Av David K Andersen

Foto: Martin August Myrseth

Drifting-grenen i motorsport har for tiden en eksplosjonsaktig utvikling over hele verden og kanskje aller mest her i Europa akkurat nå. Drift Allstars, som den europeiske drifting-serien heter, passerte forrige helg 1 million likes på Facebook. Til sammenlikning har WRC 1,6 millioner likes, mens VM i rallycross har drøyt 100 tusen, og da skjønner vel noen og enhver utviklingen og størrelsen på det hele. Flere nordmenn deltar i en og annen runde av mesterskapet, men i år er det hovedsakelig Christer Halvorsen med den velkjente Yokohama og Turtle Wax-sponsede Gulf-Nissanen fra Norge som kjører hele serien.

Foto: Emma-Terese Helstad

17 år gamle Odd-Helge Helstad, KNA Solør Motorsport, har allerede rukket å bli en kjent profil her i Norge hvor han i år blant annet kjører for NM-gull i juniorklassen. Denne helgen fikk han muligheten til å delta i den svenske runden av Drift Allstars på Mantorp Park og det vakte ikke rent lite oppsikt da han først kvalifiserte seg til finalene, for senere å gå videre til topp 8 eller The Great Eight som det heter på driftingspråket. Det er flere av oss som har fulgt Odd-Helge helt fra han var godt under metern og raste rundt på firehjuling, og for oss som vet hva slags talent han har, var dette resultatet en flott bekreftelse på noe vi visste fra før: Gutten kan kjøre bil. Helstad er en usedvanlig talentfull ung mann som jobber hardt og målrettet mot suksess i driftingsporten. Her er ikke noe halvhjertet: På vinteren finner du ham gjerne på en islagt sjø bak rattet på en eller annen oppskremt Volvo på isdekk, og skulle det være en ledig helg fra drifting i sommerhalvåret, brukes den gjerne til deltakelse i bilcrossløp. Alt for å få mest mulig kjøretrening, uten at noe av dette høres spesielt kjedelig ut for den saks skyld. Han viser seg i tillegg å ha talenter for den mekaniske biten og gjør alt på driftingbilen selv, enten det er girkassebytte eller motoroverhaling. Så har han også tidvis vært mekaniker for Christer Halvorsen under løp.

Autografskriving med Fredrik Øksnevad og Christer Halvorsen før topp 16-finalene.
Foto: Karianne Fjeld

Bil og Motorbloggen hadde dessverre ikke mulighet til å reise til Mantorp for å dekke løpet, men vi tok turen innom Odd-Helge for en prat et par dager senere og traff ham iferd med å rulle en nyvasket Nissan S14 inn i verkstedet etter helgens bravader.

Hei! Kommet deg etter helgen eller?
Ja, nå har det gått et par dager, og det begynner å synke inn!
Fortell litt om hvordan det gikk gjennom helgen, dere startet med kvalifisering lørdag?
Det stemmer, på lørdag måtte vi kvalifisere oss til søndagens finaler. Jeg har aldri vært så nervøs tror jeg og slet med å finne roen i både meg selv og bilen. Egentlig synes jeg kvalifiseringen ble bare rot for min del, i siste runnet måtte jeg bare safe og ta det rolig for å prøve å komme videre. Heldigvis holdt det, og jeg kvalet inn på 22. plass. Det var jeg egentlig fornøyd med.
Hva var det som gjorde at du ble ekstra nervøs?
Du vet du skal møte verdenskjente sjåfører og selv er du bare en 17-åring fra Norge liksom. Føles litt som å hoppe til sjøs uten å kunne svømme.
Og så var det søndag med finaler, hvordan ladet du opp til det? Bilen og alt rundt fungerte som det skulle?
En god natts søvn er et bra utgangspunkt. Vi hadde ingen problemer med bilen, et trykkrør til turboen hoppet av på siste treningsrunnet søndag formiddag, men det var enkelt å fikse.
Du startet med å møte Adam Nagy fra Ungarn i top 32, hvordan gikk det?
Jeg startet med å følge og ble hengende langt etter. Han kjørte på semislicks og hadde blant annet dog-kasse. På superraske Mantorp er slike ting viktig og i tillegg kjørte han ikke riktig spor og det gjorde det vanskeligere å følge også. I finalene var det bare vinn eller forsvinn for meg så nervene var borte og jeg bare satset alt. Da ble kjøringen bra også, så i lederunnet mitt hadde jeg både god vinkel, bra med røyk og var nære clippingpointsene. Det ble one more time siden dommerne var usikre. Da vi hadde kjørt visste jeg ikke hvordan det hadde gått så da jeg fikk beskjed om at jeg var videre, ble det vill jubel! Først inne i bilen og en gang til da jeg kom frem til teamet i depotet!

