Hjem Tester Test: Citroen C4 Cactus

Test: Citroen C4 Cactus

Av Vegar Bjørge med kommentar og foto fra David K Andersen

Kjørt 2 dager i juli 2014, 38 mil

Citroen har en trofast skare av entusiaster som kjører disse franske bilene som før i tiden ble sett på som litt sære. På hele 50-, 60- og 70- tallet var de langt fremme med nyvinninger og de har aldri vært redd for å gå egne veier. De har gitt oss biler som IS, DS, CX, GS, GSA, Visa og 2CV. I nyere tid fikk vi BX, Xantia, Xsara, C3, C4, C5 og C6, noen mer konservative enn andre. Det har også kommet en ny DS-modellserie fra franskmennene, men det mange har reagert på er at Citroen ikke stikker seg ut lenger. Det vil de rette på og derfor kommer Cactus. De har egentlig laget en bil som alle andre gjør, ihvertfall om man ser til formen. Høyreist og kompakt til familen på 4, med ett hjul i hvert hjørne. Det Citroen velger er og gi formen spesielle designelementer. Alle legger merke Airbump-panelene på sidene som har luftputer som absorberer støt, de spesielle bakvinduene som kun kan åpnes i bakkant, railsene som også er spesielle for bare denne modellen i tillegg til glasstaket som også er ulikt de vi har sett hos andre fabrikanter. Innvendig har de også lagt inn spesielle designelementer som er helt annerledes fra det vi har sett før. Du skal ikke være i tvil om at du kjører noe spesielt. Alle knapper er borte og alt styres fra en touch-skjerm på dashbordet. ETG-kassen har store knapper der girvelgeren sitter på andre biler. Du har valget mellom N, D eller R. Det er et gjennomført tøft interiør som også virker svært så moderne og minimalistisk. Vi skulle finne ut hvordan dette fungerte i praksis.

Jeg kunne startet med det negative. ETG-kassen som jeg aldri helt ble venn med, mangel på koppholdere eller dvs. det er en koppholder her men den sitter i midten og langt nede (i biler med manuell vil jeg tro den er tatt vekk), den høye lasteterskelen til bagasjerommet, dårlig lydisolering på dårlige veier, mangel på trekk til å dra for det store glasstaket osv….. Men da glemmer man hvorfor Citroen bygger denne bilen. Her går til tider form foran funksjon, men på en smart måte, om det nå går.

Før vi kommer til negative eller positive sider, skal vi sette bilen inn i en klasse. Det er liten tvil om at den er kompakt og ganske liten. Plassen foran er god for min A4-kropp og bak sitter 3 barn eller 2 voksne bra, dermed vil Cactus kunne konkurrere med alle biler i Golf-klassen. De nærmeste konkurrentene er likevel Kia Soul, Opel Mokka, Nissan Juke og Renault Captur mfl.

Bilen er genial i sin enkelhet og det er lett å like den etter noen mil. Når man har kranglet ferdig med ETG-kassen så finner man seg lett til rette bak rattet i C4 Cactus og ved bensinpumpa har man allerede tilgitt ertingen fra kranglefanten. Girkassen er en av de letteste på markedet og den elektronisk manuelle kassa hjelper deg å holde forbruket på rekordlave nivåer. Vi kjørte bilen på lave 0,32 på flat vei over en strekning på 5 mil. Snittet på hele testturen lå på 0,37 noe som bør være klasseledende. Dette må ETG-kassen få noe av æren for. Kassen er noe unøyaktig ved nedgiring og jeg synes det blir for mye rykking når man kjører litt aktivt. Går du over til å bruke hendlene bak rattet forsvinner noe av dette, og man kan istedet bruke energien på og holde bilen på veien. Det er ikke vanskelig og den liker å bli kjørt hardt gjennom svinger og det er mer kjøreglede i chassiset enn man først kunne tro.

Citroen har spartansk interiør som domineres av 2 skjermer med den informasjonen du trenger

Kjøregleden er blant annet et resultat av lav vekt. En enkel konstruksjon og innsparinger her og der, bidrar til det. For eksempel på lydisoleringen, hvor den for så vidt på vanlig vei har et greit støynivå, mens den på dårligere dekke, spesielt grus, er i grenseland. Slikt må man finne seg i på en lett og billig bil. Jeg vil poengtere tydelig at bilen er en billig bil og ikke billigbil for de av dere som ser forskjellen. Citroen har blant annet spart på en del fancy utstyr som filvarsling og autobrems, og i tillegg latt bakvinduet være som på gammeldagse biler. Kan kun åpnes i bakkant. Dette er faktisk litt stilig og vekker nostalgiske følelser hos meg som opplevde dette på 70- og 80-tallet. De har også droppet trekket under det store glasstaket, og dermed har de også spart litt penger og vekt der også. Og slik kan man fortsette, for det er dette det handler om på C4 Cactus. Den skal være billig og hvorfor kan den da ikke også være lett.



Knappene på rattet er plassert der man forventer de og de er lette å bruke.


