Hjem Nyheter Fredagsnyheter uke 18

Fredagsnyheter uke 18

Av David K Andersen

Den store snakkisen denne uka er selvfølgelig LaFerrari. Eller det vil si, prøvekjøringene av den. Det siste året har jo Porsche, McLaren og Ferrari tatt fullstendig av på hyperbilfronten, hver av dem har kommet med modeller med rundt 900 hestekrefter eller mer. Det er lenge siden vi så bildene av LaFerrari (betyr «Ferrarien» eller på engelsk «The Ferrari»), men denne uken fikk de første journalistene lov til å publisere artikler og videoer fra prøvekjøringen de gjorde tidligere i vår. Embargo-bøtene i seg selv har vært et hett tema: Da heldige og spesielt utvalgte journalister fikk kjøre bilen på vei og bane en eller annen gang for en tid siden, måtte de skrive under på et rettslig dokument som gjorde at de måtte betale en bot på rundt 500 000 kroner hvis de publiserte artikler om bilen før denne uken. For LaFerrari er ikke en hvilken som helst superbil. Dette er den raskeste og råeste bilen noen gang produsert. V12eren uten overlading får hjelp av et hybridsystem og leverer svimlende 963 hestekrefter. 0-100 på 3 sek og 0-200 på 7 sek er en ting. Det sinnssyke, er at den gjør 0-300 km/t på 15 sekunder. Bare 499 eksemplarer skal bygges og alle er solgt allerede. Ikke bare det, det er kun helt spesielle kunder som har fått lov til å kjøpe dem. Etter hva vi forstår er ett av kravene at man eier minst 5 Ferrarier fra før!

Steve Sutcliffe fra det anerkjente bilbladet Autocar var aller først ut. Her er hans videorapport!

Ned på jorda igjen og over til Ford, hvor toppsjef Alan Mulally nå gir seg. Han overlater sjefsstolen til Mark Fields. Mulally er kanskje mest kjent for «One Ford»-strategien, hvor de samme Ford-modellene skal selges i alle markeder fremfor å ha egne modeller for Europa, USA, Asia osv. Fields sier han vil fortsette å jobbe med denne strategien, og at innovasjon og «product passion» skal stå ennå mer sentralt enn tidligere.

Det var litt stille rundt Mini før de lanserte den helt nye Minien tidligere i vår. Nå kjører de på videre med facelift av Paceman. Dette er som kjent en slags coupe-versjon av SUV/Crossoveren Countryman, og selv om det kan være vanskelig å se på bildet, er dette en betydelig større bil enn vanlige Mini.

Facelift får også Peugeot Boxer. Ikke så mye å si om det, men den ser iallfall slik ut! Vi regner med at Citroen Jumper og Fiat Ducato får det samme innen kort tid. Det er jo tross alt samme biler.

Husker du Fisker? Veldig hot for bare 2-3 år siden, men så ble det helt dødt. Antakelig stakk Tesla av med for mye av oppmerksomheten. Fisker holdt på å bli helt borte, men ble reddet i siste liten av kineserne. Dermed er bilen straks tilbake på markedet. Fisker Karma er i motsetning til Tesla, en ladehybrid. Bilen er svært eksklusiv og med 408hk, går det unna også.

Peugeot viste en R-versjon av 308 i konsept-format i Frankfurt i fjor. Nå bekreftes vel mer eller mindre ryktene om at det jobbes med denne bilen. Den utvikles av motorsportavdelingen Peugeot Sport, og med 270 hk, forventes lave rundetider på Nurburgring. I den forbindelse er det flere som jobber med ekstra hotte versjoner av denne typen bil. Renault kommer snart med en 265-hesters Megane RS, og det sies de har som mål å komme under den magiske 8-minutters grensen. I dag er det Seat som er den raskeste forhjulsdrevne «GTI»-bilen rundt den legendariske tyske banen.