Av David K Andersen/Foto Honda
2015 er det viktigste året for Honda i Europa på lenge. Etter en litt stille periode, står endelig nyhetene klare på rekke og rad. Først hit til Norge får vi romslige CR-V med ansiktsløft og helt ny dieselmotor. Den kommer vi tilbake til om kort tid.
Senere er det HR-V sin tur. Den etterlengtede crossoveren i segmentet under CR-V, ventes å bli en hit, ikke minst i Norge. Bilen vises i produksjonsform for første gang på Geneve-messen nå i starten av april. I den forbindelse har Honda i dag sendt ut biler og info om bilen.
Honda sier, fritt oversatt, at HR-V har linjene til en coupe og stuket til en SUV. Det stemmer vel rimelig bra med hva vi ser. Noen revolusjon i bildesign er det kanskje ikke, men linjen som starter midt på fordøren og ender opp der øvre og nedre vinduslinje møtes bak, er nytt for meg – antar det hjelper på å brekke opp en stor flate på siden av bilen samtidig som den gir store bakskjermer litt muskler og hjelper til å skjule at et stort bagasjerom befinner seg på innsiden. Ellers holder fronten tritt med tiden og ser moderne ut samtidig som den beholder et klart Honda-preg.
Innvendig burde det ligge til rette for familien. Honda sier bilen får klasseledende plass og fleksibilitet. Det har jeg ingen grunn til å tvile på etter å ha erfart CR-V og Civic Tourer på nært hold. Honda har de siste årene vært utrolig flinke på denne biten, de tar på en måte med fleksibiliteten fra en flerbruksbil og putter den inn i biler i andre klasser – i dett tilfellet en crossover. For eksempel får HR-V Magic Seats. Høres kanskje litt rart ut, men de er faktisk bortimot magiske og lever slik sett opp til navnet.
En ekstra spennende nyhet på HR-V er Hondas nye 1.5-liters bensinmotor med 130 hk. Foreløpig vet vi ikke mer enn motorvolum og effekt, spenningsmomentet er i stor grad knyttet til om den har turbo eller ikke. Men det får vi sikkert snart vite. Motoren kommer enten i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse, eller en CVT-automat.
1.6-dieseln på 120 hk kjenner vi allerede og vil komme med manuell girkasse. Om den kommer med firehjulsdrift, sier de ikke noe om, men vi får vel tro svaret på det etter hvert blir ja. Viktig for Norge.
Det utloves kjøreegenskaper og kjørefølelse som i en vanlig personbil, blant annet takket være lavt tyngdepunkt og stivt karosseri. Sikkerheten har også stått høyt på prioriteringslisten – her får du det meste av elektroniske hjelpemidler for best mulig aktiv sikkerhet.