Etter noen mil blir jeg forundret over hvor godt jeg faktisk sitter i Citroenen. Det finnes bedre seter, men det er også en del seter som er dårligere. I denne bilen har de byttet ut setene foran med en sofa, noe som kun er tilgjengelig sammen med ETG-kassen. Sofaen gjør det hjemmekoselig, og sammen med andre interiørdetaljer er det lett og få en avslappet kjørestil. Denne kommer mange til å like og jeg aner allerede en popularitet ala Citroen 2 CV og VW Boble. Ingen av disse var noen enere hva gjaldt kjøreegenskaper eller sikkerhet men de har satt spor etter seg som vi aldri klarer å slette. Dette gjelder kanskje også Citroen C4 Cactus.

Testbilen har en 1,6 liters dieselmaskin på 90 hk, og den skremmer ingen. Likevel fungerer den godt i bilen og man har greit med effekt fra lavt turtall. Motoren mangler litt på å få topp score hos meg, men likevel er det motoren å gå for vil jeg tro, ihvertfall foreløpig. I Norge står det nemlig bare 2 motorer på programmet, og når bensinmotoren er en 1,2 liters 3 sylindret sak på 82 hk, så kan det nok tenkes at dieselmaskinen er best. Er vi heldige, får vi bilen etterhvert med en kraftigere versjon av bensintreeren, det kan bli spennende. Med dieselmotoren er det 6 trinns ETG-kasse som gjelder, og ettersom forhandleren lover at denne kranglefanten blir bedre etter litt kjøring, kan den anbefales under tvil. Bilen går jo billigere med denne kassen, og siden økonomi er en god grunn til å velge bilen, blir det ETG. Velger du bensinmotoren får du en manuell kasse med 5 trinn, eller en ETG med like mange trinn.

Mye av poenget med Cactus er økonomien. Ok, så er det ikke akkurat en skrytebil naboen som kjører premium vil bli veldig imponert av, men du vil ha en betydelig hyggeligere tykkelse på lommeboka enn ham etter innkjøp og driftskostnader. Verditapet vil være lite i kroner, men kanskje noe høyt i prosent, uansett blir det nok peanuts i forhold til han med premiumbil. Så hva koster den? Prisen starter på kr. 189 900 for en bensinbil med litt utstyr. Vår bil med en del ekstra utstyr koster kr. 259 900, og må ses på som et kupp. Dette er den dyreste versjonen med blant annet 17 » alu, panorama glasstak, ryggesensor, regnsensor, Jukebox-funksjon med 8 GB lagring og navigasjon i tillegg til mye annet standardutstyr. Utenpå denne prisen kan man legge til kr. 20 000, så har man alt man kan få av utstyr. Nærmere folkevogn kommer man ikke, og denne gangen er det franskmennene som lager den.

Citroen Cactus. Merk deg navnet!

Davids kommentar:
Jeg fikk også noen mil i Cactusen, en av 2014s mest spennende nyheter og en bil jeg har gledet meg veldig til å prøve. Litt fordi den på godt gammeldags Citroensk er herlig annerledes, men mest rett og slett fordi den er så lett. Nå veide riktignok testbilen 90 kg mer enn bensin med manuell på bare 965kg, men dette er fortsatt lett lett lett! De siste årene har jeg vært litt morsk på franskmennene fordi de i en del modeller har mistet det de var konger på for 15-20 år tilbake: Spretne og kule kjøreegenskaper i kombinasjon med glimrende fjæringskomfort. Etter å ha kjørt Cactus føler jeg de endelig slår tilbake. Den flyter utrolig fint på veien og har fin komfort, og så har den et herlig levende chassis. Ikke på den måten at den ikke krenger, understyrer osv, for det gjør den. Men den lave vekten i kombinasjon med en glimrende innsats fra Citroens chassis-ingeniører, gjør at bilen føles spenstig og alert på veien. En del av greia er også gode tilbakemeldinger til føreren om hvor mye grep man har, det gir kjøreglede! 1,6 diesel på 90hk er vanligvis en deprimerende tanke, men igjen scorer man stort på lav vekt og den føles ganske passe motorisert. Jeg skulle likt å teste bensin manuell, og dessuten tror jeg en liten bensinturbo på 110-120hk hadde gjort Cactus til en seriøs morobil. Interiøret er morsomt og føles som et friskt pust sammenliknet med nesten alt annet. Dette er nytt i stedet for en videreutvikling. Det finnes såklart svakheter, blant annet savner jeg teleskopfunksjon på rattet, spesielt fordi setet kan senkes skikkelig, og kunne jeg tatt med meg rattet, hadde sittestillingen blitt perfekt. Men som Vegar sier, er hele poenget med bilen vekt og økonomi. Knallbra jobb Citroen!

Bil
Citroen C4 Cactus
e-HDI 90 ETG 6
Pris fra
189 900
Pris testbil
259 900
Motortype
R4 Turbodiesel
Motorvolum
1560
Hk v o/min
92/3750
NM v o/min
230/1750
Girkasse
ETG 6
Lengde
415,7
Bredde
172,9
Høyde
153,0
Vekt
1055
Bagasjevolum
358
Volum, nedlagt baksete
1170
0-100 km/t
176
Toppfart
10,7
Forbruk
0,35
Utslipp g/km
92

vegar@bilogmotorbloggen.no