnt det: Nurburgrings Nordsløyfe gjøres unna på 7.20 minutter!

For familiefedre kan jeg opplyse om at det 125 liter store bagasjeplassen holder knapt til utflukt for deg og madammen. Da må dere begge pakke lett. Unga må bli igjen hjemme. Prisen i Tyskland er 181 690 Euro og leveringsklar i mai.