Hjem Nyheter Michelin i motorsport – ikke for moro skyld

Michelin i motorsport – ikke for moro skyld

Av David K Andersen

27 semitrailere og 7000 dekk. Det var hva Michelin møtte opp med til årets 24-timersløp på Nürburgring. Tror du de tar motorsport på alvor eller? En slags egen by av folk og dekk hvor alle jobber på spreng. Vi fikk full omvisning og tok en prat med Pascal Couasnon, sjef for Michelin Motorsport. Hva er det som driver denne voldsomme satsingen innen nesten alle former for motorsport?

Noen ganger har jeg lurt på om caps-mannen bare er caps-mann eller om han har andre oppgaver. Hvem er egentlig caps-mannen? Du vet han som står å holder capsen klar da den lynraskt erstatter hjelmen som hodeplagg etter målgang i et billøp og alle kameraene er rettet mot han som vant. Ok, jeg må spørre neste gang jeg er inside på et storløp. Poenget er imidlertid ikke caps-mannen, men at det som oftest står navnet til en dekkprodusent på selve lua.

Dekkfirmaene elsker å markedsføre seg gjennom motorsport. De er over alt. Langs banen med enorme skilt, noen steder har de til og med så store skilt at de går som bruer over kjørebanen. De er på bilene, kjøredressene, bilettene, programmet – i det hele tatt alle steder i tilknytning til motorsport hvor det er mulig å trykke et navn og en logo. Ikke så rart egentlig, et sporty image er ikke å forakte.

Samtidig tenker jeg at det for Michelin, med dette enorme nærværet, må være noe mer. De er jo over alt. WRC, langdistanseracing, ørkenløp, motorsykkel (og snart den nye leverandøren til MotoGP), baneracing, formelbiler, you name it. I over 100 år har de vært verdens ledende leverandør av dekk til motorsport.

Inne i dekklandsbyen blir jeg fortalt at hele operasjonen er delt i to deler. Kunde-avdelingen og utviklingsavdelingen. Førstnevnte leverer dekk til alle deltakere som ønsker og det kryr av folk fra ulike team med dekktraller på vei hit eller dit med et sett dekk som skal legges om eller et rykende ferskt sett klare til dyst. Kjører du Nürburgring kan du rett og slett møte uten dekk og kjøpe det du trenger underveis her. Jeg noterer meg flere løpsbiler som er sponset av andre dekkprodusenter, på ca alle sitter det likevel Michelin-dekk…

Utviklingsavdelingen på sin side leverer dekk til et utvalg av toppteam. Blant annet til vår venn Richard Göransson i Rowe Racing Mercedes SLSen (les mer her). Her er alt planlagt ned i minste detalj. På forhånd har man produsert dekk spesifikt til hver enkelt bil og hvert enkelt stint. Dekkene er siste skrik fra Michelin Motorsport og etter løpet tas de med tilbake og alt analyseres, dekkslitasje mot rundetider korrigert for vær, temperatur og en rekke andre faktorer. Slik er utviklingsavdelingen en aktiv del av selve løpet for å bli enda bedre, lage enda bedre dekk. Opplegget og logistikken rundt det hele er svært imponerende og jeg tenker at det kan umulig være mange andre firmaer som får til noe slikt.

Litt senere under løpet havner jeg ved siden av motorsportsjefen i Michelin, Pascal Couasnon. Vi starter med å snakke litt om rallycross, høyaktuelt nå i høst med Petter Solberg som ny verdensmester og alt som er. Spesielt men interessant, sier han og fortsetter med å si at Michelin følger utviklingen i rallycross nøye. Han sikter blant annet til det faktum at det kjøres med «gammeldagse» diagonaldekk. Av en eller annen grunn er de raskere i starten. For Michelin, som oppfant radialdekket vi alle kjører med i dag, blir det nok ikke helt riktig å produsere et diagonaldekk. Samtidig oppfatter jeg at rallycross absolutt er av interesse i fremtiden.

Pascal Couasnon
Foto: Michelin

Vi kommer inn på Formel 1 og jeg spør hvordan Michelin kan satse så stort i så mange grener og hva som avgjør hvilke former for motorsport man deltar i. I fjor var jeg hos Michelin i Clermont-Ferrand og snakket med ingeniører, utviklingsfolk og testførere så jeg tror jeg vet svaret, men det er interessant å høre motorsportsjefens egne ord. Motorsportavdelingens økonomi er uviktig sier han og fortsetter: «Det er ganske enkelt, vi spør oss alltid samme spørsmål: Hva kan vi lære av det?» Med flere ord: Michelin holder først og fremst på med motorsport for å få ny kunnskap slik at man kan utvikle bedre dekk til vanlige biler og motorsykler. Det er selvfølgelig ikke feil å være assosiert med motorsport, men hovedpoenget er et annet. Og der er også årsaken til hvorfor ikke Michelin er så nøye på Formel 1. Et Formel 1 dekk er rett og slett svært lite relevant for vanlige biler med sine 13-toms felger, voldsomme dekksider og korte levetid.

Interessant nok kjørte faktisk Pirelli en test med 18-toms felger på en Lotus Formel 1-bil bare noen uker etter at vi diskuterte det samme på Nürburgring. Pirelli ønsker nok også et mer tidsriktig og relevant dekk i Formel 1. Problemet er bare at bilene i så tilfelle må omkonstrueres fullstendig da høyprofildekkene man bruker i dag også fungerer som fjæring. 9 sekunder høyere rundetid for 18-toms dekket bekrefter det. Endringen vil bli dyr og teamene er ikke positive, men kanskje blir det aktuelt om noen år. I mellomtiden satser Michelin hardt på den nye Formula E-serien som nylig hadde sitt første løp i Beijing og som faktisk er høyaktuell for Norge; det jobbes med å få til et gateløp i Oslo. Her kjøres det med store felger og lav profil, nettopp slik utviklingen de siste 25 årene har gått på personbilssiden. Og så er selvfølgelig miljøaspektet i kombinasjon lavest mulig rullemotstand uten å ofre grep alfa og omega for Michelin. Så får vi se da, jeg tipper det står en fransk dekkprodusent klar til dyst den dagen Formel 1 legger om dekkreglementet.

 
Her er backstage fra Michelin og årets Nürbrugring 24-timersløp