Hjem Tester Prøvekjøring: Nye Opel Corsa

Prøvekjøring: Nye Opel Corsa

Av David K Andersen

Jeg er stor fan av småbiler og eier sågar tre eksemplarer av arten. At omgangskretsen tidvis har moro av det gjør garantert ikke interessen for biltypen mindre, men det er andre ting som gjør småbilen interessant. Det er den minste og rimeligste biltypen laget for å dekke hele transportbehovet. Dermed er det ganske mye som skal på plass for å oppnå et vellykket produkt. Den skal passe unge og gamle, single, par og familier på fire. Da må den ha plass foran, bak og i bagasjen, være komfortabel, sikker, miljøvennlig, økonomisk, lettkjørt og velutstyrt. Ikke minst skal den være litt kul å kjøre. Og koste lite da selvfølgelig. Spenningen var stor da jeg reiste til Frankfurt for å prøve helt nye Opel Corsa – på plass i Norge ved juletider.

Vi må ta litt fakta før vi kjører. Følger du med på Bil og Motorbloggen, har du sett bilder og fått en del opplysninger allerede. Nå har vi fått all info om bilen og mest interessant er selvfølgelig prisen. 164 900 kroner starter den på. Det er billig for en turbo-bensiner på 90hk og greit med utstyr. Tilsvarende Toyota Yaris koster rett over 180 000, mens Polo med søvndyssende 1-liters 60hk går på 174 200. Ønsker du alt utstyr passerer du 200, men da har du også mye å leke med. Se nederst i artikkelen for fullstendig oversikt over motorer, utstyrsnivåer, ekstrautstyr og priser.

Dette er femte generasjon Corsa og det er solgt 12,4 millioner siden førstemann dukket opp i 1982. Corsa A var 3,62 meter lang mens den nye bilen er 4,02. Det er faktisk bare 2cm lenger enn utgående modell, man har kanskje funnet småbilens ideelle lengde? Innvendig plass er i alle fall blant de beste i klassen – et fellestrekk med forgjengeren. Her er det mulig å flytte fire voksne mennesker med grei komfort og bagasjen tar 285 liter med baksetet oppe og 710 nede.

 

Ny motor
Den nye tresylindrede 1-literen, nettopp lansert i Adam og Adam Rocks, er et av de mest interessante punktene ved nye Corsa. Til Norge kommer den i 90hk-versjon med dreiemoment på 170nm fra 1800 omdreininger, vi regner med dette blir volummodellen. Til denne kommer en helt ny manuell 6-trinnskasse som er særdeles lett (under 40kg) og skal være konstruert for å være lett og presis i giroverføringen samt ha lav indre friksjon.

Du får også en 1.3 diesel på 95hk/180nm – samme motor som i utgående modell, men Opel sier hele motoren er gjennomgått og kraftig oppgradert. Til slutt har vi en 1.4-liters bensinmotor uten turbo med 90hk. Den er koblet sammen med en 6-trinns konvensjonell converter-automat. Det finnes en 1.2-liter på 70hk, en 1.4 turbo på 100 og en 1.0 turbo på 115. Disse kommer ikke hit.

På chassis-siden finner vi kraftigere underramme for motor og hjuloppheng, ny styregeometri, nytt demperoppsett og ny bakstilling.

Design
Jeg har forstått at bilprodusentenes undersøkelser viser at folk flest ønsker sinte frontlys og snill grill. Corsa følger opp – de vingeformede frontlysene er ikke i godt humør men tillater seg likevel å ramme inn happy-grillen. De mer velutstyrte versjonene får LED kjørelys og tåkelys i samme sinnstilstand som hovedlysene. Jeg har tidligere klaget på at eksisterende Opeler ser litt for snille ut. Nye Corsa er noe sintere og det funker bra.

Sidene er brukket opp med en egen linje rett bak forhjulet og bakenden har skuldre og utstående lykter. Tre- og femdørsmodellene har som vanlig hos Opel forskjellig design hvor førstnevnte er sporty og coupeaktig mens femdørsversjonen er mer praktisk anlagt. Det er for øvrig bare sistnevnte som kommer til Norge med det første, Opel regner med Adam tilbyr tredørskundene det de vil ha.

Jeg liker utseendet og jo mer jeg ser på den jo bedre blir det. Et godt tegn.

Moderne og luftig interiør
Jeg starter prøvekjøringen i en tredørs 1.4 turbo. Uaktuell for Norge, men helt greit å prøve for referanse. Dessuten kan jeg fokusere på andre ting enn drivlinjen de første milene. Eksempelvis interiøret. Det er fint, antakelig best i klassen. Åpent, luftig, enkelt og moderne er beskrivende for hvordan jeg opplever det. I kombinasjon med bra kvalitet på overflater/kontaktpunkter og fint design får jeg en følelse av å sitte i en bil som er tett opp mot premiumsegmentet.

