Hjem Klassikere Bilauksjoner: Mecums påskesalg ga oss noen godbiter

Bilauksjoner: Mecums påskesalg ga oss noen godbiter

Av Vegar Bjørge
Foto: Mecum.com

Auksjoner er morsomt og et av de viktigste stedene å selge bil på. Ihvertfall om du har noe spesielt. I USA er Mecum Auctions en av de største og de selger flere tusen biler hvert år. Det blir selvfølgelig mange amerikanere som finner veien hit, også når det gjelder biler, men det dukker også opp en europeer innimellom. De amerikanske er kanskje de mest interessante, ihvertfall når det gjelder bilene. I år ble det holdt en kjempe auksjon rundt påsketider med flere overraskende resultater. Det er ikke slik hos Mecum at kun de dyre og orginale bilene finner veien. Bare 1 bil ble solgt for over 1 million dollar. Går man til de andre store auksjons husene er det ofte 10 biler for over 1 million dollar.

I påsken var det en Ford GT 40 som ble den dyreste, og prisen den oppnådde var svimlende 7 mill dollar. Dette er en 1964 mod og for de som kan sin historie var det dette året som Ford debuterte med GT 40 på LeMans. Selvfølgelig var denne bilen der selv om det ikke gikk særlig bra for den. Bilen tok fyr og Schlesser/Atwood var tvunget til å bryte. Ingen GT 40 kom i mål det året. Fantastisk at denne bilen har blitt tatt vare på og nå er den i bedre skikk enn ny. Det er den nest eldste GT 40 som finnes.

Spesialbiler er det mange av i USA og alle modeller får en eller annen gang oppgradering fra en frittstående bilbygger. GM sine produkter er ikke noe unntak men ingen har gjort det så bra som Don Yenko. Han begynte med den håpløse Corvair som hadde kjøreegenskaper som en middels full vaskemaskin. I Yenko sine hender ble det faktisk en bra racerbil. Etterhvert ble det Camaro sin tur. Bilen på bildet er en Yenko Camaro  RS/SS fra 1968 og med bare 11 eksemplarer bygd er det ikke rart at prisen i dag er 450 000 dollar.

Bilen som virkelig vakte oppsikt var en Toyota. Ja du leste riktig. Japanske biler har ennå ikke helt nådd opp til rekordnivåer i samlekretser, men det vil nok bli en forandring på det. Flere og flere er interessert i bilene som kommer fra landet i øst og selvfølgelig forventer vi et stort skred av alle de pålitelige japanske kjøremaskinene. Når var det forresten du så en Japansk veteranbil sist? Nei glem nå det, uansett var det en Toyota FJ44 5,3 L V8 fra 1968. Denne bilen er ekstremt ombygd for hånd og nådde den stive prisen av 150 000 dollar. Selvfølgelig er det ikke lenger så mye av bilen som har 46 år på nakken og jeg vet ikke om den er noe særlig tøffere enn en original. Jeg har uansett ikke sett en så høy pris for denne type bil på noen auksjon. Originale versjoner av gamle Toyota FJ-modeller er ettertraktede og det forventes at disse modellene skal stige en del i pris.

Chevrolet Corvetter er det enorme mengder av i USA og selvfølgelig blir det også en del av de på slike auksjoner. Den dyreste ble en 1967 mod som er urørt og kun godt 2996 miles. Prisen ble 725 000 dollar.

Auksjonens vakreste var kanskje denne Cadillac Fleetwood V12 All Weather Phaeton fra 1934. Kun bygd i 3 eksemplarer og oppnådd pris ble 165 000 dollar. Bilen har vunnet flere priser på biltreff og er en fryd for øyet. Vi skal komme med mer aukjons stoff så det er bare å følge med på bloggen i tiden som kommer.