Av David K Andersen

Vi har tidligere vist nye Skoda Fabia som har premiere på Paris-messen om noen få dager (les om den her), i dag kommer Skoda med en ny pressemelding og kan fortelle at stasjonsvognutgaven vil vises samtidig.

Dette har vært året hvor stasjonsvognene i Golf-klassen ble fullvoksne. Med Honda Civic Tourer i spissen, tett etterfulgt av Peugeot 308 og VW Golf i stasjonsvognutgaver, har vi plutselig fått muligheten til å kjøpe velutstyrte og romslige familiebiler til rundt 300 000. Nå drar Skoda med seg ideen ned i småbilklassen, nye Fabia Combi får nemlig et bagasjerom på hele 530 liter! Med baksetene nedlagt er det på 1395. Vi vet jo ikke noe om priser og slikt riktig ennå, men med unntak av et baksete som selvfølgelig ikke kan sammenliknes med det i større biler, blir det nå mulig å kjøpe en fullgod familiebil til en rimelig penge. Til sammenlikning har Renault Clio Sport Tourer et bagasjevolum på 443, i seg selv bra med tanke på pris og klasse.

Bakluken åpner 1,9 meter over bakken og du kan leste gjenstander på inn til 1,55 meter. Terskelen er lave 61cm over bakken. Totalt er kupeen 21mm bredere og 8mm lengere enn før. Skoda legger til at takhøyden er bedre til tross for at bilen er lavere.

Fabia Combi har 17 «Simply Clever»-løsninger som Skoda sier. Inkludert her er justerbart gulv i lasterommet, integrasjon for smarttelefoner som gjør det mulig å få telefonens innhold opp på infotainmentskjermen, is-skrape i tanklokket, eget rom til telefon, søppelkasse på passasjersiden, plass til store og små vannflasker (alternativt brusflasker for oss som ikke er helt i tiden) her og der, p-billett holder og så videre.

Designmessig ser vi at Fabia Combi holder tritt med temaet vi kjenner fra Octavia og resten av gjengen. Skoda selv kaller designet «følelsesrikt». Det bør man kanskje jobbe på Skoda for å være enig i, men den ser unektelig bra ut og mye mer kompakt og sportslig enn forgjengeren. De klare linjene under vinduene setter særpreg, noe jeg har savnet på tidligere modeller.

I grunnen sitter Fabia på VWs MQB-plattform, den vet vi er bra. Bilen veier faktisk bare 1004kg, veldig imponerende selv om det skjer mens føreren ser bilen utenfra og den er utstyrt med den minste motoren. Bensinmotorer fra 75 til 110hk og spennende nye dieseler på tre sylindre med 75 eller 105hk finnes under panseret. Biler med automat får selvfølgelig DSG. Både komfort og sikkerhetsutstyr er på plass som forventet. Skoda skryter mest av det nye infotainmenstsystemet som er basert på VWs MIB og skal gi funksjoner som ikke tidligere har vært å få i småbilklassen. Spørs om det varer lenger enn noen få dager, Opel Corsa kommer jo også i helt ny form med utlovet avansert infotainment.