Hjem Klassikere Bilauksjoner: Flere godbiter hos H&H da de hadde sin vårauksjon i Duxford

Bilauksjoner: Flere godbiter hos H&H da de hadde sin vårauksjon i Duxford

Av Vegar Bjørge

24. april holdt H&H auksjon i Duxford og selv om de store dyre bilene uteble var det mange interessante objekter som fant en ny eier. Ofte er det de billigere klassikerne som er mest interessante selv om det kanskje er mer å gjøre med de. Hobbybilisten er uansett aldri redd for å ta frem skiftnøkkel eller spesialverktøy og det er noe av kosen med en klassiker. Da er det nok enklere om bilen er en eldre Ford Capri enn om det er en klassisk Ferrari.

Denne gule Ford Capri fra 3000 GT fra 1971 er nydelig og selvfølgelig et funn for 15255 £. Tidsriktig med originale ekstralykter og vinylsoltak. Bilenen i England er selvfølgelig høyrestyrte, noe som gjør de kanskje ikke så ettertraktede i Norge. Uansett er dette en klassiker det blir færre og færre av og så fint eksemplar som dette, er det ikke ofte man ser. Med 138 bhp og en sprint til 100 km/t på under 10 sek så var dette noe vi på min alder drømte om da vi var smågutter.

Denne 1987 Capri 2,8 i gikk for £7000 og her vil nok kjøper få en god fortjeneste ved salg om noen år.

Lotus er et eksotisk merke og det var vanligere på 70-tallet. Denne Elan Sprint fra 1972 er fra storhetstiden til Lotus da det var britisk med både stolte eiere og kunder. Vi kan bare håpe at de finner tilbake til noe av sine røtter for denne er ganske så fin. Er ikke vanskelig å se hvor Mazda har hentet sin inspirasjon fra da de bygget sin Miata. Uansett ble denne bilen solgt for £26320 og det bør både kjøper og selger være fornøyd med.

Storhetstida til Lotus var kronet med mange seierer i GT-racing. Her er en Elan GTS 1968m. som har fått lov å fortsette sin racing-karriere i historiske løp. Vi håper bilen fortsetter og underholde på baner rundt om kring for denne er absolutt en fryd for øyet. Om den er verdt prisen på £100800 er en annen sak.

Denne 1976 mod Ferrari 308 GTB har en fantastisk blåfarge som kalles Azzuro Dino. Den er også høyrestyrt noe som kanskje gjør at prisen blir noe ugunstig høy sett med våre øyne. Uansett er den i utrolig bra skikk og med en pris på £92400 bør den kanskje også være det.

Maserati Khamsin designet av Bertone, tok mange med storm når den ble vist på Turin-salongen i 1972. Denne velholdte rød skjønnheten er fra 1977 og selgeren bør være fornøyd med £56000 ekstra i lomma etter salget. Disse bilene er egentlig noe undervurdert, men det ser nå ut til at prisene er på vei oppover.

En AC Greyhound fra 1961 er ikke et vanlig syn og det var ikke det i 1961 heller. Kanskje ikke så rart når det kun ble produsert 83 av denne. Dette er godt håndverk og her har den heldige som vant auksjonen fått et kunststykke fra tiden når engelsk bilindustri var på sitt beste. Prisen på £43960 var ikke skremmende når man tar det fine skikket i betraktning.

En Lagonda M45 T8 Tourer fra 1934 oppnådde det dobbelte av forventningene. Denne har stått i 30 år og er i passe dårlig skikk, likevel oppnådde eieren å få £123200, noe som var atskillig mer enn de £60000 som ble forhånds antatt. Noe av grunnen kan kanskje være at det kun er 10 stk igjen av denne modellen.

Denne Aston Martin DB6 fra 1969 ble auksjonens dyreste bil og kostet £157920. Bilen må ses på som i god bruksskikk og derfor en noe lav pris, om man kan si det om 1,5 millioner kroner.

Vi tar også med denne 1979 m. Porsche 911 SC som gikk for £21280 og bare har rullet 59000 miles siden den var ny. Klassiske Porsche 911 er på vei oppover i pris, men man må passe seg så man ikke kjøper mye jobb. Denne er i bruksskikk og trenger litt stell før den er strøken. Motor og drivverk er i topp skikk og da er mye gjort.