Foto: Opel
Bilen er i Premiumutførelse og har det nye Intellilinksystemet (infotainment). Det skiller seg fra mengden på to punkter. Det ene er at skjermen er relativt lavt plassert. Opel sier årsaken er kortest mulig vei fra girspaken til berøringsskjermen. Skeptisk på forhånd, mindre skeptisk nå – det fungerer fint. Det andre er at systemet er mer integrert med smarttelefonen. For eksempel kommer den ikke med navigasjon i selve bilen. BringGo som den heter, er en app du kjøper til felefonen (Iphone eller Android). Da du kobler opp telefonen i bilen flytter navigasjonen seg over til 7-tommers skjermen og du bruker den på vanlig måte. Flere apper og funksjoner fungerer på samme måte. Hvorfor ha samme ting både på telefonen og på bilens infotainmentsystem? Alt blir enklere slik.

Foto: Opel
Ergonomi og brukervennlighet ellers er som forventet i en tysk bil: Oversiktlig og fint. Knapper og hendler er godt plassert, har fin følelse og gjør jobben sin uten å gjøre et nummer ut av det.

Setene er gode å sitte i og jeg finner en bra kjørestilling takket være høyde og lengdejustering på rattet og mulighet til å senke setet nok til at jeg får følelsen av å sitte «i» bilen og ikke «på» den.

Landevei og futt
Jeg bytter etter hvert over til en femdørsbil med 1-liter på 115hk. Samme motor med samme dreiemoment som 90-hesteren vi får i Norge. Tross Fords suksess med sin enliter, er fortsatt noen skeptiske til tresylindrede motorer. Første prioritet fra Opel med denne motoren har derfor vært støy, vibrasjoner og gange. Suksess. 1.4-literen jeg nettopp kjørte var riktignok særdeles myk og fin, men treeren er bare marginalt «dårligere» og milevis bedre enn en gjennomsnittlig diesel-firer på tomgang og i lavere hastigheter. Med mindre du er særdeles bilinteressert og har kjørt mye forskjellig, må du nok vite at det sitter en treer under panseret for å oppfatte det.

Foto: Opel
Minimotoren fortsetter å imponere da jeg gir på. Bilen gjør 0-100 på rundt 10,3 sekunder med 115-hesteren. I praksis oppleves den i alle fall ikke som tregere enn det – skyvet er godt. Ennå mer imponerende er at den faktisk holder koken og øker bra selv i hastigheter godt over norske fartsgrenser. 90-hesteren vi får hit bruker 11,9 til hundre. Denne var ikke tilgjengelig under lanseringen i Tyskland, men jeg antar den drar omtrent likt opp til et gitt turtall før den deretter slapper av noe sammenlignet med 115-hesteren.

Oppe i lia utenfor Frankfurt er det godt med svingete landeveier. Da trafikken etter hvert letter og jeg får fri bane, klemmer jeg på litt ekstra noen kilometer. Styringen har, som i alle nye biler, elektrisk servo. I nye Corsa, også som i (nesten) alle nye biler, betyr det god presisjon men lite veifølelse. Den er imidlertid av de bedre, og sammen med grei følelse gjennom setet, er det ikke vanskelig å føle at man er på lag med bilen.

Den ligger godt på veien og krenger lite. Takket være godt med krefter under panseret, er det mulig å ha det moro på svingete veier. Corsa når imidlertid ikke helt opp til Fiesta dynamisk sett, den gir mer veifølelse og kjennes mer levende. På motorvei og i høy hastighet er Corsa stabil og rolig, den cruiser utmerket.

Foto: Opel
By og komfort

Selve fjæringen oppleves hverken som spesielt komfortabel eller ukomfortabel. Opelen går rolig og fint og takler dårlig vei greit, men skarpe ujevnheter merkes. De store komfortplussene kommer andre steder.

Som for eksempel med støynivået. Bilen oppleves som særdeles stillegående. Motor-, vind- og hjulstøy er uvanlig godt dempet for klassen. Sittestilling, seter og det fine interiøret gjør at nye Corsa totalt sett vil være vanskelig å slå på komfort.

Småbil og bykjøring hører sammen og igjen gjør den jobben. Sikten er god forover og til siden, jeg bruker de små sidevinduene foran speilene til å dobbeltsjekke hvor kantsteinen ligger da jeg svinger rundt i kryss og rundkjøringer.

For ikke å snakke om sikten bakover. For meg er ikke det et viktig punkt, men det er det tydeligvis for mange andre motorjournalister – knapt noe er gjentatt oftere under bilers minus-sider. På Corsa slipper man det minus-punktet, den har ekstremt god sikt gjennom det store og litt buede bakvinduet. Er rygging vanskelig, er dette bilen for deg (den har for øvrig både ryggekamera og automatisk lukeparkering også).

Motor og gir fungerer fint i byen. Pedalfølelse og samspill mellom motor og gir er bra. Det bidrar til å gjøre den lettkjørt slik en småbil skal. Så lenge du har turtall og snurr på turboen, oppleves Corsa som kjapp og responsiv. Det er lett og moro å poppe rundt en syklist eller stikke av med en plass i venstrefeltet. Et lite minus for at den bruker litt tid på å få fart på turboen da turtallet er lavt – riktig like kvikk i vendingen som en gammeldags småbil med relativt stor sugemotor er den ikke. Dog mye bedre enn en dieselbil.

