Av Vegar Bjørge
Bilutstillingen i Paris åpner denne uken og nyhetene har allerede blitt godt omtalt på de fleste bilsider. I dagens moderne samfunn er det lett å plukke opp messepremierer før de skjer, og slik er det også med Citroen sine store nyheter. Vi har på denne siden omtalt nye DS Divine, som du kan lese om her, og i dag skal du få litt om en annen stor nyhet fra Citroen på messen. Det handler om et concept bygget på den kule Cactus-modellen. Den har fått det lange navnet C4 Cactus Airflow 2L Concept. Hadde dette vært en bil for bilutstilling anno 2000, kunne man fort tro at det var en prestanda versjon av Cactus men det er det ikke. Denne modellen er en miljøbil og 2L viser til forbruket etter 100 kjørte km. Kilden til kraft er en 1,2 liter bensinmotor på 82 hk som får hjelp av en luft-motor. Vi skal komme tilbake til luftmotoren, men først må vi gå igjennom designet på bilen.
C4 Cactus er røff og har fått mange lovord allerede. Du kan lese en test på den her. Conceptet har beholdt grunnelementene og vi ser lett at dette er en Cactus, men med større hjul, forandrede støtfangere og sideskjørt, har den blitt merkbart tøffere. Den ruller på 19″ Tall&Narrow dekk, i frontstøtfangeren har den fått 3 luker som åpnes etter behov for når det er gunstig og kjøle motoren, og for å gi best mulig luftstrøm rundt bilen, noe som også bevegelige vinddeflektorer ved C-stolpen også bidrar til. I tillegg har felgene fått bevegelige «flaps» som styres av sentrifugalkraften. I hjulhusene sitter det luftgardin som kanaliserer luften og bedrer aerodynamikken rundt hjulene. Sidespeilene er erstattet med kameraer og spoileren bak er forlenget for å gi mindre turbulens bak bilen. Alt for å bidra til så lavt drivstofforbruk som mulig.
C4 Cactus er lett og veier 200 kg mindre enn C4, men konseptbilen er enda 100 kg lettere og dette bidrar selvfølgelig til minsket energiforbruk. De fleste skjønner da også at her er det ingen tunge batterier begravet i gulvet. «Hybrid Air» som egentlig ikke er noen motor men likefullt gjør så bilen alene kan gå på luft. Det er en komponent bestående av 2 tanker med trykkluft og kraftoverførsel via to hydraulikkenheter samt et planetgir. Systemet styres av en enhet som optimaliserer energiforbruket ut fra førerens kjøremønster med valg ut fra 3 kjøremoduser:
– «Air» med null utslipp under kjøring
– «Bensin» der bare bensinmotoren trekker bilen
– «kombinert» hvor begge kjøremodusene kombineres
Det er brukt mye lettmaterialer som aluminium og komposittmaterialer og selvfølgelig er det kun led som gjelder ved belysning. Det kan ta litt tid før vi får denne motorløsningen på en produksjonsbil, men jeg er positiv til at noen tørr å gå en annen vei enn elektrifisering. Vi kan også ta med at Peugeot har en bil med samme drivlinje og teknikk som er bygget på 208.