Helstad i lederunnet mot Nagy. Sjekk den vinkelen!
Foto: Martin August Myrseth

Appropos driftetraseen på Mantorp. Her går det skikkelig fort blant annet med inngang i første sving i rundt 130?
Det stemmer, jeg hadde vel 106 km/t ved første clippingpoint. Banen er den råeste jeg har kjørt! Det var akkurat på grunn av slike baner jeg begynte med drifting. Høy hastighet med fine svinger som går i hverandre. Traseen dommerne hadde satt opp var ifølge dem selv av de vanskeligere. Da var det ekstra moro å virkelig få til bra kjøring på søndag.
I topp 16 møtte du SM-leder Fredrik Sjödin?
Vi kjørte med like dekk, så det var enklere for meg å møte ham. Jeg fulgte bedre og var nærmere clippingpointsene i lederunnet mitt enn han var i sitt, dermed var det jeg som gikk videre. Denne gangen ble det ikke one more time, men jeg var likevel usikker på hvordan det hadde gått, så det ble jubel igjen da jeg fikk beskjeden!

Foto: Martin August Myrseth

Så var det topp 8 og nå skulle du kjøre mot Alexander Granlund som hadde kjørt suverent hele helgen. Hvordan gikk det?
Jeg klarte ikke å følge godt nok mens Alexander lå helt på meg hele lederunnet mitt. I andre svingen i lederunnet svingte jeg litt på hodet og så bare en BMW helt klistra opp i bilen min. Tror til og med jeg hørte han gire opp samtidig, så da tenkte jeg bare at dette vinner han uansett. Dermed holdt jeg bare helt fullt de siste svingene mot mål, slapp ikke en millimeter noen gang. Akkurat det var det beste runnet mitt hele helgen og det tøffeste jeg har gjort i bil noen gang! Og det var helt greit at han gikk videre. Topp 8 i dette løpet var jo uansett over all forventning!
Og det ga mersmak regner jeg med? Hva blir satsingen videre nå?
JA!!! Det er morsomt å se at jeg klarer å henge med de beste i Europa. Akkurat nå føler jeg nesten det blir et antiklimaks å kjøre alene i junior-klassen i Norge igjen. Vi kjører jo bare en og en mens vi er juniorer i Norge. Men neste år, da blir det saker. Jeg kommer til å gå rett i Pro-klassen og kjempe mot de beste. For resten av 2014, blir det selvfølgelig å kjøre for NM-gull i junior, jeg ligger på andreplass nå, men har stor tro på å klare gull. Og så leder jeg Powerdrift-serien i junior da!
Men hva med Drift Allstars? Er det noe du vil kjøre mer?
Ja selvfølgelig. Dette var så rått at vi faktisk nå i dag har startet sponsorjakt for 2015. Jeg skal uansett kjøre NM neste år, men har et mål om minst 3 eller 4 løp i Drift Allstar-serien også. Jeg trenger gode sponsorer for å få til dette og håper helgens kjøring viser at jeg er en fører å satse på for fremtiden. Og så blir jeg jo 18 til høsten og det betyr at jeg kan kjøre Gatebil også neste år, det er jo veldig populært og viktig med tanke på å vise frem sponsorene mine.
Og hvordan er det å skaffe spons? Mange motorsportgrener sliter jo, spesielt nå de siste 10 årene har det jo blitt vanskeligere på grunn av internett og sosiale medier.
Å skaffe sponsorer er alltid en utfordring, men den store fordelen med drifting fremfor en del andre grener, er et stort, ungt og engasjert publikum. De deler informasjon og bilder på nett og sosiale medier på en helt annen måte enn i mange andre grener. Det gir helt ekstreme eksponeringsmuligheter for sponsorene. Se bare nå i dag: Drift Allstars la ut et bilde av meg fra Mantorp for to timer siden og det har allerede fått 1516 likes! Og langt fra alle som ser et bilde trykker på likerknappen, må da være minst et par titusener som har sett dette bildet. Er ikke det god markedsføring for en sponsor, vet ikke jeg!
Godt poeng, lykke til med jakten! Nå som du fikk testet mot de beste fant du sikkert forbedringspotensiale på bilen også?
Takk! Joda. Da vi først kjøpte bilen, brukte vi en del tid på prøving og feiling og har etter hvert fått den slik jeg vil ha den. Men jeg skal gjøre noen oppgraderinger til neste sesong. Motoren skal ut og få smidd innmat og mer effekt. Og så har jeg en Tremec dog-box som skal inn. Det blir rått altså!

Odd-Helge avslutter med å sende en takk til sponsorer, teamet med Kim Bjørklund, Glenn Michael Solberg, mor og far, mentor Christer Halvorsen og alle andre som hjelper til.

Vinner av Drift Allstars på Mantorp ble til slutt James Dean. Norske Fredrik Øksnevad tok en fantastisk andreplass og ungutten Jack Shanahan havnet på tredje. Christer Halvorsen var en av storfavorittene denne helgen, både fordi han kjenner Mantorp godt fra tidligere og fordi han har en av de motorsterkeste bilene som passer bra på banen, men røk dessverre ut i topp 16 med tekniske utfordringer.

Forrige artikkelTest: Volkswagen Golf 1,4 TSI Stasjonsvogn
Neste artikkelTest: Citroen C4 Cactus