Hjem Nyheter Forhåndsomtale Mercedes C-Klasse og dens konkurrenter.

Forhåndsomtale Mercedes C-Klasse og dens konkurrenter.

Av Vegar Bjørge

Jeg har vært ute og testet nye Mercedes C-klasse, og det er ingen tvil hvem Mercedes har utropt som sin hovedkonkurrent. BMW 3-serie. C-klasse har blitt sportsligere, nettere, tøffere, penere og mer påkostet, men er den bedre enn sin rival? Det skulle jeg bruke en helg til å finne ut og uten tvil var det med stor spenning jeg gikk til verket. Før jeg gir dere testen skal vi se litt på hva klassen har å tilby. Det er nemlig ikke bare Mercedes og BMW som skolerer seg i segmentet.

Først ut er Audi A4. Etter min smak er dette en kjedelig bil og A4 er faktisk et nok så treffende navn. Du får mye teknikk, men spørsmålet er om ikke både BMW og særlig Mercedes er noen hestehoder foran også på dette området. A4 har aldri vært sportslig og på sitt kjedeligste driver den på fremhjulene, noe de to andre konkurrentene fra Tyskland ser seg for gode til å gjøre. Skal man ha en A4 bør man velge en med quattro eller altså drift på alle 4. Selv dette er kjedelig i forhold til konkurrentene, men er det noe Audi kan hevde seg i er det kanskje når det gjelder drift på alle 4 og fremkommelighet. S4 og RS4 er også i topp hva gjelder sportslighet og ligger ikke langt etter M3 eller C63 AMG.

En annen konkurrent og kanskje enda kjedeligere er Volvo S60/V60. Her er det også snakk om drift foran og mindre sportslige egenskaper enn BMW og Mercedes. Det er likevel noe over Volvo som gjør at mange kjøper det fremfor tysk premium og sikkerhet kan nok være en av grunnene. En annen er kvalitetsfølelsen en Volvo har. Det er noe nordisk over det som er vanskelig å forklare. Skal man ha 4-hjulsdrift får man det på utvalgte modeller, men bare når man absolutt trenger det. Haldex systemet slår til når et hjul spinner og derfor er det ikke veldig lekent. Man kan ikke velge 4-hjulsdrift når man selv vil. Volvo har også en eksklusiv hybrid-drivlinje for de som vil være miljøvennlige. Toppmodellen kommer fra Polestar og har over 300 hk.

Fra Japan kommer Lexus IS og denne selges det svært lite av i Norge selv om det er et produkt av svært høy kvalitet. Lexus er kanskje nærmere luksus enn premiumbilene fra Tyskland, likevel foretrekker vi sistnevnte i stede. Hybrid har blitt et kjennemerke for Lexus og nå har også IS fått tatt del av dette. Du får nå IS 300 h med masse effekt til billig penge og denne utgaven er nok japanernes beste kort. Japaner er egentlig feil å kalle den, for Lexus var et merke for amerikanere som ville ha noe mer enn Toyota. Alle bilene som selges i Europa lages også i Europa og det eneste Japanske er nok eierne og sjefene i selskapet.

Fra USA kommer kanskje den mest spennende konkurrenten. Cadillac ATS. Denne er lekker. Her får du ingen «innstegsmodell» med dårlig motor og lite utstyr. Skal du ha Cadillac handler det om luksus og ikke noe annet. Derfor selges det også svært lite av denne i Norge og det er ikke noe særlig bedre i resten av Europa. Uansett er den bakhjulsdreven og går rett i strupen på 3-serie hva gjelder konkurransen om å være mest mulig sportslig i klassen. Snart kommer den også som Coupe, men noen stasjonsvogn er foreløpig ikke planlagt. Heldigvis!

Snart er også Jaguar klar med en 3-serie killer. Det her blir noe helt annet enn Ford Monedo baserte X-Type. Den ble en ren fiasko og få ville betale mer for en Mondeo med Jaguar-merke. Vi vet foreløpig lite om XE som kommer, men Jaguar har lykkes meget godt med nye F-Type, og om de da har lagt ned like mye tid og penger i nykommeren vil det bli bra.

Er det da andre som kan tiltrekke oppmerksomhet for de som vil ha noe utenom det vanlige? Flere bilprodusenter har forstått at de må tilby mer for å tekkes sine kunder. Det har blitt liten forskjell mellom de vanlige merkene og premium. Uansett synes jeg at Opel har kommet lengst med sin Insignia, som ikke står noe særlig langt etter Volvo i kvalitetsfølelse. Den er mer sportslig enn V60 /S60 og den ser bedre ut. I tillegg har ny gamlefar Passat som også føles god kvalitetsmessig. Her får du det du forventer og kanskje litt til. Den siste av disse vanlige modellene jeg vil trekke frem er nye Mazda 6 som nærmer seg de etablerte premiumsmerkene. Det kommer også en ny Ford Mondeo i løpet av året, og den må ha tatt noen steg opp for å hevde seg i klassen. Det tror vi at den har og dermed er også de dyreste Mondeo-modellene også å regne som premium.

Hva kan da skyldes at disse premiumbilene er mer populær enn noen gang. Premium handler i stor grad om skreddersøm og merkevare. De tyske produsentene har vært veldig flinke på dette området og tilbyr det man kan ønske seg. Du må ikke kjøpe den dyreste S-klasse for å få maks utstyrt bil. Mercedes C-klasse leveres med alt utstyr i tillegg til luftfjøring. Og dette til en forholdsvis fornuftig pris. Kjøper du premium får du en fin bil om du så må gå for det billigste alternativet og det er flere som har fått nakkeproblemer etter å ha snudd seg etter en BMW 318 i. Om noen dager får du testen av kanskje klassens beste, Mercedes C-klasse.