Av David K Andersen

Mye på en gang under helgens VM-runde i Spania: Sebastien Ogier sikret VM-tittelen for førere, Michelin sikret sin 22. VM-tittel og rallyet hadde 50-års jubileum. Det var imidlertid mer spenning knyttet til to stykk norske førere og det som skjedde underveis i løpet. Vi tok turen nedover for å følge årets nest siste runde i WRC.

For det første: Å være på rally i Spania senhøstes er rimelig trivelig sammenliknet med Norge eller Sverige. Rally Catalunya har base i feriebyen Salou, en drøy times kjøring sørover langs kysten fra Barcelona. Fartsetappene går oppe i fjellene like ved, mens rallyets hovedkvarter ligger nede i byen, bokstavelig talt et steinkast fra sandstrand og palmer. Byen har for øvrig også en stor fornøyelsespark. Sliter du med å få med familien på billøp anbefales Rally Spania på det sterkeste: Ta noen dager i Barcelona med storby og shopping, lei en bil og reis til Salou, se rally, heng på stranda, ha det fint. Det er lett å ta seg frem og mye å finne på – alle er happy.

Verdensmestere
At Ogier sikret VM-gullet kom ikke som noe sjokk. Han har gjort feil i ny og ned gjennom sesongen og etter at han kjørte ut under Rally Tyskland så det en stund ut til at Latvala, som tok over ledelsen i rallyet, skulle hente så mange poeng at VM ville bli en fight til mål i Wales. Så kjørte Latvala også ut av Rally Tyskland og dermed ble det ikke like spennende som vi en liten stund hadde håpet. Uansett: Ogier sto på toppen av pallen i Spania og da var saken klar, han er dobbelt verdensmester. Kartleser Julien Ingrassia er også dobbel verdensmester, den første franskmann sådan faktisk (Daniel Elena er fra Monaco).

Dette er det eneste rallyet som kjøres både på grus og asfalt. Før start trodde mange Ogier ville få det tøft som første bil på grus. I Spania er det mye løst på toppen samtidig som det er hardt og masse grep å finne under løsgrusen. Det gir normalt de som starter lenger bak en stor fordel å ta med seg inn i andre dag hvor man går over til asfalt. Denne gangen skapte imidlertid støvproblemer fra bilen foran så store problemer med sikten at det hele i realiteten ga Ogier en fordel foran de andre.

Foto: Michelin

Dermed startet franskmannen andre dag med en ledelse på drøye halvminuttet. Latvala tok i alt han maktet begge asfaltdagene og vant nesten samtlige strekker – en utrolig prestasjon. Det var likevel ikke nok til å ta inn Ogiers ledelse. Vinnermarginen ble til slutt 11,3 sekunder.

Michelin tar sin 22. VM-tittel
Anti-sjokk nummer to var selvfølgelig Michelins seier. De har levert dekk til Rally-VM siden 1973 og i den perioden vunnet 273 runder, 24 merkemesterskap og nå da 22 førermesterskap. For tiden er som vi vet konkurrentenes satsing på Rally-VM noe haltende – Ken Block kjører på Pirelli og blant privat-teamene finnes en håndfull andre merker, men virkelig konkurranse på dekksiden i rally har ikke Michelin hatt på en stund. Egentlig litt synd, jeg husker godt spenningen knyttet til knivingen mellom Michelin og Pirelli på slutten av 90-tallet.

Samtidig er Michelin klare på at hovedårsaken til deltakelsen i motorsport er å utvikle nye og bedre dekk for siden å ta kunnskap og teknologi med i utviklingen av vanlige bildekk. I så måte er rally svært relevant. Målet er å lage best dekk for forbrukerne, VM-suksess i WRC og andre grener er en bonus.

De franske dekkmesterne har med seg 7 trailere med dekk og utstyr til hver VM-runde her i Europa. De server ikke bare fabrikksteamene, men selger dekk til privatteam som måtte ha behov. 1540 dekk og 16 mann hadde funnet veien til Salou.