Foto: Opel
Sikkerhet og utstyr

Blindsonevarsler og Opel front-eye med trafikkskiltlesing er uvanlige sikkerhetsfunksjoner i småbilklassen. Den har selvfølgelig antisladdsystem, en hel haug med airbager, Isofix og alt annet som hører med. Utstyret er svært omfattende og for første gang tror jeg ikke man behøver å savne noe på utstyrsfronten i en liten bil. Varme i frontrute og ratt utpeker seg særlig som bra for Norge, det er standard i alle modeller. Se ellers oversikten under for tilgjengelig utstyr.

Konklusjon
En revolusjon i småbilklassen er nye Opel Corsa ikke. Likevel tror jeg dette er den beste småbilen du kan kjøpe da den kommer til Norge om noen uker. Totalt sett vil konkurrentene slite med å matche Corsas kombinasjon av plass, utstyr, design ute og inne, premiumfølelse, infotainment, støynivå, lettkjørthet og sikkerhet. Den har nok ikke klassens beste chassis, men motor og gir er på topp. For meg er det først og fremst design, modernitet og premiumfølelse som gjør susen og jeg tenker at det ikke bare er klassekameratene, men også premium- og designorienterte småbiler som her får en konkurrent til betydelig mindre penger.

Da utgangspunktet er at det som ser ut til å være klassens beste bil, også er en av de rimeligste, kan Polo, Fiesta, Yaris og co få problemer. Opel regner med å selge 1000 biler i året men har allerede, og det før noen (andre enn oss som skriver om bil) har sett eller prøvd den i levende live, ordrer på 400 biler. Det kan fort være duket for et aldri så lite Opel-comeback.

Foto: Opel
 

Bilen kommer i tre utstyrsnivåer, de ser slik ut:

Edition med 1.0 90hk bensinturbo til 164 900 eller 1.3 95hk diesel til 184 900.

  • Stop/start
  • Varme i ratt, frontrute, seter og speil.
  • Multifunksjonsratt i skinn.
  • Cruise Control
  • DAB+ radio med 4 høyttalere.
  • Høydejusterbart førersete.
  • Hastighetssensitiv servo med City Mode (ekstra lett på rattet).
  • Bakkestarthjelp.
  • Elektriske vinduer og speil.
  • ISOFIX
  • Dekktrykksovervåkning.

(Listen er lenger men vi nevner ikke selvfølgeligheter som nedfellbart baksete eller ESP)

Cosmo med 1.0 90hk bensinturbo til 179 900 eller 1.3 95hk diesel til 199 900 (i tillegg til over).

  • 16″ alufelger.
  • Oppgradert stoffinteriør.
  • Halogen kjørelys med LED.
  • DAB+ med CD/MP3, 6 høyttalere, AUX/minijack, USB.
  • Blåtann for telefon og musikkstreaming.
  • Kjørecomputer.
  • Høydejusterbart passasjersete.
  • Delt bakseterygg.
  • Mørke ruter og lakkerte dørhåndtak.

Premium med 1.0 90hk bensinturbo til 199 900 eller 1.4 100hk bensinturbo og 6-trinns automat til 214 900 (i tillegg til over).

  • Delskinn i lyst eller mørkt design.
  • Elektronisk klimaanlegg.
  • Svingbare Bi-Xenon frontlys.
  • LED kjørelys.
  • Tåkelys foran.
  • Intellilink Infotainmentsystem med 7″ skjerm, klargjort for apper (navigasjon).
  • Musikk, bilde og video via USB.
  • Parkeringssensor foran og bak.
  • Regnsensor.
  • Autoblending innvendig speil.
  • Ryggekamera.

En del av Premiums utstyr kan kjøpes til Cosmo. I tillegg er det mulig å bestille førerassistentpakke med filskiftvarsler, trafikkskiltleser, kollisjonsvarsling, avstandssensor og automatisk fjernlys. OPC-pakke med andre fangere, takspoiler, krom-eksos og fulllakerte sidespeil er tilgjengelig til alle modeller. Enkeltutstyr ut over dette: Automatisk lukeparkering, Flexdock mobilholder, soltak, 17″ alufelger (to ulike) og avtagbart hengerfeste. Etter mine beregninger havner du på ca 235 000 for en absolutt fullstappet 90hk bensin inkludert hengerfeste.

Bil
Opel Corsa 1.0 90hk
Premium
Pris fra
164 900
Pris testbil
Ca 230 000
Motortype
R3 bensin turbo
Motorvolum
999
Hk v o/min
90/3700-6000
NM v o/min
170/1800-3700
Girkasse
6m
Forstilling
Enkle bærearmer, McPherson
Bakstilling
Torsjonsaksling
Vekt
1199 kg
Tilhengervekt
? kg
Bagasjevolum/med nedlagt sete
285 liter/710 liter
Utvendig L/B/H
4021/1746(u/speil)/1481 mm
0-100 km/t
11,9
Forbruk oppgitt, blandet
0,43 l/mil
Topphastighet
180 km/t
Utslipp g/km
102