Hjem Klassikere Bil og Motorbloggens julekalender 11. desember: Tesla

Bil og Motorbloggens julekalender 11. desember: Tesla

Av Vegar Bjørge

Vi har kommet til luke 11 i vår julekalender og bak den skjuler Tesla seg. Tesla er det 14. mest solgte merket i Norge, noe overraskende, men de har faktisk ligget topp 10 en periode i år. Tesla Model S er en suksess i Norge og har gjort Tesla til nærmest en folkebil her til lands. Det er ikke mange modeller, de siste årene, som har solgt bedre enn Volkswagen Golf, men Tesla Model S har gjort det. I mars ble det registrert 1493 Model S i Norge og så mange for en enkel modell på en måned har vi ikke hatt siden Ford Sierra i 1984. Hvilken Tesla-modell plukker vi da ut som fiasko-modell?

Vi finner ingen. Den er faktisk ikke produsert enda, men kommer nok etterhvert. I stedet blir det en lovprisning av merket som har satt el-biler på agendaen hos alle, ikke bare miljøvernere. En Tesla står på ønskelisten til mange bilkjøpere, og den er ikke alt for uoppnåelig. Dette er en familiefrakter med god plass til 5 og muligheter for 2 ekstra små personer helt bak. Om du bare bruker 5 sitteplasser har man nesten 900 liter bagasjeplass. Slå den! I tillegg går den like bra som en Porsche 911 og har også rekkevidde som gjør det trygt og ta en fjelltur i påsken. I Norge blir den selvfølgelig veldig gunstig på grunn av vårt avgiftsnivå, og det er også Norge, sammen med USA, som er hovedmarkedet for Tesla. Foreløpig.

Interiøret i Tesla S domineres av en stor trykksjerm hvor man kan få med seg alt av informasjon man skulle ønske ved bilturen. Denne skjermen kommer nok til å stå modell for mange andre i fremtiden, men jeg vet ikke hvor enkelt det er å følge med på veien når man har noe slikt i midtkonsollen. Ellers er interiøret stilig og helt noe annet enn det du finner hos Nissan Leaf, Volkswagen Golf og Kia Soul.

Vegar mener: Tesla har skapt el-bil hysteri i Norge. De viser hvordan en el-bil bør være. Lang rekkevidde, gode fartsressurser, nydelig design, utsøkt komfort og laaaaange garantier. Det må bli suksess i Norge, og selv om salget er noe dalende, vil fortsatt Tesla være å regne med i el-bils toppen. Jeg venter på Model X, og den er helt avgjørende og få på markedet om det skal bli mer fart i Tesla-salget i resten av verden. De er nemlig avhengig av suksess andre steder enn hos oss. Vi kjøper tross alt ikke så mange biler.

David mener: Da den første pressemeldingen med offisielle bilder og data kom på Tesla Model S for litt over to år siden, trodde jeg nesten ikke det var sant. En ting var fartsressurser og rekkevidde. Men designet da! Den er 1. amerikansk, og 2. en elbil. Og så ser den så bra ut. Helt utrolig.
Rett og slett imponerende. Selv de som tror all antielbilpropaganda de leser på Facebook uten å blunke (og de er det jammen mange av), kan jo bare ikke gjøre annet enn å innrømme at bilen i seg selv er en imponerende skapning.

Selv har jeg aldri kjørt Tesla. Må innrømme at selv om jeg har stor respekt for det de får til og synes produktet er fantastisk, er jeg rett og slett ikke voldsomt interessert i elbiler. De må gjerne ha en zillion hestekrefter og gjøre 0-100 på 0,2 sekunder, men det er liksom ikke det samme som «ordentlig bil». Dermed står ikke Tesla veldig høyt på listen over biler jeg planlegger å kjøre test på her på bloggen. Da det er sagt, har jeg sansen for elbiler og skulle jeg hatt en ekstra bil å bruke til og fra jobb og på småturer, kunne jeg sikkert hatt en Kia Soul eller noe sånt. Egentlig mest fordi økonomien i det hadde gjort at jeg kunne brukt mer penger på entusiastbiler og motorsport.

Poenget i julekalenderen er å finne en mindre vellykket modell fra hvert av de 24 mest solgte merkene i Norge. Som Vegar sier, er ikke det mulig med Tesla. Men, en negativ side ved Tesla klarer jeg å hoste opp. Den har som vi vet blitt noe tilnærmet folkebil i visse strøk av landet. Avgiftsfritak i kombinasjon med utrolig annenhåndsverdi har betydd at nesten hvem som helst har hatt muligheten til å kjøpe en og om ikke annet kjøre rundt i den i noen måneder. Da bilen, spesielt helt i starten, ble et voldsomt statussymbol, medførte alt dette at det for tiden er i overkant mange som kjører rundt i Tesla, som om de var skipsredere bak rattet på en Bentley til tre og en halv million. Og det, det er bare harry.

Bilen vi venter på: Tesla Model X