I rally Frankrike tidligere i år kom Michelin med et nytt asfaltdekk, Pilot Sport H4 (hardt for tørt føre) og S4 (for vått). Det har vært knyttet stor spenning til hvordan dekket ville fungere i Spania – det tøffeste rallyet med et par veldig lange strekker med høy fart kombinert med høy temperatur (27 grader i lufta og 35 i asfalten på den 5 mil lange Escaladei-strekken). Latvala var en av de som ble overrasket. Han slakket av de siste 10 kilometerene på monsterprøven fordi han var redd for punktering. Etter målgang sjekket han dekkene som ifølge ham selv var like fine. «Hadde jeg visst det, skulle jeg pushet mye hardere» var kommentaren. Da hadde kanskje også Ogiers seier hengt i en tynn tråd.

Hirvonens beste
Ogier og Ingrassia var antakelig helgens mest fornøyde par. Tittelen helgens gladeste tilhørte derimot Hirvonen som til slutt havnet på tredjeplass. 2014 har vært et vanskelig år for M-Sport teamet, de har til tider hatt store problemer med å henge med. Etter podiumseremonien takket Hirvonen spesielt teamet for det harde arbeidet de har lagt ned og på spørsmål om hvordan han har blitt så rask på asfalt var svaret enkelt: «De nye Michelin-dekkene er fantastiske og passer kjørestilen og bilen perfekt». Noe av det beste med motorsport er da noen har slitt og jobbet hardt over tid for så å bli betalt i form av topp-resultat. Det var en glede å Finnens smil på seierspallen.

Østberg imponerte
Mads har ikke hatt det beste året, men gikk inn i helgens VM-runde uten veldig mange poeng opp til fjerde og femteplass i sammendraget. Etter stabil og imponerende kjøring hele løpet tok han en svært fortjent fjerdeplass. Det gjorde at han hoppet opp til femteplass i sammendraget med 92 poeng. Hirvonen, som ligger på fjerdeplass, er 16 poeng foran. Ikke en enkel innhenting i Wales om tre uker, men slett ikke umulig. Han må imidlertid passe seg for Neuville og Meeke som er rett bak ham.

Mikkelsen med punktering med tredjeplass i VM
Skulle Østberg klare fjerdeplass i VM, vil det komplettere Mikkelsens tredjeplass og 2014 vil stå som et meget bra rallyår med Norske øyne. Ja, det stemmer, vi har en nordmann på tredjeplass i årets VM!

Og den pallplassen var så godt som sikret allerede i forrige runde. Andreas gikk inn i Rally Catalunya «uten press» og med ett mål: Seier. Dessverre gikk det ikke slik denne gangen. Under første dag på grus, tapte han 37 sekunder til Ogier, omtrent det samme som de andre. Vanskelig å ta inn, og med en punktering på 50-km strekken lørdag, var seiers-sjansene helt ute. Andreas sa han ikke kunne huske å ha kjørt på noe og kaller punkteringen som kostet ham over to minutter «tyre damage». Dermed kan man kanskje konkludere med at selv om mange av førerne var veldig fornøyde med de nye dekkene, er det fortsatt potensiale i utviklingen for å takle de lengste strekkene da det er varmt.

Jeg fikk en liten prat med gutta etter lørdagens kjøring, først med Ola og etterpå med Andreas. Lufta gikk nok litt ut av begge med den punkteringen, men jeg tillot meg å minne dem på at de tross alt har pallplass i VM og da kom de store smilene tilbake rimelig kjapt. De har hatt en fantastisk sesong. I Spania ble det til slutt 7. plass etter at de kom for sent til start på siste prøve og fikk 10 sekunders tidstillegg.

En ting er sikkert: WRC-appen min kommer til å gå varm under Rally Wales. Der er det med to nordmenn og de har nok tenkt å vinne begge to!





















Forrige artikkelTest: Opel Astra Sport Tourer 1,6 CDTi Premium
Neste artikkelPrøvekjøring: Nye Opel Corsa